فریدون یاوری در گفتگو با تابناک:
مدیر کل محیط زیست استان کرمانشاه از آغاز پروژه سایت بیوکمپوست قصرشیرین و اسلام آبادغرب خبر داد.
کد خبر: ۷۷۹۳۴۶
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۰ 12 September 2019

فریدون یاوری در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه گفت: با تأمین اعتبار لازم باقی عملیات پروژه همچنین محل تولید بیوکمپوست سایر نقاط استان نیز مکان یابی شده و با تامین اعتبار عملیات آن اجرایی می شود.

وی خاطر نشان کرد: متولی جمع آوری پسماندهای شهری، شهرداری بوده و اداره کل محیط زیست یک دستگاه نظارتی است؛ طبق اساس نامه ی ارسالی استانداری کرمانشاه، وظیفه جمع آوری و دفن زباله ها بر عهده شهرداری و دستگاه های مرتبط بوده و محیط زیست نیز به عنوان یک دستگاه نظارتی در کنار این نهاد ها خواهد بود.

مدیر کل اداره محیط زیست استان در ادامه افزود: پسماندهای شهری پس از جمع آوری به محل بازیافت برده شده و در آن جا به بیوکمپوست تبدیل می شوند.

یاوری اظهار داشت : پسماندهای شهری بر حسب شرایط جغرافیایی، توپوگرافی و آب و هوایی، با روش هایی مثل زباله سوز و بیوکمپوست بازیافت می شوند. شیوه بیوکمپوس در مدیریت زباله های خانگی توصیه شده و زباله ها تا زمانی که حذف می شوند یک فرآیند زنجیره ای را طی می‌ کنند؛ در این روش نیازمند تفکیک سازی زباله ها در مبدا یعنی خانه ها هستیم که لازمه آن فرهنگ سازی است که پروژه زمان بری است.


وی تصریح کرد: زباله های قابل بازیافت مثل وسایل الکترونیک، پلاستیک و شیشه باید جدا شده و زباله های غذایی در پروسه بیوکمپوست به کود تبدیل شوند و مابقی مواد باقی مانده در چرخه بازیافت مورد استفاده قرار می گیرند. لازم به ذکر است پروسه جمع آوری توسط شهرداری انجام شده و باید از تکنولوژی روز استفاده و به روش بهداشتی دفن شود.

مدیر کل محیط زیست استان کرمانشاه با اشاره به پسماندهای پزشکی اظهار داشت: ۲۳ بیمارستان در سطح استان وجود دارد که همگی به سیستم غیر سوز یا اتوکلاو مجهزند؛ زباله های پزشکی ابتدا داخل بیمارستان توسط این سیستم بی خطر سازی شده و سپس به محل دفع و دفن منتقل می شوند. در گذشته در محل های دفع و دفن مشکلاتی وجود داشت که به تازگی دانشگاه علوم پزشکی محل جدیدی برای آن در نظر گرفته است. ارزیابی زیست محیطی روی آن صورت گرفته، گزارش ارزیابی نیز تایید شده است و در صورت اخذ مجوزهای لازم از دستگاه های مربوطه دفع و دفن پسماندهای پزشکی در محل جدید انجام می شود.


وی ابراز داشت : زباله های تولید شده در مطب و کلینیک های پزشکی از طریق شرکت های خصوصی جمع آوری، بی خطر سازی و به محل دفن منتقل می شوند؛ اما زباله مطب و کلینیک شهرهایی که فاقد بیمارستان و سیستم غیرسوز هستند به شهرهای مجاور که دارای این سیستم هستند منتقل و پروسه بی خطر سازی، دفع و دفن انجام می شود.


یاوری با اشاره به تکمیل تقریبا صد در صدی بخش عمرانی سیستم تصفیه فاضلاب شهرهای ثلاث باباجانی، روانسر، جوانرود و مسیر منتهی به میدان دوم پاوه گفت: این سیستم در آستانه بهره برداری بوده که کمک شایسته ای برای حفظ محیط زیست است.


به گفته این مسئول، ۵ دستگاه هلی شات خریداری شده که مدیریت مناطق مثل سرشماری حیات وحش، دستگیری متخلفین و پایش منطقه را با استفاده از تکنولوژی روز انجام می دهد. این روش بسیار به صرفه تر از اعزام نیرو با خودرو و هزینه های جانبی مثل استهلاک خودرو خواهد داشت.


یاوری اذعان داشت: هلی شات در آتش سوزی ها برای پیدا کردن به موقع محل دقیق آتش نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

مدیر کل محیط زیست استان کرمانشاه در پایان گفت: برنامه های آموزشی زیست محیطی از طریق جوامع محلی، شوراهای اسلامی روستاها، بخشداران و دهیاران انجام خواهد شد. برنامه ای در جهت پیشبرد پایان نامه های مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای دانشگاه رازی به سمت حفظ محیط زیست و بررسی مشکلات آن در استان خواهیم داشت تا بتوانیم از نظر مطالعاتی نیز از هیئت علمی دانشگاه رازی استفاده کنیم.

 
 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار