واکنش فرماندار سرپل ذهاب به گزارش تابناک
فرماندار شهرستان سرپل ذهاب گفت: بحث گردشگری بسیار مهم است و ما برروی این حوزه در جهت رونق اقتصادی حساب باز کرده ایم، اما متاسفانه یکسری مشکلات وجود دارد که درحال رفع آن هستیم تا بتوانیم موفق عمل کنیم، بی‌شک تمام توان خود را جهت آزادسازی آنوبانی نی و تحویل آن به میراث فرهنگی بکار خواهیم گرفت.
کد خبر: ۷۷۳۴۰۰
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰ 21 August 2019

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه، نقش برجسته "آنوبانی نی" در دل کوه "پادیر" واقع در شهرستان سرپل ذهاب در ۱۲۰ کیلومتری استان کرمانشاه است که به گفته مورخین، قدیمی‌ترین سنگ نگاره خاورمیانه محسوب می‌شود و به دوران لولوبی‌ها که دولتی نیرومند بودند و قبل از آریایی‌ها نیز در منطقه زندگی کرده اند بر می‌گردد.

بنا به گفته باستان شناسان، بخشی از این تمدن قدیمی، بین ۴۲۰۰ تا ۴۵۰۰ سال پیش در استان کرمانشاه ساکن بوده اند و اثر جاودانه به جا مانده از آن‌ها نقش برجسته " آنوبانی نی " است که عظمت و قدرت این تمدن در زمان خود را نشان می‌دهد.

این اثر به حدی برجسته است که از برخی مورخین نقل شده که داریوش اول هخامنشی در زمان لشکرکشی اش به بین النهرین، از آنوبانی نی دیدار کرد و نتیجه این شد که داریوش، بزرگ‌ترین سنگ نبشته جهان در بیستون را با الهام از آنوبانی نی پدید آورد.

تمام توان خود را برای آنوبانی نی بکار خواهیم گرفت

اما متاسفانه این اثر تاریخی و منحصر به فرد این روز‌ها بدلیل حبس شدن در یک مدرسه حال خوبی ندارد، خبرگزاری تابناک کرمانشاه دو روز پیش طی گزارشی خواستار رسیدگی مسئولین به وضعیت آن شد که این گزارش با واکنش فرماندار شهرستان سرپل ذهاب همراه گردید.

محبت جمالی نیا در گفتگو با خبرنگار تابناک گفت: در حوزه گردشگری، بوم گردی و مطالعات زیرساختی این حوزه، برای شهرستان سرپل ذهاب اعتبارات خوبی در نظر گرفته شده است که مهم‌ترین آن‌ها سنگفرش طاق گرا، ایجاد روشنایی، احداث پارکینگ و... است.

وی افزود: موضوع آنوبانی نی برای شهرستان بسیار مهم است، اما این اثر تاریخی اکنون در محوطه یک مدرسه که در سال‌های قبل از انقلاب ساخته شده حبس گردیده و ما باید عرصه این اثر را برای میراث فرهنگی آزادسازی کنیم.

تمام توان خود را برای آنوبانی نی بکار خواهیم گرفت

فرماندار شهرستان سرپل ذهاب در ادامه بیان کرد: آموزش و پرورش با جابجایی مدرسه موافق است، اما باید ابتدا زمینی را جهت احداث مدرسه جدید آماده کنیم، در ابتدا چندین زمین را شناسایی و مهیا کردیم، اما یکسری مشکلات و موانع ایجاد شد که موفق به اجرا نشدیم و اکنون درحال پیدا کردن زمین هستیم.

جمالی نیا در پایان گفت: بحث گردشگری بسیار مهم است و ما برروی این حوزه در جهت رونق اقتصادی حساب باز کرده ایم، اما متاسفانه یکسری مشکلات وجود دارد که درحال رفع آن هستیم تا بتوانیم موفق عمل کنیم، بی‌شک تمام توان خود را جهت آزادسازی آنوبانی نی و تحویل آن به میراث فرهنگی بکار خواهیم گرفت.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار