رئیس شبکه دامپزشکی تکاب گفت: در چهار ماهه نخست سال جاری عملیات سم‌پاشی چهار هزار و ۵۸۰ راس دام سبک و سنگین در این شهرستان انجام شده است.
کد خبر: ۷۷۰۱۶۶
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۴ 08 August 2019

به گزارش تابناک آذربایجان غربی احمد بهرامی با اشاره به اجرای طرح مبارزه با بیماری‌های انگلی خارجی و تب کریمه کنگو در تکاب اظهار کرد: در چهار ماهه نخست سال جاری عملیات سم‌پاشی چهار هزار و ۵۸۰ راس دام سبک و سنگین در این شهرستان انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه عملیات سمپاشی بدن و جایگاه دام‌ها به صورت رایگان انجام می‌شود، افزود: این اقدامات توسط تیم‌های بخش دولتی مبارزه با بیماری‌های دامی انجام و علاوه بر این اقدامات، آموزش‌های مقابله با بیماری‌ها نیز به دامداران ارائه می‌شود.
           
رئیس شبکه دامپزشکی تکاب با اشاره به سم‌پاشی ۸۱ هزار مترمربع از جایگاه دامداری‌های این شهرستان در چهار ماهه نخست امسال ادامه داد: بیماری تب کریمه کنگو یک بیماری مشترک بین انسان و دام بوده که از طریق ویروس و توسط نیش کنه‌ها ابتدا به دام و سپس به انسان منتقل می‌شود.

وی با اشاره به ایمن‌سازی بالغ بر ۲۳ هزار راس دام سبک علیه بیماری آبله در تکاب عنوان کرد: در سه ماهه نخست امسال ۲۳ هزار و  ۱۱۴ راس گوسفند و بز بر علیه بیماری آبله مایه‌کوبی شده‌اند.

احمدی با اشاره به اینکه بیماری آبله گوسفند و بز یکی از مهم‌ترین بیماری‌های واگیر در بین دام‌های سبک است، تصریح کرد: این بیماری از طریق تماس مستقیم بین دام‌ها در دامداری‌ها، از دام آلوده به دام‌های سالم گله منتقل و در سریع‌ترین زمان به دام‌های گله سرایت کرده و باعث مرگ و میر دام‌های جوان می‌شود.

 وی با اشاره به ایتکه تلفات بیماری آبله در بزغاله‌های تازه متولد شده برابر با ۱۰۰ درصد است، گفت: به طور کلی میزان مرگ و میر دام‌های سبک مبتلا به این بیماری بین پنج تا ۵۰ درصد متغیر است.

رئیس شبکه دامپزشکی تکاب وجود علائمی نظیر تاول بر روی نقاط کم‌موی بدن دام مانند دهان، صورت و پستان، ندول زیرپوستی، ضایعات و بثورات جلدی، سقط جنین و مرگ و میر بره‌ها و بزغاله‌های تازه به دنیا آمده را از نشانه‌های ابتلا به بیماری آبله برشمرد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار