پس اگر دوست داشتید خبرنگار شوید باید تمام موارد بالا را خوب به خاطر داشته باشید. شاید یک روز خبرنگار حرفه ای شوید … آن روز … روز مرگ توست … شک نکن…
کد خبر: ۷۷۸۰۴۱
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۱ 06 September 2019

تابناک کرمان، سید هادی کسایی زاده؛ خبرنگاری را نمی شود بعنوان شغل به آن نگاه کرد هر چند باید خبرنگار از این راه درآمد هم داشته باشد و برای آن وارد فضا و تعریف حرفه ای اقتصاد رسانه می شویم. اما قبل از ورود به اقتصاد رسانه خبرنگار باید ابتدا خبرنگار باشد.
در قوانین جمهوری اسلامی ایران چیزی بعنوان رتبه بندی خبرنگاران بر اساس تجربه، سوابق، تحصیلات، حضور در مناطق جنگی و بحرانی، عالم به فنون روزنامه نگاری، عملکرد، تأثیرگذاری و غیره … نداریم برای همین فردی که با پارتی بازی یا رابطه و یا عشقی یک هفته است وارد یک خبرگزاری رسمی شده با فردی که ۱۰ سال کار خبرنگاری حرفه ای کرده و در یک رسانه کار می کند همتراز است. 

اما در کل افرادی که علاقه دارند وارد شغل خبرنگاری شوند چند توصیه را باید خوب یادبگیرند و در کنار آن شرایطی را قبول کنند.

* خبرنگار باید هوش و استعداد و توانایی در درک مسائل اجتماعی-فرهنگی و سیاسی او نسبت به سایر جامعه بیشتر باشد (بینش)

* خبرنگار باید به شغلی که در آن مشغول است عشق داشته باشد تا جائیکه در این راه حتی جانش را از دست بدهد (شهید)

* خبرنگار باید با در حوزه خبری که کار می کند باسواد و معلومات باشد و لحظه به لحظه در حوزه تخصصی که دارد مطالعه کند. بعنوان مثال اگر خبرنگاری در حوزه حقوقی یا محیط زیست یا بانک و بیمه کار می کند باید به تمامی قوانین و مقررات در این حوزه آگاهی داشته و به روز باشد و تمامی اخبار را رصد کند.

* خبرنگار ساعت کار ندارد و در تمام ۲۴ ساعت شبانه روز باید همانند یک سرباز آماده باش باشد.

* خبرنگار باید صبور، آرام، متفکر، با سیاست، روابط عمومی بالا، ارتباطات خوب، ورزشکار، چابک، تیزبین، جسور، شجاع و سلامت نفس داشته باشد.

* خبرنگار باید تمامی علوم و اصول خبرنویسی، خبرنگاری، روزنامه نگاری، عکاسی، فیلم برداری، فضای مجازی، نرم افزارهای مرتبط، رایانه و … را بداند و به درستی از آن استفاده کند.

* خبرنگار نباید دیدگاه و عقاید شخصی خود را در کارش دخیل کند و همیشه باید این دیدگاه پنهان باشد و در اخبار و گزارش های خبرنگار اصل بی طرفی باید رعایت شود.

* خبرنگار ایران باید به اصول و قانون اساسی جمهوری اسلامی پایبند بوده و در هر حالی برای منافع کشور حرکت کند.

* خبرنگار باید با عناوین مجرمانه آشنا بوده و تمام اقداماتش از دیدگاه حقوقی چک شود.

البته در این شغل سختی هایی هم هست که باید به دلیل عشقی که دارید تحمل کنید. الان خبرنگار سراغ دارم که از ساعت ۸ صبح تا ۶ عصر کار می کند و ماهانه ۴۵۰ هزارتومان حقوق می گیرد و یا بسیاری از همکارانم بیمه نیستند.

در ایران خبرنگار به تنهایی حقوقی ندارد اما باید از حقوق همه آحاد کشور دفاع کند. هر چند روزخبرنگار داریم اما فقط از ۸ صبح تا ۵ عصر است و تمام می‌شود. در ایران رسانه ها همه وابسته به دولت یا شخصیت های سیاسی یا اقتصادی هستند و کمتر رسانه کاملا خصوصی پیدا می کنید که بی طرف بنویسید یا دستش در جیب بیت المال نباشد.

رانت خواری یا فساد در رسانه ها مانند بسیاری از مشاغل وجود دارد اما اگر بخواهید سالم خبرنگاری کنید و درست حرکت کنید در طول ماه دائم در مسیر دادسرا و دادگاه هستید یا باید جریمه بدهید و یا محکوم شوید.

امنیت شغلی ندارید و هر لحظه ممکن است اخراج شده یا رسانه شما توقیف یا فیلتر شود. یا اینکه حزب سیاسی رقیب سرکار بیاید و همه خبرنگاران حزب قبلی را قلع و قمع کند که در ایران این موضوع طبیعی است.

در ایران وزارت ارشاد هیچ حمایتی از خبرنگار ندارد و تمامی اقدامات فرمالیته است و تو تنها هستی و باید با این شغل بسازی و بسوزی و جیک نزنی …

گاهی مجبور می شودی خارج از اصول خبرنگاری زرد بنویسی … گاهی تیترهای مسخره منتشر کنی …گاهی سازمانی را خراب کنی و گاهی دستور می رسد فردی را بزرگ کنید تا پست بگیرد. 

پس اگر دوست داشتید خبرنگار شوید باید تمام موارد بالا را خوب به خاطر داشته باشید. شاید یک روز خبرنگار حرفه ای شوید … آن روز … روز مرگ توست … شک نکن…

حالا انتخاب با توست …

در هرحال اگر تمامی این شرایط را پذیرفتید و داشتید می توانید از یک سایت خبری یا حتی یک کانال تلگرامی یا یک وبلاگ یا نشریه محلی وارد رسانه شوید. نیاز هم نیست حقوق بگیرید.حتی شده یک سال باید کار کنید … در این یک سال حداقل در ۵ رسانه متفاوت کار کنید تا خوب آب دیده شوید. از رسانه اصولگرا تا اصلاح طلب …هم سایت هم خبرگزاری و نشریه … خواهش کنید بعنوان کار آموز وارد شوید و کار کنید. به شرطی که تمام موارد بالا را درک کرده و داشته باشید. 

شاید خبرنگاران بی بی سی یا العالم یا رسانه های حرفه ای را ببینید و دوست داشته باشید مثل آنها دیده شوید. اولا هر خبرنگاری سبک خودش را دارد. دوم اینکه اگر طبق اصول جلو بروید و سالم باشید می توانید موثر واقع شوید. اینکه تلاش کنید گزارش یا خبری را منتشر کنید هنر نیست. هنر و حرفه خبرنگار این است که گزارش و خبری را به نتیجه برساند. چه بسیار خبرنگارانی که جان گروهی را نجات دادند. خبرنگارانی که قانونی را تغییر دادند یا اینکه گره از کار افرادی برداشتند.

پس نیت تو و هدفت باید فقط مردم باشد. خبرنگار مسئولان بودن غیر از خفت هیچ چیزی ندارد. ذوق زدگی خبرنگاران رسانه ملی وقتی روبروی مسئولان می ایستند و میکروفن را جلوی دهان آنها می گیرند تا یک دقیقه هر چی دلش بخواهد بگوید نباید الگوی شما باشد چون رسانه ملی هیچ وقت الگوی خوبی برای این شغل حرفه ای نیست.

خبرنگار حرفه ای باید علمش در سطحی باشد که هر مسئول کشور را دید برایش ۵ سوال مهم برای پیگیری و باز شدن گره مردم و کشور داشته باشد. حتما برای آبدیده شدن نمایشگاه مطبوعات بیائید. جایی هم نداشتید غرفه پایگاه خبری جامعه خبر در خدمت شما هستم. یا در دفتر کارم. هر چه بلد باشم یاد می دهم به شرطی که واقعا حرفه ای شوید.
منبع: جامعه خبر
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار