رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان گفت: بهره‌وری پایین در بخش‌ صنعت ، کشاورزی و دیگر بخش‌های اقتصادی خوزستان نتیجه کم‌توجهی به تحقیق و پژوهش است.
کد خبر: ۷۸۴۷۸۶
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۹ 02 October 2019

 امید حاجتی  در کارگروه آموزش و پژوهش خوزستان در سرسرای حوزه استانداری در اهواز ، تحقیق و پژوهش را فرآیندی مستمر و زمان بر بیان کرد و افزود: نگاه به پژوهش به صورت موضعی و مناسبتی غلط است؛ باید به پژوهش به عنوان کاری مستمر ، هدفمند و ماموریت گرا نگریست تا بتوان در سایه آن ثروت و درآمد کشور را افزایش داد و از اتلاف منابع مادی و انسانی جلوگیری کرد.

وی گفت: برای ایجاد تحول در تحقیق و پژوهش در خوزستان ، باید مشوق ها و انگیره ها را افزایش ، ارتباط و تعامل با دانشگاه ها و مراکز علمی را تقویت ، و از پایان نامه های دانشجویی در زمینه های مختلف که در راستای نیازها و تقاضای بخش دولتی و خصوصی باشد حمایت کرد.

وی انجام تحقیقات میدانی و علمی توسط دانشگاه شهید چمران در خصوص جا به جایی برخی روستاهای غرب خوزستان که در بستر رودخانه ها و مسیر سیلاب قرار گرفته اند کاری ارزشمند و در راستای پیشگیری از حوادث خسارت بار بیان کرد و افزود: تحقیقات و پژوهش  در بخش های دیگر خوزستان از جمله چگونگی هدایت سیلاب ها به کانون های گرد و غبار و تحول در بخش تجارت می تواند برای استان مفید و راهگشا باشد.

حاجتی دستیبانی به تولید مته های حفاری در جهاد دانشگاهی خوزستان در مرحله نخست و امکان تولید همه اندازه های مته های صنعت حفاری نفت و گاز در پنج سال آینده را نتیجه ارتباط صنعت و دانشگاه در بخش نفت و گاز بیان کرد و ادامه داد:استان خوزستان در همه بخش ها نیازمند تحقیق و پژوهش است.

وی گفت: استفاده از تکنیک فناورانه و نوآورانه به افزایش بهره وری ، اشتغال و ایجاد درآمدهای جدید و تولید ثروت برای کشور منجر می شود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان به ضرورت انجام تحقیقات در بخش آبزی پروری در محیط های متراکم با استفاده از ظرفیت های فعلی این  استان اشاره کرد و افزود: این تحقیقات نشان می دهد می توان تولید آبزی با فناوری جدید را تا ۱۲برابر افزایش داد و یک انقلاب در بخش آبزی پروری خوزستان ایجاد کرد.

حاجتی در ادامه با اشاره به ارتباط و تعامل بهتر دانشگاه با صنایع در سال های اخیر درخوزستان گفت: خوزستان هم اکنون جایگاه ششم کشوری "ارتباط صنعت با دانشگاه" را دارد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان نیز در این نشست با بیان اینکه خوزستان در سال های اخیر با ابربحران هایی چون زلزله ، آتش سوزی در تالاب ها و سیلاب های مهیب رو به رو بوده است ضرورت تحقیق در بخش حوادث و پیشگیری از آنان را در راستای کاهش حجم خسارات و تبدیل تهدیدها به فرصت ها مورد تاکید قرار داد.

کیامرث حاجی زاده هدایت سیلاب های احتمالی به کانون های گرد و غبار را نیازمند تحقیق و کار علمی دانست و در ادامه از ایجاد کمیته آموزش و پژوهش در اداره کل مدیریت بحران استان خوزستان خبرداد.   
 

ایجاد شهر الکترونیک در اهواز

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان از تدوین برنامه شهر الکترونیک اهواز به عنوان پایلوت(نمونه) خبر داد.
حاجتی افزود:با اجرای این طرح که کارپژوهشی آن به پایان رسیده، هزینه های مدیریت شهری اهواز کاهش می یابد و وضعیت ترافیک و آلودگی هوا بهبود و ساماندهی، و از اتلاف وقت مردم جلوگیری خواهد شد.

افزایش درآمد ۱۸۰۰ میلیارد ریالی کشاورزان در استفاده از ارقام جدید گندم

رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان نیز در این کارگروه گفت: سرمایه گذاری در بخش تحقیقات کشاورزی سود آور است به گونه ای که استفاده از بذرگندم از نوع چمران توسط کشاورزان خوزستان ، در یک سال سودی معادل یک هزار و ۸۰۰میلیارد ریال را برای بهره برداران به همراه داشت.

کیخسرو چنگلوایی افزود: سازمان متبوع از پایان نامه های دانشگاهی مرتبط  با تحقیقات کشاورزی حمایت می کند.
در این نشست بر ماموریت گرا کردن دانشگاه ها در جهت توسعه آموزش و پژوهش منطبق با نیازهای خوزستان ، هماهنگی و ایجاد ارتباط بین دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی با واحدهای تولیدی و صنعتی و بهره گیری از توانمندی ها ، ظرفیت های تخصصی آنان برای توسعه و ارتقای کیفیت تولیدات داخلی خوزستان ، حمایت از پایان نامه های تحصیلات تکمیلی دانشگاهیان با تمرکز بر مشکلات و چالش های استان و تشکیل تیم های عارضه یاب علمی با تخصص های مختلف و حضور این تیم ها در مراکز صنعتی و تولیدی استان تاکید شد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار