مدیرکل دامپزشکی استان یزد:
مدیرکل دامپزشکی استان یزد گفت: طرح درجه‌بندی کشتارگاه های مرغ در کشور از 14 مهرماه یعنی دیروز اجرایی شده است، اما در استان یزد با توجه به اینکه برخی از کشتارگاه‌ها نیاز به ایجاد برخی زیرساخت‌های لازم را دارند مقرر شده است که از اول آبان ماه اجرایی شود.
کد خبر: ۷۸۶۴۶۵
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۴ 08 October 2019

علی‌اکبر حدادزاده گفت: طرح ارتقا کیفیت بهداشتی گوشت مرغ در سراسر کشور از جمله استان یزد اجرا می‌شود که  در این طرح  کشتارگاه‌های مرغ بر اساس امکانات و مکانیزاسیونی که دارند به سه سطح +A، A وB  درجه‌بندی می‌شوند.

وی اظهار داشت: در سطح +A از ابتدایی که مرغ وارد کشتارگاه می‌شود تا زمانی که قطعه‌بندی و تبدیل به محصولات قابل استفاده می‌شود کلا با سیستم صنعتی است و انسان و دست اصلا در آن دخالتی ندارد و کاملا به صورت خط اتوماتیک عمل می‌کند.

مدیرکل دامپزشکی استان یزد افزود: سطح A که بعد از +A است کشتارگاه‌هایی هستند که هم خط یک را دارند و هم خط دو را؛ یعنی این‌ها هم خط قدیمی (خط یک) را دارند که مرغ در داخل دو تا چیلر گذاشته می‌شود که هم دمای مرغ پایین بیاید و هم شستشو می‌شود و در کنار آن می‌توانند تولیدات خط دو را هم داشته باشند که بدون استفاده از چیلر و نهایتا با شستشو در خط دو انجام می‌شود که اگر مرغ را در قالب خط دو تولید کنند کشتارگاه سطح A می‌شوند.

حدادزاده خاطرنشان کرد: کشتارگاه‌های B که بعد از +A و A هستند، کشتارگاه‌های معمولی هستند که فقط خط یک را دارند یعنی خط معمولی صنعتی را دارند اما شستشوی مرغ‌شان با چیلر است و آن دستگاه‌های اتوماتیک نهایی را هم ندارند.

وی عنوان کرد: البته مجموعه کشتارگاه‌های +A، A و B همگی از نظر بهداشتی مورد تأیید هستند و این‌ها بر اساس کیفیت تولیدشان درجه‌بندی شده‌اند و بدیهی است که قیمت‌ها هم متفاوت است چرا که مرغ درجه A و +A کاملا به صورت اتوماتیک اندرون‌شان تخلیه می‌شود اما مرغ درجه B با دست تخلیه می‌شود و آن دقتی که در مرغ‌های درجه A و +A وجود دارد خیلی بیشتر است، بنابراین برای مردم نیز از نظر مصرف و قیمت به صرفه‌تر است و ضایعات کشتارگاه‌های درجه A و +A به مراتب کمتر از کشتارگاه‌های سطح B است.

مدیرکل دامپزشکی استان یزد اضافه کرد: بنابراین ممکن است قیمت‌ مرغ درجه درجه A و +A بالاتر هم باشد اما عملا برای مصرف‌کننده تفاوتی ندارد، چرا که وقتی مصرف‌کننده مرغ درجه B را می‌خرد به همان میزانی که پول کمتری پرداخت کرده است، ضایعات را بیرون می‌ریزید اما مرغ A دیگر ضایعات ندارد و مرغ +A هم که کاملا استاندارد است و طوری کشتار و بسته‌بندی شده که می‌توان بلافاصله بعد از کشتار آن را در دیگ گذاشت و پخت و اصلا نیازی به تمیز کردن ندارد.

حدادزاده ادامه داد: بحث دیگر اینکه، سن و وزن مرغ مدنظر این طرح است که کشتارگاه‌ها می‌توانند مرغ را از یک کیلو و 300 گرم تا 2 کیلو و 200 گرم در بسته‌بندی‌ها به بازار عرضه کنند و اگر مرغی وزنش بیشتر از 2 کیلو و 200 گرم باشد باید برود در واحدهای قطعه‌بندی و بسته‌بندی و بصورت جدا در بازار عرضه شود که اگر این مرغ از کشتارگاه‌های B باشد روی بسته‌بندی‌ها برچسب B می‌خورد و اگر از کشتارگاه‌های A یا +A باشد روی بسته‌بندی برچسب A و +A می‌خورد که این هم قیمتش متفاوت خواهد بود.

وی تصریح کرد: دیگر از امروز ما هیچ مرغی تحت عنوان مرغ سبز، مرغ بدون آنتی بیوتیک، مرغ ممتاز و امثالهم نداریم و تمام این موارد در قالب سه سطح +A، A و B درجه‌بندی می‌شوند؛ مثلا در این طرح +A می‌آید جای مرغ سبز را می‌گیرد.

حدادزاده گفت: این طرح در کشور از 14 مهرماه یعنی دیروز اجرایی شده است، اما در استان یزد با توجه به اینکه برخی از کشتارگاه‌ها نیاز به ایجاد برخی زیرساخت‌های لازم را دارند مقرر شده است که از اول آبان ماه اجرایی شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار