وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: به رغم کمبود اعتبارات، دولت با اهتمام جدی برای ارتقا زیرساخت های فرهنگی و هنری تلاش می کند و کارهای خوبی در بخش های مختلف فرهنگی در حال انجام است.
کد خبر: ۷۷۶۱۶۲
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۶ 29 August 2019

سید عباس صالحی عصر امروز پنج شنبه در آیین گشایش فرهنگسرای بزرگ ارشاد ماهشهر با تبربک هفته دولت و گرامیداشت یاد شهیدان رجایی و باهنر اظهار کرد: در رویکردهای که در نظام اسلامی و در دولت یازدهم و دوازدهم داشتیم تلاش شد تا حوزه فرهنگ را به عنوان حوزه کانونی مورد توجه بیشتر قرار دهیم.

به گزارش"تابناک" وی افزود: یکی از رویکردهای مهم دولت در حوزه های مختلف حوزه زیربنایی بوده ولی منابع مالی دولت آنقدر زیاد نبود که ترقی قابل ملاحظه ای را شاهد باشیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: از نیمه دوم سال ۹۴ بود که تحریم ها با امضای برجام برداشته شد و با این کار توانستیم در سال ۹۵ بیش از یک میلیون بشکه نفت و در سال ۹۶ دو میلیون بشکه نفت را به فروش برسانیم.

صالحی با اشاره به شرایط دولت در سال های پس از امضای برجام یادآور شد: در دولت یازدهم و دوازدهم عملا در این دو سال با همه این احوال توجه به توسعه زیرساخت ها قابل توجه بوده و مسیر را با این نگاه تعقیب کرده است.

وی ادامه داد: در حوزه های فرهنگی در دولت های یازدهم و دوازدهم در سینما در سال ۹۲ تعداد ۲۴۷ سینما داشتیم که امسال به ۵۵۰ سینما رسیده و این آمار بیانگر رشد دو برابری است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دو هزار و ۸۴۱ کتابخانه داشتیم که در سال گذشته به سه هزار و ۶۴۴ کتابخانه افزایش  و در هفته دولت نیز ۴۰ کتابخانه افتتاح شد که این مسیر تا پایان سال ادامه دارد.

صالحی اضافه کرد: در حوزه های فرهنگی، علمی و اجتماعی اتفاقاتی که می توانند به توسعه زیرساخت ها کمک کنند شتاب بیشتری گرفته و با  تجمیع امکانات شاهد این اتفاقات هستیم.

وی بیان کرد: بحث عدالت اجتماعی و توزیع عادلانه امکانات در فضای کشور و در این حوزه آمارها کاملا با این نگاه همراه است و در این دولت اهتمامی بوده که فضای کشور در این حوزه ها برخورداری بهتری پیدا کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه با این نگاه تلاش شده که توسعه فضای فرهنگی ایران تنها در تهران نباشد به واقعیت نزدیک تر باشد، یادآور شد: در  رویدادهای کشور در حوزه فرهنگ و هنر تنوع و تکثر برنامه ای مشاهده می شد، به طوری که ۱۶ هزار و ۵۵۲ هزار برنامه و اتفاق در شهرهای مختلف در شاخه های مختلف فرهنگ رخ داده است.

صالحی افزود: سال گذشته یک هزار و ۶۲۰ فعالیت ترویجی کتاب، یک هزار و ۶۹۲ فعالیت شعری و ۳۸ هزار برنامه در حوزه هنر در همه استان های کشور داشتیم.

 وی بیان کرد: در حوزه تجسمی سه هزار برنامه، در حوزه تئاتر ۲۰ هزار برنامه و در حوزه سینما ۱۰ هزار برنامه در شهرهای مختلف داشتیم؛ همچنین یک هزار و ۵۰۰ فیلم کوتاه در استان های مختلف تولید شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در بخش فعالیت های قرآنی هفت هزار و ۹۰۰ رویداد قرآنی برگزار شده گفت: ۴۰۸ نمایشگاه قرآنی هم در شهرها و استان های مختلف برگزار کردیم.

صالحی یادآور شد: از تمرکز گرایی به سمت حضور در شهرستان ها حرکت و رشد قابل توجهی را در برنامه ها و رویدادهای استانی ملاحظه می کنیم.

وی ادامه داد: در یک سال و نیم اخیر در سفرها تفاهمنامه ای به عنوان نقشه راه داشتیم و ۸۰۰ میلیارد تومان موافقتنامه فرهنگی با استانداران تنظیم شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در خوزستان توافق ۸۴ میلیارد تومانی با استاندار خوزستان داشتیم که طی ۱۸ ماهه گذشته ۴۰ میلیارد تومان آن امضا شده است.

صالحی گفت: به طرح ها سرعت داده شده و در پرتو این تفاهمنامه اجرای آنها سرعت گرفته اند.

سید عباس صالحی همچنین در آیینی که به مناسبت بهره برداری از سه فرهنگسرا در ماهشهر با حضور هنرمندان این شهرستان برگزار شد اظهار داشت: ایران در طول تاریخ تمدن و فرهنگ خود با فرهنگ و هنر تعریف می شود، اقلیم خوزستان از کهن بوم تاکنون در سیر تاریخی خود  با علم و فرهنگ عجین بوده و قرن های متوالی خود را با این عناوین تعریف کرده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: کتاب تاریخ ایران چه در دوره های باستانی و  چه در دوره های پس از اسلام با فرهنگ، هنر و دانش ترکیب شده است و با این نگاه جایگاه حوزه فرهنگ و هنر جایگاهی است که با هویت ایران اسلامی عجین است و ایران را بدون  فرهنگ و هنر نمی توان شناخت و معرفی کرد چرا که قلب ایران با فرهنگ و هنر می تپد.

وی موضوع زیرساخت ها را یکی از رویکردهای مهم دولت دانست و بیان کرد:  منابع مالی دولت یازدهم و دوازدهم به گونه ای نبود که ترقی قابل توجه ای را داشته باشد.

صالحی  با اشاره به وجود تحریم های اقتصادی و تاثیر آن بر کند شدن پروژه ها گفت: با این همه توجه دولت یازدهم و دوازدهم به توسعه زیرساخت های مختلف اقتصادی، اجتماعی، علمی و... قابل توجه بوده است.

وی با تشریح برخی اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  در ۲ سال اخیر گفت: در سال ۹۲ تعداد سینماهای کشور ۲۴۷ سینما بود در حالی که  در سال ۹۸ تعداد سینماها به  ۵۵۰ سینما رسید و امیدواریم مسیر گسترش زیر ساخت های سینمایی خود را افزایش دهیم.
وی افزود: در سال ۹۲ در کل کشور ۲ هزار و ۸۴۱ کتابخانه داشتیم  و  این تعداد در سال گذشته به سه هزار و ۴۴۵ کتابخانه رسید  و تا پایان هفته دولت نیز ۴۰ کتابخانه  به آنان اضافه می شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به  بحث عدالت اجتماعی و توزیع عادلانه امکانات بیان کرد: در این حوزه آمارها و گزارش ها کاملا با این نگاه همراه است و در دوره های مختلف نظام اسلامی به طور ویژه در این دولت، اهتمام خاصی بوده تا فضای کشور به طور عام از برخورداری های بهتری بهره مند شود و تلاش شده اتفاقاتی بیفتد که شعار « فضای ایران تهران نیست» را به واقعیت نزدیک تر نشان دهد.

وی با اشاره به رویدادهای کشور در حوزه فرهنگ و هنر بیان کرد:  تنوع و تکثر برنامه ها در این رویدادها زیاد است  و در کل ۱۶ هزار برنامه انجام شده که از جمله آنها می توان به یک هزار و ۶۲۰ فعالیت ترویجی کتاب، یک هزار و ۶۹۲ فعالیت شعری و... اشاره کرد.

صالحی با تاکید بر اینکه برنامه های فرهنگی و هنری نباید تنها مختص تهران باشند گفت: امسال در کل کشور ۳۸ هزار برنامه در حوزه هنری،   سه هزار برنامه در حوزه تجسمی، ۲۰ هزار تئاتر و ۱۰ هزار برنامه مختلف در سینماهای کشور، تولید یک هزار و ۵۰۰ فیلم کوتاه، هفت هزار و ۹۰۰  فعالیت قرآنی، ۴۰۸ نمایشگاه، برگزار شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح پنجشنبه در سفری یک روزه برای بهره بردای از سه فرهنگسرا،  دیدار با نماینده ولی فقیه در خوزستان و احترام به مقام شامخ شهدا در گلزار شهدای ماهشهر وارد خوزستان شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار