پژمان صالحی فر در گفتگو با تابناک:
مدیرکل سازمان انتقال خون استان کرمانشاه ، اهدای خون را فقط مختص روز ملی انتقال خون ندانست و گفت: نیاز به خون تعطیلی بردار نیست.
کد خبر: ۷۶۸۰۳۴
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۲ 01 August 2019

پژمان صالحی فر در گفتگو با خبرنگار تابناک گفت: ۹ مرداد مصادف با روز ملی انتقال خون و سالروز تأسیس سازمان انتقال خون است که در سال ۵۳ توسط دکتر علا، نهالی را بنیان گذاری کردن که روزانه خیر آن به هزاران انسان در سراسر ایران می‌رسد.

وی اظهار داشت: از سال ۵۳ تا کنون سازمان مداوم در حال رشد بوده، این رشد و کیفیت در سازمان انتقال خون توسط ارگان‌های بین المللی همچون سازمان بهداشت جهانی تأیید شده و به این دلیل ایران به عنوان مسئول آموزش کشور‌های حوزه مدیترانه شرقی در حوزه انتقال خون تعیین شده که تجربیات خود را آموزش دهند.

مدیرکل انتقال خون استان افزود: در این ۴۶ سالی که گذشته تا به الان همواره اهدا کنندگان یار و همراه سازمان انتقال خون بودند و تلاش شده تا دغدغه بیماران فقط وجود خود بیماری باشد، و کمبود خون و فرآورده‌های خونی نداشته باشند.

وی گفت: هر سال در ایامی مثل تابستان، ایام سرد، تعطیلات نوروز و در ایام خاص معمولا سازمان‌های انتقال خون با کاهش ذخایر مواجه می‌شوند مخصوصا اکنون که در فصل تابستان هستیم یا به دلیل گرمای هوا یا به دلایل دیگر از جمله مسافرت‌هایی که هموطنان میروند، نیاز به خون تعطیلی بردار نیست و نیاز به خون همیشگی است.

صالحی فر با بیان اینکه در این ایام میزان اهدای خون پایین می‌آید و از طرف دیگر میزان مصرف بالا می‌رود عنوان کرد: به دلیل اینکه مسافرت‌ها زیاد می‌شود و آمار تصادف متاسفانه بالا می‌رود و تعداد زیادی از این مسدومین نیازبه خون دارد در ایام نوروز نیز چنین است، بنابراین نیاز است که در همه ایام عزیزان اهداکننده ما را تنها نگذارند چراکه اهدای خون فقط مختص به روز ملی انتقال خون و روز اهداکنندگان خون نیست.

ایشان با بیان اینکه عموم مردم باید اهدای خون را به عنوان یک دغدغه اجتماعی در نظر بگیرند و به روز خاص و مناسبت خاصی موکول نشود ابراز امیدواری کرد که در تمام طول سال برای اینکه بتوانیم شعار "اهدای خون اهدای زندگی" و تهیه، تامین خون کافی و سالم را برای بیماران اجرایی کنیم و ان شالله هیچ بیماری هیچ دغدغه ایی برای خون نداشته باشد و به جایگاهی برسیم که پزشک‌های ما با افتخار بگویند که هیچ بیماری به دلیل کمبود خون ناشی از خونریزی از دنیا نرفته است.


وی افزود: ما علاوه بر اهدای خون تکنولوژی اهدای پلاکت و اهدای پلاسما را در اختیار داریم که برای دارو‌های بیماری‌های خاص به پلاسما نیاز است که در حال حاضر این دارو‌ها را به کشور وارد می‌کنیم، لذا باید بتوانیم به حد خودکفایی برسیم گ. این دارو‌ها را از پلاسما‌های کشور خودمان تهیه کنیم که قابل اعتمادتر است.

مدیر کل سازمان انتقال خون ابراز کرد: اگر در هر شهری پلاسما اهدا شود، جابجایی جغرافیایی بیماری‌ها کمتر مطرح و همچنین اهدای پلاکت برای بیماران سرطانی، شیمی درمانی و بیماران پیوندی که نیاز مداوم و مستمر به پلاکت و تزریق خون دارند مورد نیاز است.

صالحی فر خاطرنشان کرد: به صورت مستقیم هر فردی می‌تواند در سال ۲۴ بار اهدای پلاسما و اهدای پلاکت داشته باشد و در هر بار اهدا، شش برابر اهدای خون پلاکت اهدا می‌شود و یک نفر می‌تواند در سال جان چند نفر را نجات دهد.

وی در پایان اضافه کرد: اهدای خون کامل، پلاک و پلاسما هر کدام ارزشمند هستند، اما هر فرد در سال میتواند، حداکثر ۴ بار خون اهدا کند و هر بار هم حدود ۵۰ یا ۷۰ سی سی پلاکت بدهد، اما در اهدای پلاسما یا پلاکت هر فرد می‌تواند به روش آفریز ۲۴ بار در سال میتونه اهدا داشته باشد و هر بار هم حدود ۳۰۰ سی سی پلاکت و ۶۰۰ سی سی پلاسما اهدا کند و هیچ مشکلی از نظر پزشکی و بالینی برای فرد به وجود نمی‌آید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار