رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به پیشینه کاشت زعفران در استان، پتانسیل کاشت این محصول را برای کاهش بیکاری و افزایش درآمد استان مطلوب ارزیابی کرد.
کد خبر: ۷۷۰۷۰۷
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۲ 10 August 2019

به گزارش خبرنگار تابناک، نوربخش حاتمی ضمن گرامیدشت یاد شهید صارمی و شهدای خبرنگار و تقدیر از جایگاه خبرنگاران گفت: استان کرمانشاه ۲ میلیون و پانصد هزارهکتار وسعت دارد که بیش از یک میلیون و پانصد هزار هکتار آن جنگل‌ها و مراتعی است که میتوان گفت: در دنیا کم نظیر بوده و ثروتیست که باید قدر آن را دانست و بیشترین و بهترین استفاده از آن را برد.

وی اظهار داشت: حدود ۹۵۰ هزار اراضی کشاورزی آبی، دیم و باغی داریم که فرصت بسیار مناسبی برای ما ایجاد کرده و استان ما را به یکی از قطب‌های کشاورزی کشور بدل کرده است، اما همچنان آنگونه که باید باشیم و ظرفیت و پتانسیل آنرا داریم نیستیم.

حاتمی ابراز امیدواری کرد: با کمک و مساعدت همگانی برای رسیدن به جایگاه مطلوب و واقعی استان در سه محور حرکت کرده و به اهداف خود در راستای کاهش بیکاری برسیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی اولین گام در این راستا را شناساندن بخش کشاورزی، ظرفیت‌ها و پتانسیل استان معرفی کرد و با اشاره به رتبه پنجمی ایران در کاشت نخود در دنیا و نقش مهم استان به عنوان رتبه اول برداشت محصول مرغوب و باکیفیت در کشور که تا پنجاه درصد برداشت این محصول را به خود اختصاص داده بر حمایت از تولید، فروش و ارزش افزوده نخود تاکید کرد.

ایشان در ادامه افزود: سیاست‌های موجود در برابر افزایش قیمت نخود مانند کاهش تعرفه واردات یا ممنوعیت صادرات باعث شده تا نخودکاران در مقایسه با هزینه‌های مصرفی کاشت و برداشت بهره چندانی نبرند و بعضا از کاشت این محصول صرف نظر کنند که با تلاش‌ها و پیگیری‌های صورت گرفته صادرات نخود آزاد شد.

حاتمی تصریح کرد: اگر قیمت نخود ۲۰ هزار تومان افزایش بیابد، در سبد خانوار جامعه تاثیر چندانی نخواهد داشت، اما در رونق تولید و زندگی کشاورزان تاثیر مثبت و قابل توجهی خواهد داشت.

نوربخش حاتمی با بیان این مطلب که کرمانشاه خواستگاه بهترین زعفران کشور است و قدمت کاشت این محصول در استان به ۲۴۰۰ سال قبل میرسد گفت: سال قبل که بهترین زعفران قائنات کیلویی ۱۰ میلیون تومان به فروش می‌رسید زعفران کرمانشاه کیلویی ۱۵ میلیون تومان بود و خریداران اعلام کردند که تمام زعفران استان ما را با این قیمت خریداری خواهند کرد که این ظرفیت اشتغالزایی برای ۲۵۰ تا ۳۰۰ نفر - روز درسال و درآمدزایی ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان در هکتار به همراه صرفه جویی و بهره برداری از آب و حفظ منابع عالی و معدنی و پایداری خاک را دارد.

وی ابراز امیدواری کرد که این فرصت‌ها برای اشتغال ۱۲ هزار فارغ التحصیل رشته کشاورزی میتواند فراهم شده و وضعیت اشتغال کشور را متحول کند.

این مسئول در اد عنوان کرد: ۱۱ اقلیم و ۴ منطقه اقلیمی متفاوت در استان داریم و بیش از ۹۸ درصد محصولات کشاورزی دنیا در استان کرمانشاه قابلیت کاشت، داشت و برداشت است، در حالی‌که در سنقر دمای هوا منفی صفر درجه بوده و در مناطق گرمسیری بعضی محصولات در حال برداشت است.

حاتمی با بیان این مطلب که ۱۸۰ هزار هکتار اراضی آبی، ۴ هزار هکتار باغ و مابقی اراضی استان دیم هستند افزاد: سرانه مصرف کود شیمیایی در ایران پایین‌تر از سایر کشور‌های دنیا و سرانه مصرف در کرمانشاه پایینتر از سرانه کشوریست.

وی با اشاره به نامگذاری مدبرانه و با بصیرت سال از سوی مقام معظم رهبری به نام سال رونق تولید، مظهر و بهترین ویترین رونق تولید در کرمانشاه را بخش کشاورزی معرفی کرد و تصریح کرد: اگر منابع و امکانات را درست مدیریت و استفاده کنیم بخش کشاورزی کمترین تأثیر منفی را در برابر تحریم‌ها خواهد دید.

او همچنین تاکید کرد: اگر کرمانشاه بخواهد صنعتی هم بشود، باید اولویت با صنایع مرتبط بخش کشاورزی و بهبود و پیشرفت این بخش باشد.

حاتمی در پایان اظهار داشت: دشمن با تحریم‌های ظالمانه، در وهله اول سعی بر از بین بردن فرصت‌ها و ظرفیت‌های کشاورزی و پس از آن حمل و نقل دارد، اولویت ما معیشت مردم است و وظیفه ما و شما به عنوان رسانه ایجاد همدلی و همراهی برای مبارزه با اهداف دشمن است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار