مرزبان نظری در گفتگو با تابناک:
مدیرکل اداره نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان کرمانشاه ضمن ارائه آمار در تخریب و بازسازی مدارس سطح استان کرمانشاه، نقش خیرین در دستیابی به این موفقیت را اساسی و مهم خواند.
کد خبر: ۷۸۵۴۱۷
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۷ 05 October 2019

 

 

 

 

 

 

 

مرزبان نظری در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه اظهار داشت: اداره کل نوسازی زیر مجموعه وزارت آموزش و پرورش به عنوان دستگاه اجرایی که ساخت و ساز فضا‌های آموزشی، پرورشی و تجهیز این فضا‌ها را در سطح استان کرمانشاه بر عهده دارد، از ابتدای دولت تدبیر و امید تا کنون اقداماتی انجام داده است شامل ۲۷۴ پروژه آموزشی و پرورشی با حدود ۱ هزار و ۲۲۰ کلاس درسی تخریب، بازسازی و به بهره‌برداری رسیده است. در مهر ماه سال ۹۸ شاهد افتتاح ۷۲ مدرسه با ۳۸۱ کلاس درس با حضور وزیر آموزش و پرورش، استاندار و مسئولین محترم بودیم.

 وی افزود: در بحث تجهیزات آموزشی در استان از سال ۹۲ تاکنون چیزی نزدیک به ۳۲ میلیارد تومان تجهیزات آموزشی کلاسی و اداری خریداری و تحویل دانش آموزان استان کرمانشاه شده است و تعمیر و نگهداری فضا‌های آموزشی در سطح استان بالغ بر ۱۷ میلیارد تومان شامل حدود ۹۷۰ مدرسه می‌شود که در سطح استان تعمیر و مرمت شدند. نگهداری فضا‌های موجود، جلوگیری از فرسودگی آن‌ها و اصلاح سیستم‌ها گرمایشی از موارد مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

 مدیر کل نوسازی مدارس با اشاره به تلاش دولت برای جمع آوری بخاری نفتی از سطح مدارس تشریح کرد: اعتبار ویژه‌ای به این مقوله اختصاص داده شده است و در این راستا جز استان‌های موفق بودیم، از ابتدای طرح تا کنون تعداد قابل توجهی از ۱۱ هزار کلاس درس به سیستم گرمایشی ایمن مجهز شده است؛ و از حدود ۱۷ هزار کلاس درس موجود در سطح استان تعدادی دارای سیستم گرمایشی استاندارد، یعنی شوفاژ بوده و تعدادی هم بخاری نفتی استاندارد دارند. از شروع طرح تا کنون حدود ۳۵ میلیارد تومان کار انجام شده است ۲ هزار کلاس درس باقی مانده و طبق برنامه ریزی در روستا‌هایی که علمک گاز برپا شده مدارس را شوفاژ کشی می کنیم؛ که ۵۷۵ کلاس درس با پیشرفت فیزیکی حدود ۸۰ درصد در حال انجام است و قبل از فصل سرما به اتمام می‌رسد، چیزی نزدیک به ۱۴۰۰ کلاس درس باقی می‌ماند، بخش دوم حدود ۵۰۰ کلاس درس است که تا پایان سال انجام می‌شود.

 نظری خاطرنشان کرد: قانون تخریب و بازسازی مدارس از سال ۸۵ تصویب شده است که از آن زمان تا کنون در بحث تخریب، بازسازی و مقاوم‌سازی حدود ۳۲۰ پروژه درسطح استان کرمانشاه انجام شده است. اما یک سوم مدارس ما از حدود ۳ هزار و ۷۸۰ فضایی که داریم نیازمند تخریب، بازسازی و یا مقاوم سازی اند که مطالعاتش انجام شده و با تامین اعتبار و کمک خیرین این مهم صورت می‌گیرد.

 وی در خصوص زلزله ۹۸ در استان کرمانشاه ابراز داشت: حدود ۷۸ مدرسه با ۴۱۵ کلاس درس در سطح استان آسیب دیده اند که با کمک خیرین تفاهم نامه ساخت ۲۰۵ مدرسه در سطح استان کرمانشاه را منعقد کردیم و ۱۴۵ مدرسه از این ۲۰۵ مدرسه تحویل داده شده است خارج از آن تعهد ۷۸ مدرسه را داریم که کاملا تحویل داده شده مابقی هم در حال انجام است. همچنین آمار کل مدارس به ۹۰۰ کلاس می‌رسد یعنی ۴۱۵ کلاس به ۹۰۰ کلاس، همین امر سبب شد سرانه فضای آموزشی در سطح استان کرمانشاه قبل از زلزله تاکنون حدود هفت دهم متر مربع افزایش داشته باشد.

 این مسئول میزان مشارکت خیرین در بحث مدرسه سازی را حدود ۱۲۰ میلیارد تومان و اعتبار دولتی که به صورت مشارکتی در پروژه‌های خیرین انجام شده را حدود ۱۱۰ میلیارد تومان اعلام کرد، و گفت: در سال ۹۷ اعتبارات ملی و استانی ما چیزی نزدیک به ۱۱۰ میلیارد تومان بوده است  در سال ۹۸ هم باید همین میزان باشد، اما اختلافی که وجود دارد این است که سال ۹۷ اعتبارات زلزله‌ای که ابلاغ شد و امسال ممکن است مقداری کاهش داشته باشد، چیزی نزدیک به ۷۵ میلیارد تومان اعتبارات ملی داریم، بحث تخریب، بازسازی، مشارکت‌های مردمی، اصلاح سیستم‌های گرمایشی و خرید تجهیزات در بحث استانی هم چیزی نزدیک به حدود ۳۰ میلیارد تومان در کمیته برنامه ریزی تا این لحظه مصوب شده است و در بحث زلزله هم پیش بینی ما حدود ۱۵ میلیارد تومان است که فعلاً جلسات و برنامه ریزی ها توسط سازمان مدیریت استانداری انجام نگرفته است.به گفته وی چیزی نزدیک به ۴ هزار کلاس درس در سطح استان هوشمند شد، همچنین حدود ۳۵۰ کلاس درس برای هوشمند سازی در دست اقدام است، و صنعتی سازی مدارس، سازه‌های نوینی است که در ساخت مدارس به کار می‌گیریم.

مدیر کل نوسازی مدارس درباره اختصاص اولویت برای نوسازی مدارس تصریح کرد: اولویت اول ما مدارس مناطق خطر آفرین است که شامل مناطق روستایی و دارای دانش آموز بیشتر می شود، بحث بعدی توسعه فضای آموزشی است، در سطح شهر کرمانشاه در شهرک‌ها پردیس، الهیه و دانش کمبود فضا داشتیم که در شهرک دانش ۲ تا ۳ مدرسه را تحویل داده‌ایم، در پردیس مجتمع حدود ۳۰ کلاس درس در حال انجام است و احتمالا تا پایان سال تحویل داده می‌شود، اولویت مهم دیگر استفاده از ظرفیت خیرین با رشد مشارکت  حدود ۱۲ درصدی در سطح استان  است.

نظری در پایان ضمن قدردانی از کارکنان اداره کل نوسازی مدارس اذعان داشت: در جریان سیل از فروردین تا ۳۰ مهرماه حدود ۲۵ مدرسه خیری تحویل داده ایم. همچنین در سطح استان ۳۶۰ تا کلاس درس کانکسی داشتیم که صرفاً کانکس نیست مدارس پیش ساخته ایست که دیوار آن ۱۰ سانتیمتر است، پنجره‌های دوجداره دارد، و این‌ برای جایی است که آمار دانش آموز کم است و ساخت مدارس برای دولت مقرون به صرفه نیست.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار