فرماندار قصرشیرین، از ادامه خدمات‌رسانی برخی ارگان‌ها به زوار در مرز خسروی خبر داد و گفت: امروز نیز در این مرز رسمی فرایند رفت و بازگشت در حال انجام است.
کد خبر: ۷۹۰۶۷۳
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰ 22 October 2019

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از فارس، هفت سال است که با باز شدن مسیر عتبات عالیات در کشور عراق بر روی زائران و عاشقان ابا عبدالله الحسین (ع)، ایرانیان به شکل امروزی راهی اماکن مقدس این کشور می‌شوند.

امسال با بازگشایی مرز بین‌المللی خسروی پس از ۶ سال انتظار مردم استان کرمانشاه به‌ویژه شهرستان مرزی قصرشیرین، تمامی دستگاه‌های خدمات‌رسان پای کار آمدند تا شرایط را برای تردد زوار عتبات عالیات تسهیل کنند.

علاوه بر فراهم کردن امکانات رفاهی و زیرساخت‌های استاندارد در این مرز، ۱۶۰ موکب با پذیرایی روزانه ۲۰ هزار زائر، در سطح استان برپا شد.

* اقدامات انجام شده در کرمانشاه برای میزبانی از زوار

آماده‌سازی و تسطیح مجموعه فرهنگی-ورزشی به مساحت ۴ هزار و ۵۰۰ متر مربع در قصرشیرین برای اردوگاه بسیج و واگذاری به هلال احمر در راستای احداث ۲ اردوگاه اضطراری با ظرفیت ۲۰ هزار نفر، احداث ۶ پارکینگ به مساحت بیش از ۶۰ هکتار با ظرفیت ۴۵ هزار خودرو، تجهیز تمامی پارکینگ‌ها به دوربین‌های حفاظت تصویری و سیستم مانیتورینگ، استقرار ۱۴ دستگاه خودرو آتش‌نشانی در پارکینگ‌ها، کمپ‌ها و موکب‌های سطح شهر، استقرار سه دستگاه خودرو آتش‌نشانی در مرز خسروی، احداث و استقرار سرویس‌های بهداشتی در تمامی پارکینگ‌ها، نامگذاری و نصب تابلو روان در ورودی تمامی پارکینگ‌ها، پارتیشن‌بندی پارکینگ‌ها برای استقرار خودرو در محل تعیین شده، استقرار کانکس با حضور کاربر و نگهبان به صورت ۲۴ ساعته در تمامی پارکینگ‌ها، تهیه و نصب نیوجرسی در قسمت‌هایی از پارکینگ‌ها در راستای ایمنی خودرو‌ها از جمله اقدامات انجام شده در راستای آماده‌سازی شهر قصرشیرن برای میزبانی از زوار بود.

استقرار حدود ۸۰ دستگاه اتوبوس در شهرستان قصرشیرین به مرز خسروی، اعزام ۳۰ دستگاه وسیله نقلیه عمومی از مرز خسروی به حسینه بغداد، راه‌اندازی ۱۳ ایستگاه تلفن همراه در مسیر قصرشیرین- خسروی، احداث ۳۰۰ سرویس بهداشتی در پارکینگ مرز خسروی، انتقال کابل فیبر نوری به مرز خسروی به‌منظور تقویت آنتن‌دهی و شبکه‌های مخابراتی، راه‌اندازی ۱۴ مرکز جامعه و سلامت شبانه‌روزی، آماده‌باش بیمارستان‌های مسیر زوار از کنگاور تا مرز خسروی، حضور نیروی انتظامی استان به همراه یک‌هزار و ۵۰۰ نیروی کمکی از سمنان، اردبیل، اصفهان، قزوین در راستای تامین امنیت زائران و ارائه خدمات مطلوب به آن‌ها و خدمات‌رسانی مختلف شرکت‌های آب و برق منطقه‌ای، از دیگر خدمات انجام شده برای تسهیل تردد زوار در این ایام بوده است.

آماده‌سازی محل برگزاری استقرار موکب‌های سطح شهر قصرشیرین، روکش آسفالت خیابان‌ها و لکه‌گیری نقاط مختلف شهر، رنگ‌آمیزی جداول پایانه مرزی خسروی لاین خروجی، ساماندهی و زیباسازی فضای سبز شهری در بلوار‌های اصلی شهر با چمن‌زنی و کاشت یک‌هزار اصله گل و گیاه و انواع نهال مرکبات، تهیه و نصب انواع المان نوری در بلوار‌های اصلی شهر به طول ۷ کیلومتر، تهیه و نصب تمامی تابلو‌های علائم ترافیکی در داخل شهر، تهیه و نصب سیستم صوتی به طول ۲ کیلومتر در مرز خسروی و چهار کیلومتر در شهر قصرشیرین، تهیه و نصب پرچم‌های اهتزاز از سه راهی نصرآباد تا مرز خسروی به طول ۱۸ کیلومتر، نصب سه عدد خیمه در میدان ورودی شهر، از دیگر زیرساخت‌های فراهم شده در این خصوص بوده است.

تهیه و نصب بنر‌های تسلیت اربعین و خوش‌آمدگویی به زوار اربعین حسینی از ابتدای شهر تا مرز خسروی به طول ۲۰ کیلومتر، تهیه و نصب تمامی بنر‌های متعلق به ستاد مرکزی اربعین به طول ۲۰ کیلومتر، تهیه و نصب تمامی بنر‌های معرفی پارکینگ‌ها و مسیر‌های مواصلاتی و اخطار برای رفع س. معبر در نقاط مختلف شهر، استقرار چادر به منظور نمازخانه خواهران و برادران به صورت مجزا و تجهیز آن‌ها در تمامی پارکینگ‌ها، همکاری با بنیاد شهید و امور ایثارگران در راستای تهیه و نصب تمثال شهدا در بلوار اصلی شهر، نصب پرچم لبیک یا حسین در سایز ۷۰ مترمربع بر فراز پارک بسیج، جمع‌آوری زباله سطح شهر، محلات و موکب‌ها در دو شیفت در شبانه روز، استقرار سطل زباله مکانیزه در ورودی موکب‌ها، استقرار تانکر آب شرب در ورودی پارکینگ‌ها و رنگ‌آمیزی دروازه قرآن؛ از مهمترین اقدامات صورت گرفته شهرداری قصرشیرین برای خدمات‌رسانی به زائران اربعین حسینی بوده است.

هر چند موکب‌ها، اردوگاه‌های اضطراری و... در شهرستان قصرشیرین در حال جمع‌آوری هستند، اما برخی ارگان‌ها دیگری خدمات‌رسانی را ادامه می‌دهند.

نیروی انتظامی و امنیتی که پای ثابت ایجاد امنیت در منطقه هستند، طرح ترافیک پلیس راه استان نیز با حضور ۱۴۰ تیم گشتی از ۱۶ مهر ماه آغاز و تا اول آبان‌ماه جاری ادامه دارد.

دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز با مراجعه ۲۹ هزار نفر به ۱۴ مرکز جامع سلامت و همچنین ۷ هزار نفر به بیمارستان‌ها، ۸۰ نفر بستری و ۱۵ مورد عمل جراحی در طول ایام اربعین؛ از ادامه خدمات‌رسانی به زوار تا سوم آبان‌ماه خبر داده است.

کارشناسان بهداشت و سلامت دانشگاه علوم پزشکی با استقرار در پایانه مرزی خسروی، مراقبت‌های لازم را برای پیشگیری از ورود بیماری به کشور به‌عمل می‌آورند.

* نرخ کرایه اتوبو‌س‌های بین شهری به روال سابق بازگشت

خدمات راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان نیز تا هر زمانی که زائر از این مرز ورود و خروج داشته باشند ادامه دارد، به گفته کرمی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه، خدمات‌رسانی این اداره تعطیلی ندارد و به‌صورت ۲۴ ساعته در جاده‌ها و مراکز تجمع مسافران حضور دارند.

کرمی در ادامه این گفت‌وگو، افزود: از امروز نرخ بلیت اتوبوس‌های بین شهری که در ایام اربعین افزایش پیدا کرده بود به روال سابق بازمی‌گردد.

وی گفت: حدود چهار روز قبل از اربعین و دو‌سه روز بعد از اربعین کرایه‌ها، ۲ برابر افزایش قیمت داشت که امروز این افزایش قیمت اصلاح می‌شود.

کرمی در خصوص علت این افزایش قیمت، تصریح کرد: ناوگان حمل و نقل هنگام رفت زائران به دلیل افزایش جمعیت با انتقال زائران به مرز، یک سر خالی بر می‌گشتند و در هنگام بازگشت زائران نیز با جابجایی زائران از مرز، دوباره با یک‌سر خالی به مرز بازمی‌گشتند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه ادامه داد: در همین راستا طی بخش‌نامه‌ای به ناوگان تصمیم گرفته شد برای جبران هزینه‌های تامین و نگهداری خودرو‌ها، در یک مقطع زمانی مشخص کرایه‌ها افزایش یابد که امروز به قیمت سابق بازمی‌گردد.

فرماندار قصرشیرین امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، از تردد زوار در این مرز خبر داد و افزود: روز گذشته ۴ هزار نفر از مرز خسروی به کشور بازگشتند و ۱۵۰ نفر نیز از از این مرز به مقصد عراق خارج شدند.

مرادعلی تاتار با بیان اینکه خدمات‌رسانی برخی موکب‌ها ادامه دارد از جمع کردن تعدادی از آن‌ها نیز خبر داد و افزود: تعداد بازگشت زائران روز‌به روز کمتر می‌شود، ولی با این وجود امروز نیز در مرز خسروی فرایند رفت (تعداد کمتر) و بازگشت (تعداد بیشتر) در حال انجام است و مشکل خاصی نیز نداریم و خدمات‌رسانی برخی از ارگان‌ها هنوز در این مرز ادامه دارد.

وی با اعلام رضایت از میزبانی مرز خسروی از زائران در ایام اربعین و زیرساخت‌های فراهم شده در آن، گفت: در اربعین سال آینده ان‌شاءالله شاهد تردد زائران بیشتری از این مرز خواهیم بود در آن‌سوی مرز در مرز منذریه عراق نیز این میزبانی جا می‌افتد و تردد بسیار آسان‌تر و روان‌تر خواهد شد.

تاتار به خروج ۱۶۰ هزار نفر از این مرز اشاره کرد و گفت: این اولین سال میزبانی مرز خسروی بود که به‌حمدالله مشکل خاصی در این خصوص نداشتیم و تجربه بسیار خوبی برای استقبال از زائران طی سال آینده خواهد بود.

وی به جایگاه تاریخی مرز خسروی در میزبانی از زوار ابا‌عبدالله الحسین (ع) اشاره کرد و گفت: این مرز از قدیم‌الایام مسیر زوار ابا عبدالله الحسین (ع) بوده که اربعین امسال باری دیگر جایگاه تاریخی این مرز و شهرستان قصرشیرین احیا شد.

مرز خسروی امسال اولین سال میزبانی خود را با تردد بیش از ۳۰۰ هزار نفر به عراق، پشت‌سر گذاشت، مسؤولان استان کرمانشاه امیدوار هستند راهی که امسال باز شده در سال‌های آینده گسترش پیدا کند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار