استاندار خوزستان با بیان این که فرمانداران متولی ترمیم سیل بندها شوند گفت: همه باید دست به کار شده و شهرستان به شهرستان سیل بندها را سامان دهی کنند و برای ترمیم سیل بندها کمر همت ببندند چون نمی توانیم برای این کار مهم منتظر تامین اعتبار بمانیم .
کد خبر: ۷۶۹۶۹۹
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۳ 06 August 2019

غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان، روز سه شنبه در هشتمین نشست قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده خوزستان در استانداری  با اشاره به وضعیت سیل بندها در تمامی حوضه های آبریز استان اظهار داشت: همه دستگاه های اجرایی برای ترمیم سیل بندها باید ورود و امکانات خودشان را در این حوزه بسیج کنند.

 وی با اشاره به وضعیت ترمیم شکستگی دایک مرزی گفت: روند ترمیم دایک باید سرعت بگیرد و زودتر به اتمام برسد هر چند تا این لحظه وضعیت ترمیم آن خوب بوده است اما سرعت پیشرفت آن کند است و متناسب با برنامه ریزیهای ما نیست.

استاندار خوزستان با اشاره به خدمات دولت و نظام  به سیل زدگان استان خوزستان گفت: در حال حاضر نظام و دولت در کنار هم در حال پرداخت خسارت به سیل زدگان هستند و تمام تلاش خود را برای رفع مشکلات مردم در این مناطق می‌کنند.

وی افزود: سیاه نمایی از جریان سیل در استان و ترسیم این ذهنیت که گویا مسئولان ارشد استان عامل اصلی بروز سیلاب در این استان بوده اند درست نیست و ظلم به جمهوری اسلامی ایران است.

شریعتی اظهار داشت: نباید مردم را ناامید کرد چراکه دولت و نظام پای کار هستند و خدمات و تسهیلات ممکن را به  سیل زدگان ارایه داده اند.

وی گفت: در کنار همه کارهایی که صورت گرفته قطعا نقصهایی وجود دارد اما  نباید چشم خود را روی اقدامات انجام شده ببندیم ،لذا ضرورت دارد کمیته اطلاع رسانی سیلاب ضمن اعلام ضعف‌ها اقداماتی که همچنان در حال انجام است را اطلاع رسانی کند.

استاندار خوزستان با اشاره به تعامل بانک ها در حوزه پرداخت خسارتها و تشکیل پرونده برای سیل زدگان گفت: بانکها باید همکاری بیشتری داشته باشند تا روند کار سرعت بیشتری بگیرد.

وی یادآور شد: اولویت و کار اصلی استان در حال حاضر رسیدگی به وضعیت خسارات ناشی از سیل است و دیگر مسائل در اولویت های بعد قرار دارند لذا مسئولان استان توجه ویژه به مشکلات ناشی از سیل داشته باشند و با نگاه به هزینه‌کرد دولت در مناطق سیل‌زده ،مسولان تلاش کنند رضایتمندی بیشتری در میان مردم ایجاد کنند.

شریعتی با تبیین چگونگی عملکرد فرماندارن در مناطق گفت: فرمانداران باید در جریان مسایل و مشکلات منطقه خود باشند و گزارش آن را ارایه دهند متاسفانه احساس می‌شود برخی فرمانداران با توجه به اینکه دستگاه‌های اجرایی در حال کار در مناطق هستند خود را کنار کشیده‌اند.

وی با تاکید بر سرعت بخشی در پرداخت خسارت ها از سوی جهاد کشاورزی تصریح کرد:  مردم در کشت تابستانه همراهی خوب و صبورانه ای با دولت داشتند لذا باید هر چه زودتر خسارات آنها را پرداخت کنیم  چراکه پرداخت نشدن خسارات ممکن است تبعات سیاسی و اجتماعی به همراه داشته باشد.

مسعود انصاریان مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان اظهار کرد: تاکنون  13 هزار  و 193 پرونده به مبلغ 33 میلیارد تومان تسهیلات بلاعوض پرداخت شده است.

وی افزود: در حال حاضر تعداد  14 هزار و 892 پرونده به بانک‌ها معرفی شد که  از این تعداد  11 هزار و 851 پرونده منجر به عقد قرارداد شده است که مبلغ کل قراردادهای عقد شده 253 میلیارد تومان است.

مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان بیان کرد: در مرحله اول دولت مبلغ 2 هزار و 500 میلیارد تومان برای مناطق سیل زده مصوب کرد که با همکاری بانک‌ها همه سهمیه استان جذب شد.

انصاریان با بیان اینکه دولت مبلغ 2 هزار و 500 میلیارد تومان دیگر را نیز مصوب کرد، گفت: منتظریم توزیع بانکی این مبلغ  توسط بانک مرکزی اعلام  شود تا سهمیه استان مشخص و بر اساس آن بتوان  نسبت به جذب این سهمیه اقدام کنیم.

وی با بیان اینکه از تعداد 12 هزار و 592 واحد تعمیری تا کنون 10 هزار و 86 واحد به اتمام رسیده است، عنوان کرد: در بخش واحدهای احداثی تا کنون آواربرداری  564 واحد صورت گرفته است.

 انصاریان با اشاره به مشکلاتی که گرمای بالا در بحث ساخت و ساز ایجاد کرده است، گفت: گرمای هوا امکان بتن ریزی را از ما در بازسازی مناطق سیل زده گرفته است چرا که  امکان بتن ریزی در دمای بالای 30 درجه وجود ندارد و کار در این زمینه بسیار سخت است.

وی با بیان اینکه بعضی از بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات درخواست کارت پایان خدمت از روستاییان می‌کنند، افزود: تعدادی از روستاییان کارت پایان خدمت ندارند؛ از آنجایی که تسهیلات برای بازسازی مناطق سیل زده تسهیلات تکلیفی است انتظار می‌رود این مشکل حل شود.

در ادامه کیامرث حاجی زاده  اظهار کرد: تاکید بر این است تا بازسازی مناطق سیل زده و همچنین پرداخت خسارت های بخش کشاورزی با سرعت بیشتری پیش رود.

وی افزود: مساله اول استان مساله بازسازی مناطق سیل زده است و اکنون مناطق زلزله زده نیز به مناطق سیل زده افزوده شده است و در ادامه باید به بررسی این مناطق نیز پرداخته شود.

جانشین قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده خوزستان تصریح کرد: به محض اینکه اعتبارات بازسازی مناطق زلزله زده ابلاغ شود، موضوع بازسازی این مناطق نیز در قرارگاه مطرح و پیگیری خواهد شد.

حاجی زاده با بیان اینکه باید شخص مدیران دستگاه‌ها در جلسات حضور پیدا کنند، عنوان کرد: متاسفانه برخی فرمانداران و مدیران دستگاه‌های اجرایی در جلسات حضور پیدا نمی‌کنند و در این زمینه باید از دلایل عدم حضور مدیران مطلع شویم زیرا در غیر این صورت غیبت‌ها پذیرفتنی نیست.

وی ادامه داد: مدیران باید با رویکرد مدیریت جهادی عمل کنند و نباید به شکلی عمل کنند که مجبور شویم عذر برخی از آن‌ها را بخواهیم.

جانشین قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده خوزستان با بیان اینکه مهمترین جلسه استان جلسه قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده است، گفت: عدم ارائه گزارش به قرارگاه یکی از مشکلاتی است که باعث شده تا ما نیز نتوانیم گزارشات را به قرارگاه کشوری اعلام کنیم. از کمیته‌های هشتگانه درخواست داریم تا گزارشات را به موقع به دست قرارگاه برسانند.

حاجی زاده با بیان اینکه بحث پرداخت‌ها باید حل شود، گفت:مشکلاتی در سامانه سجاد وجود داشت و با پیگیری هایی که انجام گرفت، این مشکل رفع نقص شد و در این زمینه باید روند پرداخت خسارت‌ها با سرعت بیشتری انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: عمده نارضایتی مردم در بحث پیشرفت ساخت و ساز مسکن‌های آسیب دیده از سیلاب و همچنین پرداخت خسارت‌های کشاورزی است.

جانشین قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده خوزستان ادامه داد: باید خسارت‌های کشاورزی در اثر سیلاب به کشاورزان پرداخت شود تا شاهد مشکلات در این زمینه نباشیم.

حاجی زاده گفت: در بخش خسارت‌های کشاورزی تا کنون به 571 نفر مبلغ 65 میلیارد ریال خسارت بلاعوض پرداخت شده است. همچنین در زمینه تسهیلات نیز تا کنون به 322 نفر مبلغ 85 میلیارد ریال تسهیلات در حوزه کشاورزی پرداخت شده است.

وی ادامه داد: در بخش ارزیابی مسکونی، تعداد واحدهای احداثی 3352 واحد و 14 هزار و 518 واحد نیز تعمیری بوده است. در این زمینه تا کنون به 103 واحد احداثی و 10 هزار و 65 واحد تعمیری نیز تسهیلات پرداخت شده است.

فرماندار اهواز با اشاره به وضعیت نگران کننده سیل بندها بیان کرد: در سیل اخیر وسعت تخریب سیل بندها بالا بود و امکانات دستگاه های اجرایی برای ترمیم آنها جوابگو نیست لذا اگر براساس هشدارهای اعلام شده در پاییز با بارندگی آب بالا بیاید، این موضوع مشکل ساز می شود.

جمال عالمی نیسی توضیح داد: اگر دستگاه های اجرایی مکلف به ترمیم سیل بندها شده اند باید فوری این کار را اغاز کنند چراکه در حال حاضر یکی از نگرانی های عمده ما ترمیم نشدن سیل بندها هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار