رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند:روایت المیادین از تذکر جدی نتانیاهو به ترامپ درباره ایران/آشنا: ظریف بیشتر از ترامپ قدرت تصمیم‌گیری دارد/ و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۷۶۴۴۶۰
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۸ 20 July 2019
تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
روایت المیادین از تذکر جدی نتانیاهو به ترامپ درباره ایران

المیادین نوشت که ترامپ قبل از صدور دستور حمله با نتانیاهو تلفنی تماس گرفته تا او را در جریان تحولات قرار دهد. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی طی این تماس به ترامپ گوش زد می‌کند که هرگونه تلفات جانی در ایران، این کشور را مجبور خواهد کرد که «با تمام قدرت» به آمریکا پاسخ دهد. بر اساس گزارش المیادین، نتانیاهو مدعی شده است که رژیم صهیونیستی مواضع متعلق به ایران در سوریه را هدف قرار می‌دهد، ولی ایران تا زمانی که تلفات انسانی نداشته باشد، به این حملات پاسخ نمی‌دهد.نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در ادامه گفتگو تلفنی خودبا ترامپ مدعی شده است که ایران بعد از آنکه در حمله جنگنده‌های صهیونیستی به سوریه تلفات داد، مواضع حساس این رژیم را در جولان اشغالی سوریه هدف حملات خود قرار داد. المیادین نوشت که این نتانیاهو بود که ترامپ را به لغو حمله محدود به ایران در جریان سرنگونی پهپاد «گلوبال‌هاوک» (۳۱ خرداد) متقاعد کرده است. بر اساس ادعای المیادین، آنچه رئیس جمهوری آمریکا را از هرگونه تعرض به ایران منصرف کند، ترس واشنگتن از واکنش شدید تهران به این تعرض و حمله بوده است و نه مسئله انسانی که ترامپ پیشتر مدعی آن شده بود.
 
تمجید محمود صادقی از سپاه؛ دست مریزاد

نماینده اصلاح طلب مجلس از اقدام سپاه در رصد ناو آمریکایی باکسر تمجید کرد.محمود صادقی نماینده اصلاح‌طلب تهران در مجلس، در توئیتی از اقدام سپاه در رصد ناو آمریکایی باکسر تمجید کرد. صادقی با انتشار خبر تصویربرداری پهپاد ایران از این ناو آمریکایی نوشت: دست مریزاد پاسداران افتخارآفرین وطن!
 
آشنا: ظریف بیشتر از ترامپ قدرت تصمیم‌گیری دارد

مشاور رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: ظریف بیشتر از رئیس‌جمهور آمریکا از قدرت تصمیم‌گیری برخوردار است. حسام الدین آشنا مشاور رئیس جمهور در واکنش به اظهارات یک مقام رسمی دولت ایالات متحده آمریکا درباره کم بودن قدرت تصمیم گیری وزیر امور خارجه کشورمان در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «واضح است که ظریف بیشتر از رئیس جمهور امریکا از قدرت تصمیم گیری برخوردار است؛ زیرا ایران هنوز چیزی را که او امضا کرده، اجرا می‌کند و امریکا چیزی را که رئیس جمهورش امضا کرده، نقض می‌کند».
 
پرونده تحصیلی "حسین فریدون" دوباره در مجلس به جریان افتاد

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از به جریان افتادن دوباره پرونده تحصیلی برادر رئیس‌جمهور در این کمیسیون خبر داد. محمد مهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با تسنیم، با اشاره به آخرین وضعیت پرونده تحصیلی حسین فریدون برادر رئیس‌جمهور در این کمیسیون، گفت: در دوره ریاست آقای عارف بر کمیسیون این پرونده مسکوت مانده بود که قرار بر این شده تا این موضوع را در روز‌های آینده تعیین تکلیف کنیم. وی ادامه داد: کمیته سه‌نفره‌ای که برای بررسی این موضوع تشکیل شده بود در چند ماه گذشته گزارش خود را ارائه کرده است که باید این موضوع را تعیین تکلیف کنیم و گزارش نهایی را به هیئت‌رئیسه مجلس ارائه کنیم.
 
احمدی‌نژاد از ترامپ تعریف کرد

"محمود احمدی‌نژاد" در مصاحبه‌ای مصاحبه ۱ ساعته تلفنی با روزنامه "نیویورک‌تایمز" آمریکا خواستار گفتگوی ایران و آمریکا بر سر مسایل مورد اختلاف شده و این موضوع را به نفع منافع بلندمدت دو ملت و دو کشور دانسته است. احمدی‌نژاد به نیویورک تایمز گفته است: "ترامپ مرد عمل است. او همچنین یک تاجر است و بنابراین قادر به محاسبه سود و زیان و تصمیم‌گیری بر این مبناست. ما به او می‌گوییم، بگذارید هزینه‌های بلندمدت (تنش و یا همکاری) بین دو کشور را محاسبه کنیم و کوته‌بین نباشیم. "احمدی‌نژاد گفته است، ایران و آمریکا باید به صورت مستقیم با یکدیگر گفتگو کرده و اختلافات را حل و فصل کنند. ایران باید از رویکرد تماس با میانجیگران اروپایی برای تاثیرگذاری آن‌ها روی ترامپ دست بردارد و به طور مستقیم با خود ترامپ وارد دیالوگ شود و این کار ممکن است. از نظر احمدی‌نژاد اگر ترامپ در رویکرد فشار حداکثری خود علیه ایران تجدید نظر کند و برخی تحریم‌ها را بردارد زمینه برای چنین گفتگویی فراهم می‌شود.احمدی‌نژاد به نیویورک‌تایمز گفته است که ۳ بار برای ترامپ نامه نوشته؛ نخستین آن در فوریه ۲۰۱۷ و برای تبریک بابت پیروزی ترامپ در انتخابات بوده، دومین آن در ژوئن سال ۲۰۱۸ و یک ماه پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام بوده و سومین آن هم ماه گذشته و در پی تشدید تنش دو کشور در منطقه خلیج فارس ارسال شده است. او گفته این نامه‌ها را از طریق ای‌میل آدرس کاخ سفید، ای‌میل سفارت سوییس و نیز اکانت توییتری شخصی ترامپ ارسال کرده است.احمدی‌نژاد به نیویورک تایمز گفته است: برای آغاز گفتگو آمریکا باید پیش‌قدم باشد و رویکرد (فشار حداکثری) خود را نسبت به ایران تغییر دهد. او گفته است: این درست نیست که شما گلوی کسی را محکم بفشارید و همزمان خواهان گفتگو با او شوید. مذاکره باید در شرایط آرام‌تر و محترمانه‌تری انجام شود.
 
در فردو چه می‌گذرد؟

سخنگوی سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: علیرغم برخی اخبار، تأسیسات هسته‌ای فردو به کار خود ادامه می‌دهد و مرکز ملی خلاء در این مجموعه فعال است و تحقیق و توسعه را روی شیرآلات خلاء انجام می‌دهد. بهروز کمالوندی در گفتگو با خانه ملت، در واکنش به برخی اخبار درباره تعطیلی تأسیسات هسته‌ای فردو، گفت: این تأسیسات تعطیل نشده و مرکز ملی خلاء در این مجموعه فعال بوده و تحقیق و توسعه را روی شیرآلات خلاء انجام می‌دهد. سخنگوی سازمان انرژی اتمی در ادامه تصریح کرد: شیرآلات خلاء در صنایع پیچیده هسته‌ای کاربرد دارد و دیوید آلبرایت تحلیلگر هسته‌ای آمریکایی نیز در گزارش اخیر خود به پیشرفت این فناوری اذعان کرده است.
 
تکذیب حمله مسلحانه به امام‌جمعه گرمسار

فرمانده انتظامی گرمسار حمله به امام‌جمعه گرمسار را تکذیب کرد. به گزارش معاونت اجتماعی نیروی انتظامی استان سمنان، محمد فوادیان ضمن تکذیب این خبر، اظهار کرد: در ماه‌های اخیر هیچ گونه مورد خاص امنیتی به خصوص درگیری ماموران پلیس با مجرمان و... رخ نداده است. فرمانده انتظامی گرمسار از شرایط امنیتی مطلوب این شهر خبرداد و گفت: خبر مجروح شدن امام جمعه این شهر کذب است. حجت الاسلام سید "علیرضا آرامی" امام جمعه گرمسار نیز با تکذیب این خبر، از سلامتی کامل خود خبر داد و گفت: این خبر از بیخ و بن دروغ بوده و این اقدام و انتشار اخبار کذب در فضای مجازی، مصداق بارز بی‌تقوایی است.
 
تشکیل وزارت بازرگانی در دستور کار دولت قرار گرفت

حسینعلی امیری با اعلام این خبر گفت: تشکیل وزارت بازرگانی در اولویت برای دولت و رییس‌جمهور است. او ادامه داد: پیش از این تشکیل این وزارت با ارایه طرحی از سوی نمایندگان در کمیسیون اجتماعی مطرح و تصویب شد، اما پس از آن دولت از هیات رییسه مجلس خواست که اجرای این طرح به دلیل اینکه آمادگی برای تشکیل وجود ندارد، به زمان دیگری موکول شود تا تمهیدات برای آن انجام شود. معاون پارلمانی رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه انسجام در بخش بازرگانی وجود ندارد، توضیح داد: بخش بازرگانی به صورت پراکنده از سوی دستگاه‌های مختلف پیگیری می‌شود و از این رو نظام توزیع با مشکلات زیادی روبرو شده است.
 
سراج: انتخابات شورایاری‌ها صد در صد غیرقانونی است

سراج در پاسخ به سوال ایسنا درباره نامه رییس سازمان بازرسی کل کشور به روئسای قوا مبنی بر غیرقانونی بودن انتخابات شورایاری‌ها و واکنش‌های مختلفبه این اظهار نظر، گفت: انتخابات شورایاری‌ها صد در صد غیرقانونی است. وزارت کشور دادخواستی برای ابطال مصوبه سال ٧٨ شورای شهر اعلام کرده بود، اما به دلایلی انصراف داد. وی افزود: انتخابات باید در قانون احصا شده باشد. در اصل ١٠٠ قانون اساسی انتخابات شورای شهر و روستا و دهستان و ... آمده است، اما هیچ جا اسمی از شورایاری برده نشده است. شاید شورایاری بتواند خدمات خوبی ارائه دهد، اما مشکل این است که قانون نداریم. رییس سازمان بازرسی کل کشور افزود: طبق اصل ١٧٤ قانون اساسی نظارت بر حسن جریان و اجرای صحیح قوانین بر عهده ما است. نماینده‌ها مصاحبه کردند و به مجلس هم بردند و در کمیسیون شورای مجلس این موضوع رد شد. ما مشکل نداریم که شورایاری باشد یا نباشد، مشکل این است قانون نیست. بر اساس چه قانونی می‌خواهند شورایاری را بررسی کنند.
 
معاون احمدی‌نژاد سکته مغزی کرد؟

عبدالرضا داوری مشاور رسانه‌ای محمد احمدی نژاد خبر سکته مغزی بقایی را تایید کرد. عبدالرضا داوری از نزدیکان احمدی نژاد در توئیتی درباره سکته مغزی حمید بقایی نوشت: تایید خبر سکته مغزی آقای حمید بقایی از سوی وکیل ایشان. در هیمن رابطه مهران عبدالله‌پور، وکیل مدافع بقایی در گفتگو با ایلنا، دررابطه با اخبار منتشر شده درباره سکته مغزی بقایی در زندان گفت: بله، با پیگیری‌هایی مشخص شد که کردیم تقریبا ۲۰ روز قبل در زندان دچار این عارضه شده بودند. وکیل مدافع بقایی گفت: تا تصویب شود که ایشان به مرخصی بیایند ۱۵ روز طول کشید. هفته پیش مرخصی دادند و پیگیری کردیم و دیدیم که ایشان سکته کرده‌اند. عبدالله‌پور در پاسخ به این سوال که الان وضعیت آقای بقایی چگونه است؟، گفت: الان مشغول درمان هستند و باید معالجه شوند. وی در پاسخ به این سوال که مدت معالجه بقایی چقدر زمان می‌برد و آیا بعد از معالجه باید به زندان برگردد؟، گفت: الان که ایشان وضعیت پزشکی‌شان این گونه است باید ببینیم معالجه‌شان چه شود. چراکه فقط بحث سکته مغزی نیست بلکه به‌خاطر عوارض دیگری هم این لخته خون ایجاد شده است. بنا به نظر پزشکان به‌خاطر کمبود مواد ضروری بدن ازجمله ویتامین و پروتئین چنین اتفاقی افتاده است. بهمن شریف زاده از روحانیون نزدیک به مشایی در گفتگویی کوتاه با خبرآنلاین گفت: براساس اخباری که من دارم یک لخته خون در سر بقایی بوده که بخاطر آن به بیمارستان منتقل شده است. این در حالیست که اصغر جهانگیر، رئیس سازمان زندان‌ها در گفتگو با تسنیم درباره انتشار خبری در فضای مجازی مبنی بر سکته مغزی حمید بقایی اظهار کرد: طبق بررسی‌های صورت گرفته، نامبرده از روز شنبه هفته گذشته در مرخصی هشت روزه به سر می‌برد و امروز مرخصی وی تمام می‌شود. رئیس سازمان زندان‌ها افزود: بقایی باید خود را فردا (یکشنبه) ۳۰ تیر به زندان معرفی کند و اگر هم در خارج از زندان برای وی اتفاقی افتاده باشد ما اطلاعی نداریم. جهانگیر اضافه کرد: اگر نامبرده در موعد مقرر خود را به زندان معرفی نکند، علت را پیگیری می‌کنیم.
 
طرح کاهش سقف مهریه تا ۱۴ سکه در مجلس

فاطمه ذوالقدر، نماینده مجلس: گفت: زن میتواند به جای اینکه مهریه بالا طلب کند، در شروط ضمن عقد از جمله حق مسکن، اشتغال و... را دریافت کند و در هنگام طلاق اموال تقسیم شود. ضمانت اجرای مهریه ۱۱۰ سکه است، اگر مرد توان پرداخت نداشته باشد قسط بندی و بحث تعدیل مهریه مطرح می‌شود. صحبت‌هایی در مجلس مبنی بر محدود شدن مهریه تا سقف ۱۴ سکه مطرح شد و با این موضوع مخالفت شد، زیرا نمی‌توان بدون اعطای ضمانت دیگری مهریه را برای بانوان محدود کرد.

ظریف: انگلیس از شراکت در تروریسم اقتصادی دست بردارد

محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان در پیامی توئیتری با اشاره به توقیف یک نفتکش حامل نفت ایران توسط انگلیس نوشت: برخلاف دزدی دریایی در تنگه جبل‌الطارق، اقدام ما در خلیج فارس اجرای قوانین بین‌المللی کشتیرانی دریایی است. همان‌طور که در نیویورک گفتم، این ایران است که امنیت تنگه هرمز و خلیج فارس را تامین می‌کند. انگلیس باید شریک (جرم) بودن در تروریسم اقتصادی آمریکا را متوقف کند.

تهران رکورد ٣٠ساله مصرف آب را شکست!

معاون آب و آبفای وزیر نیرو گفت: مصرف روزانه ٣ میلیون و ۶٨٠ هزار مترمکعب مصرف آب برای تهران یک تهدید به شمار می‌رود. مسئولان می‌گویند که در تهران هر آنچه می‌توانستیم از اطراف آب بیاوریم، آورده‌ایم و دیگر راهی جز بهینه مصرف کردن وجود ندارد. بیش از ٢٢٠ شهر ایران در تنش آبی به سر می‌برند و مدیریت عرضه و تقاضا در این شهر‌ها به طور جد در دستور کار قرار دارد. کرمان و کرج در وضعیت بحرانی قرار دارند. برنامه جیره‌بندی آب برای سال‌جاری وجود ندارد، اما افت فشار شبکه برای مدیریت و جلوگیری از قطعی، در حال انجام است. هر فرد در شبانه‌روز باید ١۵٠ لیتر آب مصرف کند، اما سرانه مصرف در شهر‌هایی نظیر تهران به ٢۵٠ لیتر در روز نیز می‌رسد.

روایت یک نماینده از ایجاد "پول کثیف" در واگذاری یک بنگاه دولتی

احمد علیرضا بیگی نماینده مردم تبریز گفت: شرکت ماشین‌سازی تبریز را با اقدامات دقلکارانه به شرکت صندوق بازنشستگی فولاد واگذار کردند تا مشکلاتی که این شرکت دارد را حل کنند. پس از اینکه این واگذاری انجام شد، سند ماشین‌سازی نزد خزانه کل کشور به رهن گذاشته شد تا پولی دریافت شود تا مشکلات صندوق بازنشستگی فولاد که در آستانه ورشکستگی بود را حل کنند. در سال ۹۵ از سازمان خصوصی‌سازی سوال کردیم که آیا صندوق بازنشستگی فولاد نسبت به کارخانه ماشین‌سازی دارای حقوق مالکانه است که اعلام شد، خیر و سهام این شرکت در اختیار دولت است. خود صندوق هم اعلام کرد هیچ حقوق مالکانه‌ای نسبت به ماشین‌سازی ندارد و در مورد ارکان این شرکت از این صندوق سوالی پرسیده نشود. سازمان خصوصی‌سازی بر اساس یک سناریوی متغلبانه و به نیابت از صندوق فولاد ماشین‌سازی را به فردی به نام قربانعلی فرخ‌زاد واگذار کرد. این واگذاری بدون رعایت قوانین مربوط به اصل ۴۴ قانون اساسی بود و زمانی که از سازمان خصوصی‌سازی پرسیده شد که چرا اهلیت این فرد اثبات نشده و این واگذاری را انجام داده‌اید، به ما اعلام کردند که الزامی به رعایت قوانین نبوده است، چون از جانب صندوق فولاد این واگذاری انجام شده است. همان فردی که واگذاری به وی انجام شده الان به ۲۱ سال حبس محکوم شده، همان فرد ۵۰۰ میلیون دلار ارز کشور را دریافت کرده و به‌جای اینکه ورق فلزی وارد کند این مبلغ را در بازار خرد کرده است و از محل سود آن کارخانه ماشین‌سازی را خریداری کرده است، رانت چندگانه به فردی که ۵ کلاس سواد ندارد و حتی نمی‌تواند نام خود را بنویسد داده شده است. /تسنیم

مدارس غیردولتی که انباری و آشپزخانه را کلاس درس کرده‌اند

میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: دلیل صندلی خالی مدارس غیردولتی این است که مردم پول ندارند! وی با اشاره به تصویب قانون دائمی شدن تاسیس مدارس غیردولتی گفت: خیلی جا‌ها مجوز تکراری و در جای نادرست صادر شده است و به همین علت نباید خیلی نگران ظرفیت خالی در مدارس غیردولتی باشیم. میرزاده در واکنش به یک نمونه شهریه ۲۵ میلیون تومانی یک مدرسه غیردولتی گفت: کجای دنیا فوق برنامه از اصل برنامه جلو می‌افتد؟ گاهی انجمن اولیا و مربیان درست عمل نمی‌کنند. هیچ کدام از این برنامه‌ها لزوماً در روند آموزش تاثیر مثبت ندارد، هتل باز نکرده‌ایم، مدرسه باز کرده‌ایم. متاسفانه به خانه‌های مسکونی مجوز مدارس غیردولتی داده شده است برخی در انباری و آشپزخانه کلاس تشکیل می‌دهند که باید بسته شود، به کسی که مکان ندارد نباید مجوز بدهیم به انباری و پشت بام و آشپزخانه نباید مجوز تشکیل کلاس بدهیم/ ایسنا
 
پشت کردن به صندوق رای پیامد‌ها و هزینه‌های گزافی برای مردم دارد
 
الهه کولایی در گفتگو با «آزادی» گفت: «اگر نگاهی به گذشته داشته باشیم و به یاد آوریم، در مرحله‌های پیشین و به ویژه پس از انقلاب اسلامی هر زمانی که مردم با صندوق‌های رای قهر کردند، چه اتفاقاتی افتاد، چه روندی در کشور شکل گرفت و چه نیرو‌هایی قدرت را در سطوح مختلف از جمله مجلس و دولت در اختیار گرفتند. در واقع این سخنان آقای خاتمی با همه دشواریی که در ذات خود دارد نوعی ارجاع دادن به این تجربه‌ها و تمرکز بر گزینه‌های واقعی پیش رو است که با کلمه فداکاری مورد اشاره قرار گرفته است.»کولایی با اشاره به اینکه «به نظر می‌رسد کسانی که به اصلاح طلبی و ضرورت اصلاحات از دورن هر نظام سیاسی باور دارند ناچارا به این رویکرد گرایش پیدا می‌کنند» گفت: «تجربه‌ها در سطح داخل کشور و چه در سطح منطقه و کشور‌های پیرامونی نشان داده که گزینه‌های غیر از این و پشت کردن به صندوق رای چه پیامد‌ها و هزینه‌های گزافی برای مردم دارد».
 
انتقاد روحانی از اعلام رقم اجاره بها در برخی رسانه‌ها
انتقاد روحانی از اعلام رقم اجاره بها در برخی رسانه‌هارئیس جمهور با اشاره به اجرای طرح تأمین مسکن کارمندان توسط وزارت راه و شهرسازی، گفت: اگر بتوانیم با برنامه‌ریزی مناسب ظرف مدت چند سال واحدی مسکونی برای کارمندان ایجاد کرده و در اختیارشان قرار دهیم، اقدامی بسیار خوب برای جوانانی است که تازه مشغول بکار شده و با این کار دغدغه آنها در زمینه تأمین مسکن کاهش خواهد یافت. روحانی با انتقاد از گزارش‌ها و اعداد و ارقامی که در زمینه افزایش اجاره‌بها از سوی برخی رسانه‌ها منتشر می‌شود، گفت: براساس آمار وزارت راه و شهرسازی در بخش مسکن استیجاری به طور متوسط در تهران میزان اجاره بها ۳۰ درصد افزایش یافته که این رقم امیدوارکننده است. البته مطلوب نبوده اما در عین حال با آمار و ارقامی که این روزها منتشر می‌شود، متفاوت است.رئیس جمهور تصریح کرد: شهرداران کلانشهرها می‌توانند طرحی برای اجاره ارزان مسکن به اقشاری که تحت فشار اقتصادی هستند، داشته باشند که در این راستا باید برنامه‌ریزی کنند.

انتقاد مسیح مهاجری از اظهارنظرهای غیرضروری برخی مسئولین
حجت الاسلام و المسلمین مسیح مهاجری مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز نوشت: این درست است که کشور ما اکنون در شرایط حساسی قرار دارد. هرچند این حساسیت در حدی نیست که بتوان آن را حالت فوق‌العاده نامید ولی همین که بزرگ‌ترین قدرت مادی امروز جهان با ما درحال جنگ اقتصادی است و در عرصه نظامی نیز شاخ و شانه می‌کشد و تهدید می‌کند، شرایط را حساس می‌دانیم. در بخشی از یادداشت مهاجری می‌خوانیم: هرکس و هر قوه و دستگاه و ارگان و نهاد باید فقط در محدوده وظایف و اختیارات خود سخن بگوید و در اموری که خارج از وظایف و اختیارات آنهاست دخالت نکند. واقعیت اینست که متاسفانه بسیاری از مسئولان، زیاد حرف می‌زنند و در مواردی نیز خارج از محدوده‌ای که مربوط به آنهاست سخن می‌گویند. نظامیان وظایف مشخصی دارند که باید به آنها عمل کنند ولی ورود آنها به عرصه سخنوری که در بسیاری موارد مشکل‌ساز هم هست، اکنون به یک عادت تبدیل شده و گویا بعضی از آنها تمرین سخنرانی کردن را از وظایف ذاتی خود می‌دانند! قطعاً این روش باید منسوخ شود و دستگاه‌های نظامی ما هم همچون سایر کشورها فقط در موارد ضروری و در موضوعاتی که به آنها مربوط می‌شود، مطالب تدوین‌ شده‌ای را توسط سخنگوی رسمی خود اطلاع‌رسانی کنند. این روش، قطعاً به انسجام کمک می‌کند و راه را بر سوءاستفاده دشمن از بعضی سخنان حساب نشده می‌بندد. صاحبان تریبون ازجمله ائمه جمعه در تمام فصول به‌ویژه در شرایط حساس کشور باید از ورود به مسائل اختلافی و جناحی پرهیز و مطالب خطبه‌های نمازجمعه و محتوای سخنرانی‌های خود را حداقل بر سه موضوع متمرکز کنند که عبارتند از: امید بخشیدن به مردم، تقویت وحدت و تلاش برای ارتقاء اخلاق در جامعه. متاسفانه اکنون به این سه اصل بسیار مهم بی‌توجهی می‌شود و تاسف بالاتر اینکه در بسیاری از این تریبون‌ها ناامیدی به جامعه تزریق می‌شود، به تفرقه دامن زده می‌شود و فرهنگ بداخلاقی انتشار می‌یابد.

سفر ایرانی‌ها به خارج ۶ درصد کمتر شد
سفر ایرانی‌ها به خارج از کشور در سه ماه نخست امسال حدود ۶.۵ درصد کمتر از سال قبل شده است. در مقابل ورود اتباع و گردشگران خارجی به ایران حدود ۴۰ درصد بیشتر از مدت زمان مشابه سال گذشته بوده است. آمار سفر‌های ورودی و خروجی در سه ماه نخست سال ۱۳۹۸ که، ولی تیموری ـ. معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ـ. در اختیار این خبرگزاری قرار داده است، از تدوام ریزش آمار سفر ایرانی‌ها به خارج از کشور، حکایت دارد که جریان آن با افزایش نرخ عوارض خروجی، ارز و بلیت هواپیما از سال ۱۳۹۶ آغاز شده است. مجموع سفر ایرانی‌ها به خارج از کشور در سه ماه نخست فروردین، اردیبهشت و خرداد ۱۳۹۸ بالغ بر یک میلیون و ۷۵۹ هزار و ۷۴۹ نفر بوده که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته، دامنه تغییرات آن منفی ۶.۵۲ درصد شده است. در سه ماه نخست سال ۹۷ یک میلیون و ۸۸۲ هزار و ۴۱۴ ایرانی به خارج از کشور سفر کرده بودند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار