​دبیرکارگروه ملی مخاطرات طبیعی، از شکسته شدن پل‌های مسیر بزرگراه آزادگان و آیت‌الله سعیدی بر اثر فرونشست زمین خبر داد.
کد خبر: ۷۷۹۶۹۷
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۸ 14 September 2019

به گزارش تابناک سمنان و به نقل از اقتصادآنلاین - ؛ علی بیت اللهی درباره آخرین وضعیت فرونشست در دشت تهران به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: یکی از بزرگترین خطرات فرونشست زمین در تهران برای مسیر راه آهن تهران - مشهد است. به این ترتیب که خطوط دچار انحنا شده و باعث از مسیر خارج شدن قطار آن هم به طور ناگهانی می‌شود. 

او ادامه داد: یکی دیگر از خطرات فرونشست برای فرودگاه‌های کلان شهرها از جمله تهران، تبریز،شیراز ، کرمان و کرج است. فرونشست در فرودگاه‌ها باعث ایجاد ناهمواری در سطح زمین شده و در اثر فشار به لوله‌های انتقالی گاز و غیره می‌تواند موجب سانحه شود. 

دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی با بیان اینکه هرسال حدود 2 سانتی متر از زمین‌های طراف تهران دچار فرونشست می‌شوند، اضافه کرد: طی 10 سال زمین نزدیک به 2 متر و نیم پایین می‌رود و برای مثال ممکن است در اثر بی‌توجهی، ناگهان در هنگام حرکت هواپیما حادثه‌ای رخ دهد. احتمال وقوع این خطر برای فرودگاه‌های امام خمینی و مهرآباد وجود دارد.

بیت اللهی همچنین درباره وضعیت فرونشست در محدوده شهر تهران نیز اظهار کرد: فرونشست زمین بیشتر در مناطق حریم تهران مثل شهر ری رخ داده است که از لحاظ مقاومت و ایمنی ساختمانی وضعیت خوبی ندارد. همچنین طی بازدیدهایی که انجام داده‌ایم، پل‌های مسیر بزرگراه آزادگان و آیت‌الله سعیدی براثر فرونشست دچار شکستگی شده است. 

او در توضیح علت شکستگی این پل‌ها گفت: زمانی که قسمتی از زمین پایین می‌رود، دیگر بین دو پایه پل تقارن وجود ندارد و به یک پایه فشار زیاد می‌آید و در نتیجه دچار شکستگی می‌شود. همچنین در مسیر انتقال خطوط گاز و نفت مثل پالایشگاه شهر ری و انبار نفت شهران نیز با خطر فرونشست و سانحه احتمالی مواجه هستیم. 

بیت اللهی به فروریزش‌های شهر تهران نیز اشاره کرده و گفت: فروریزش ناگهانی است و اگر در شهر رخ دهد موجب خسارات جانی و مالی می‌شود. مثل فروریزش خیابان ایران زمین که باعث کشته شدن دو کارگر شد. شهرداری تهران باید برای کاهش این خطر چاره‌ای بیاندیشد زیرا این اتفاق احساس امنیت را از شهروندان می‌گیرد.

او همچنین به خطر شن‌چاله‌های منطقه 18 نیز اشاره کرده و گفت: برداشت بی رویه از این معدن باعث ایجاد یک گودال عمیق شده که ریزش دیواره‌های آن می‌تواند پایه‌های ساختمان‌های اطراف آن و یا پل‌ها را سست و ناپایدار کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار