گزارش اختصاصی تابناک:
اکنون نزدیک به دو سال است که از این زلزله می گذرد اما برخلاف آنچه که انتظار می رفت، نه تنها بحران به سرعت کنترل و مدیریت نشد بلکه سو مدیریت و عدم پاسخگویی به مطالبات مردم از سوی نهادهای ذی ربط، می رود تا منطقه را درگیر فاجعه ای به مراتب بزرگتر از زلزله نماید.
کد خبر: ۷۷۵۵۱۹
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰ 28 August 2019

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه؛  حدود دو سال است که از زلزله سرپل ذهاب می‌گذرد، زلزله ای که طبق اعلام منابع رسمی دولتی، ۶۳۰ تن در آن جان باختند، ۹۳٨٨ تن زخمی و سه شهرستان را نیز درگیر کرد.

این زلزله بیش از ۷۰ هزار واحد مسکونی، تجاری و تاسیساتی را تخریب کرد و بیشترین ویرانیها و تلفات در شهرستان سرپل ذهاب که سومین شهر پرجمعیت استان کرمانشاه با جمعیتی بالغ بر ٨۵ هزار نفر شامل یک شهر ۳۵ هزار نفری و ۱۶۳ روستا است به وقوع پیوست، بیش از نود درصد تلفات جانی و زخمی‌ها از این شهرستان بود و دهها روستا و بخش اعظمی از سطح شهر به شکل صددرصد تخریب شدند.

اکنون نزدیک به دو سال است که از این زلزله می گذرد اما برخلاف آنچه که انتظار می رفت، نه تنها بحران به سرعت کنترل و مدیریت نشد بلکه سو مدیریت و عدم پاسخگویی به مطالبات مردم از سوی نهادهای ذی ربط، می رود تا منطقه را درگیر فاجعه ای به مراتب بزرگتر از زلزله نماید.

از ورود افراد غیربومی به شهرستان، عدم تمکین برخی از بانک ها در امهال وام ها، افزایش قیمت مصالح، پایین بودن وام ساخت مسکن و... که بگذریم، عدم تحقق وعده مسؤلین در اهدای زمین به مستاجرین زلزله زده، موضوع حاد این روزهای سرپل ذهاب است، وعده ای به گفته فرماندار این شهرستان، نانوشته است.

ماجرا از آنجا آغاز شد که مسؤلین به مستاجرین وعده اهدای زمین دادند و این وعده باعث شد که آنان در کانکس های خود جا خوش کنند.

مهندس بازوند استاندار کرمانشاه طی مصاحبه هایی که با خبرگزاری های مختلف داشتند در خصوص بهبود وضعیت مستاجرین واحد های تخریبی در سرپل ذهاب، بیان داشتند: زمین برای مستاجران درنظر گرفته شده است که بعد از پالایش در اختیار آنها قرار می گیرد و کار ساخت آنها شروع خواهد شد.

از سوی دیگر، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمانشاه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان در آبان ۱۳۹۷ افزودند: از ۳۶۰۰ مستاجر درخواست کننده، ۲۵۴۰ نفر از فیلتر راه و شهر سازی عبور کرده اند و واجد شرایط واگذاری زمین تشخیص داده شده اند.

در شهرستان های مجاور نیز مستاجرانی بودند که وعده واگذاری زمین به آنان نیز داده شد از جمله در شهرستان قصرشیرین برای ۱۳۵ خانوار که ۶۷ قطعه قرارداد در محل شهر جدید منعقد شد و با حضور استاندار و مسئولین شهرستان، کار واگذاری آنان آغاز گردید، همچنین در ثلاث باباجانی برای ۱۱۴ واحد، تأمین زمین درنظر گرفته شد اما متاسفانه با وجود اینکه نزدیک به دو سال از زلزله سرپل ذهاب می گذرد، هنوز هم رویای زمین دار شدن مستاجران سرپل ذهابی به وقوع نپیوسته و همچنان منتظر تحقق این وعده هستند.

در حال حاضر ۲۵۰۰ کانکس مسکونی در سرپل ذهاب وجود دارد

محبت جمالی نیا فرماندار سرپل ذهاب در توضیح عدم اختصاص زمین به مستاجران حوزه وی به خبرنگار تابناک کرمانشاه، گفت : بر اساس قول و وعده نانوشته مسئولان مقرر شد به مستأجران تخریبی زمین اعطا شود و برای مستاجران توقع دریافت زمین و تسهیلات ایجاد شده اما هنوز به نتیجه نرسیده است و منتظر تصمیم نهایی هستیم، از طرفی متولی تخصیص زمین به مستاجران "سازمان ملی زمین" است که هنوز این اقدام به نتیجه نرسیده است.

عدم تحقق این وعده و کانکس نشینی مستأجران باعث شد که با دستور شهرداری سرپل ذهاب، کانکس هایی که در معابر و پارک ها قرار دارند و سیمای شهر را زشت نشان می دهند، باید نسبت به جابه جایی کانکس هایشان اقدام کنند، کابوس مستاجرین آغاز شد، چرا که بر اساس آمار ها در حال حاضر ۲۵۰۰ کانکس مسکونی در سرپل ذهاب وجود دارد که همگی از مستاجران هستند.

این مستاجران سرپل ذهابی که همچنان در کانکس هستند از وضعیت نامناسب و بلاتکلیفی خود گله مند بوده و بسیاری از آنان اظهار می دارند که اگر قول و وعده اعطای زمین به آنان نمی بود تا کنون بارها جهت مهاجرت به شهرستان و استان های مجاور اقدام کرده بودند.

همچنین مستاجران می‌گویند که هزینه اجاره و رهن خانه در سرپل ذهاب برای آنان در پی نوسانات اقتصادی به دلیل اینکه شغل و درآمد مناسبی ندارند، غیر ممکن است و همچنان چشم انتظار تحقق این وعده هستند.

 

آیا دولت به وعده های خود در قبال مستاجرین زلزله زده عمل می کند 

حجت الاسلام فاطمی نسبدر گفتگوبا خبرنگار تابناک کرمانشاه، گفت: حدود دو سال است که از زلزله می‌گذرد و خدمات خوبی در راستای عمران و آبادی شهرستان از سوی مسؤلین، خیرین، نیروهای خدماتی بسیج و سپاه انجام شده است.

وی افزود: در روستاها، مشکلات به نوعی تقریبا تمام شده است، البته نه اینکه بگوئیم صددرصد روستاها ساخته شدند، بلکه بخش عظیمی از روستاها مشکلاتشان حل شده، خانه هایشان آماده و در منازل سکونت دارند، فقط تعدادی از خانه ها در روستاها مانده که امیدوارم گ این ها هم ساخته شوند.

امام جمعه سرپل ذهاب در ادامه بیان کرد: اما مسئله مهم اینجا این است که وضعیت شهرنشینی مردم و وضعیت ساخت و سازها، عمران و آبادانی شهر است، بنیاد مسکن پای کار بود خدمات خوبی داد زحمات زیادی کشیدند اما با توجه به اینکه از همان ابتدا مسئولین قول دادند که به مستاجرین با ارائه زمین کمک خواهد شد، اما متاسفانه تا کنون به هر دلیلی این موضوع حل نشده و مستاجرین ساماندهی نشده اند، با توجه به اینکه هزینه ساخت و ساز درحال افزایش است.

ایشان در ادامه تصریح کرد: اکنون بحث این است که آیا دولت به وعده های خود که قول داده اند کمک کنند تا مستأجران بتوانند صاحب خانه شوند عمل خواهند کرد یا خیر؟ متاسفانه عده ای از مردم که تمکن مالی آن چنانی ندارند و با توجه به نوسانات بازار ارز و افزایش قیمت مصالح، در نیمه راه بازسازی خانه خود مانده اندو به نوعی منازل خود را تا مرحله ای پیش برده اند اما نتوانستند کامل کنند، لذا سرپل ذهاب نیاز به یک توجه دیگری دارد، حال این توجه می خواهد از هر طرفی باشد، از سوی دولت باشد یا خیرین یا گروهای جهادی، مهم این است که اکنون سرپل ذهاب نیاز به توجه دیگری دارد.

فاطمی نسب در پایان گفت: امیدواریم که در آستانه دومین سالگرد زلزله ما شاهد این باشیم دولت علی رغم محدودیت هایی که دارد، بیاید پای کار و این اتفاق خوب بیافتد.

حال امید این است که دولت نسبت به تحقق این وعده عمل کند

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار