گزارش تابناک
مدتی است که فروش کاه و کلش و بقایای باقی مانده محصولات کشاورزی توسط عده ای سودجو باعث ایجاد بازار سیاه در این زمینه شده است که باید تدابیری برای خروج این محصول از استان انجام شود.
کد خبر: ۷۶۰۵۵۸
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۹ 08 July 2019

 پای دلالان به خرید کاه و کلش باز شدبه گزارش خبرگزاری تابناک، کاه و کلش همان باقی مانده از ساقه، برگ و پایه‌های رویشی گیاهان زراعی کشت شده توسط کشاورزان است که پس از برداشت محصول در زمین باقی می‌ماند و بعضا توسط دامداران جمع آوری و ذخیره سازی شده و در فصل پاییز و زمستان به مصرف دام‌های سبک مانند گوسفند، بز و یا دام سنگین مانند گاو، شتر و اسب می‌رسد.

اما اکنون خبر‌ها حکایت از آن دارد که عده‌ای افراد سودجو بومی استان کرمانشاه با همکاری خریدارانی از دیگر استان‌ها از ابتدای فصل برداشت گندم اقدام به خرید کاه و کلش آنهم با چند برابر قیمت نموده اند که این اقدام باعث ایجاد بازار سیاه در این زمینه شده است.

طبق پیگیری‌های خبرنگار تابناک، این افراد سودجو تمام خرید خود را توسط دستگاه بسته بندی و سپس از طریق را‌های فرعی و شبانه به خارج از استان منتقل می‌کنند که این امر سبب گشته دامداران بومی به ناچار خوراک دام خود را یا با چند برابر قیمت خریداری کنند و یا هیچگونه خوراکی برای دامهایشان نداشته باشند.

این اتفاق در شهرستان روانسر باعث گشته که دامداران نزد دستگاه قضایی تشکیل پرونده دهند، اما نبود قانونی مشخص در این زمینه کار را برای آنان دشوار کرده است.

برخی از دامداران بخش کوزران نیز طی تماس با خبرنگار تابناک خواستار رسیدگی به این موضوع شدند.

هیچ منع قانونی برای فروش کاه و کلش وجود ندارد.

شرفی بخشدار کوزران در خصوص نبود منع قانونی درخصوص فروش کاه و کلش در گفتگو با خبرنگار تابناک عنوان کرد: در بحث کاه و کلش که خارج از شبکه توزیع خرید و فروش می‌شود هیچ منع قانونی وجود ندارد، اما با این حال طی صحبت با سازمان جهاد کشاورزی، مقرر گردیده که این سازمان با کشاورزان صحبت کنند و از آنان بخواهند کاه و کلش خود را فقط به بومیان منطقه بفروشند.

وی ادامه افزود: نکته قابل توجه در خصوص این موضوع نبود منع قانونی در فروش کاه و کلش است، این موضوع در برخی شهر‌های دیگر نیز دیده شده است، اما در کوزران شدت بیشتری دارد و دامداران معترض هستند و ما نیز مراتب را به فرمانداری و دادستانی اطلاع داده ایم تا اقدامات لازم را انجام دهند.

تابناک : فروش کاه و کلش به غیر بومیان می تواند باعث کمبود و افزایش قیمت این محصول شود ، لذا جهاد کشاورزی و دستگاه قضایی با ورود به این مسئله و تا به بحران تبدیل نشده آن ، باید اقدامات لازم را صورت دهند.

 

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار