کد خبر: ۷۷۷۰۷۷
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰ 02 September 2019

به گزارش  خبرگزاری تابناک کرمانشاه، در اکثر درد‌های زانو التهاب در بافت‌های مفصلی وجود دارد و صرفنظر از علت درد، هدف مشترک درمان کاهش التهاب است بدنبال هر آسیبی به مفصل زانو، موادی در محیط مفصل آزاد شده که التهاب ایجاد میکنند، این مواد خود موجب آسیب بیشتر به بافت‌های زانو شده که موجب ایجاد یک دور باطل با بازخورد مثبت میشود یعنی شدت درد مرتبا بوسیله خودش افزایش پیدا میکند، التهاب ایجاد شده موجب ادامه و پیشرفت درد زانو میشود، برای شکستن این دور باطل و کاهش درد باید از ادامه ایجاد آسیب‌های جدید جلوگیری کرد و موادی را که موجب التهاب میشوند به نحوی کنترل کرد.

صرف نظر از علت درد زانو، اقدامات مشترکی وجود دارند که با توسل به آن‌ها میتوان التهاب را کاهش داده و شدت درد را کم کرد، مهمترین این اقدامات عبارتند از: حمایت، استراحت، سرما، بالا نگه داشتن زانو، بانداژ و دارو

 


حمایت


به این معنی است که زانو را باید از آسیب جدید حمایت کرد و مانع وارد شدن آسیب جدید به مفصل شد. بطور مثال در کسی که بدنبال زانو زدن زیاد و مکرر دچار بورسیت جلوی زانو شده است بستن یک پد در جلوی کشکک میتواند مانع وارد شدن ضربه و آسیب بیشتر به زانو و در نتیجه کاهش درد زانو شود.

 

استراحت

 


به این معنی است که اگر میدانید چه عاملی موجب زانو درد شما شده است باید آن را موقتا ادامه ندهید. بطور مثال اگر روزانه میدوید و اخیرا بدنبال افزایش مدت دویدن، دچار زانو درد شده اید باید موقتا دویدن خود را قطع کرده و به زانوانتان استراحت بدهید، این استراحت به بافت‌های آسیب دیده اجازه میدهد تا خود را ترمیم کرده و بدینوسیله درد شما از بین برود.

 

سرما


سرما موجب کاهش تورم و درد زانو میشود، سرما میتواند موجب کاهش هم درد‌های حاد و هم درد‌های مزمن زانو شود، زانو را روزی ۳-۲ بار و هر بار ۳۰-۲۰ دقیقه سرد کنید، با گذاردن یک کیسه آب سرد یا کیسه پلاستیکی حاوی خرده‌های یخ بر روی زانو میتوانید آنرا سرد کنید.

 

کمپرس


به معنای بستن زانو با بانداژ یا زانو بند است. این عمل میتواند تورم و درد زانو را کاهش دهد.

 

بالا نگه داشتن زانو


این عمل تورم و درد زانو را کم میکند، با بالا نگه داشتن زانو، مایعاتی که موجب تورم زانو شده اند بر اثر نیروی جاذبه به سیستم جریان خون برمیگردند.

دارو


دارو‌هایی مانند ناپروکسن یا سلکوکسیب هم اثر ضد درد و هم ضد التهاب دارند، استامینوفن فقط اثر ضد درد دارد، در مصرف دارو باید احتیاط کرد، چون ممکن است با عوارضی همراه باشد.

معمولا اگر بعد از ۷-۳ روز رعایت توصیه‌های ذکر شده درد زانوی شما همچنان باقی ماند باید به پزشک خود مراجعه کنید. البته اگر به هر دلیلی نگران وضعیت زانوی خود هستید بهتر زودتر به پزشک مراجعه کنید.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار