جعفر یارمرادیان در گفتگو با تابناک :
سرپرست مرکز بهداشت شهرستان گیلانغرب راه‌های پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو در این شهرستان را تشریح کرد.
کد خبر: ۷۶۷۲۴۰
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۷ 30 July 2019

جعفر یارمرادیان در گفتگو با خبرنگار تابناک گفت: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو که به آن CCHF می‌گویند یکی از بیماری‌های مشترک انسان و دام است و در جا‌هایی که با دام سر و کار دارند این بیماری بیشتر دیده می‌شود که متاسفانه هر ساله این مشکلات را داریم و امسال نیز در استان و در برخی شهرستان‌ها مواردی مشاهده شده است.

وی افزود: موضوع اصلی که در خصوص این بیماری وجود دارد بحث آموزشی است، خوشبختانه ما آموزش را شروع و تا کنون هم مشکل خاصی نداشته ایم.

یارمرادیان تصریح کرد: این بیماری با تب ناگهانی، درد عضلانی، سردرد و همینطور وجود خونریزی در اعضای بدن شروع می‌شود و راه‌های اصلی انتقال بیماری گزش توسط کنه یا له کردن آن است و این بیماری اغلب برای افرادی که با دام سر و کار دارند رخ می‌دهد.

سرپرست مرکز بهداشت گیلانغرب بیان کرد: این بیماری جزء بیماری‌های واگیر بوده و کسانی که تماس مستقیم با خون و بافت‌های دام آلوده حین ذبح دام همچون گاو، گوسفند و ... دارند، با این مشکل مواجه می‌شوند و همینطور افرادی که تماس مستقیم با خون و ترشحات بیمار دارند به خصوص کادر درمانی در بیمارستان.

وی اظهار داشت: یکسری اقدامات باید صورت گیرد تا به بیماری تب کریمه کنگو یا همان CCHF مبتلا نشویم، مهمترین آن این است که باید گوشت را از مراکز معتبر دارای مهر دامپزشکی که تحت نظارت هستند خریداری و به هیچ وجه از کشتار غیر مجاز استفاده نکنیم، نکته بعدی، بهتر است گوشت تازه را به مدت ۲۴ ساعت و امعاء و احشاء دل و جگر را به مدت ۴۸ ساعت در دمای معمولی یخچال یعنی ۸ تا ۲ درجه سانتیگراد نگهداری کنیم، که این کار ضمن بالابردن کیفیت گوشت، اگر ویروسی در مورد این بیماری وجود داشته باشد خود به خود از بین می‌رود.

یارمرادیان خاطرنشان کرد: حتما از ذبح دام در منزل یا معابر خودداری و برای خُرد کردن گوشت از دستکش استفاده کنیم، استفاده از وسایل ایمنی فردی همچون کلاه، عینک، ماسک، روپوش، چکمه و دستکش زمانی که دام ذبح می‌شود ضروری بوده و بهتر است لباسشان را بعد از تماس با دام تعویض کنند.

سرپرست مرکز بهداشت شهرستان گیلانغرب در پایان گفت:: دامداران، چوبداران و کشاورزان در هنگامی که با دام تماس دارند بهتر است خود را از کنه محافظت کنند چراکه کنه معمولا در دام وجود دارد و ما نیز اقدامات آموزشی و پیشگیری همچون سمپاشی را در دستور کار داریم.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
جهانشاه
|
United Arab Emirates
|
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
عالی بود
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار