سرپرست معاونت بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان با اشاره به محدودیت های مالی دولت، گفت: ۱۱۵ پروژه عمرانی نیمه تمام استان در قالب ماده ۲۷ قانون الحاق ۲ آماده واگذاری به بخش خصوصی است.
کد خبر: ۷۹۰۶۹۶
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۴ 23 October 2019

 علی سعادت در این خصوص اظهارداشت: پروژه های زیادی در کشور وجود دارد که برای تکمیل آنها نیاز به اعتبارات  قابل توجهی است اما در حال حاضر دولت از توان لازم برای تامین بودجه همه این طرح های عمرانی برخوردار نیست.

وی ادامه داد: در طول سال های مختلف، پروژه های متعددی شروع شده که با توجه به محدودیت های اعتباری نیاز است تکمیل و بهره برداری از آنها به بخش خصوصی واگذار شود اما به هیچ عنوان قرار نیست در کاربری آنها تغییری صورت بگیرد.

این مقام مسئول در سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان با تاکید بر اینکه سرمایه گذار می تواند در کنار این پروژه ها، کاربری های دیگری را جهت سودآوری انجام دهد، افزود: واگذاری این طرح ها از ضوابط والزامات قانون مزایده و مناقصات پیروی می کنند.

نیاز پروژه های آماده واگذاری به سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری

سعادت همچنین نیاز تقریبی ۱۱۵ پروژه نیمه تمام استان که برای واگذای به بخش خصوصی انتخاب شده اند را سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: ممکن است این مبلغ بعد از انجام فراخوان جذب سرمایه گذار با تغییراتی نیز همراه باشد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر کار فراخوان ۲۴ پروژه برای شناسایی سرمایه گذار تمام شده و کار واگذاری آنها از طریق کارگروه های ماده ۲۷ که در دستگاه های مربوط تشکیل شده، در حال انجام است.

سعادت با تاکید بر اینکه استان خوزستان مانند اکثر استانهای کشور به دنبال واگذاری مالکیت این پروژه ها به بخش خصوصی نیست، افزود: بعد از دوره قرارداد سرمایه گذاری و بازگشت سرمایه و سود مورد انتظار، این طرح ها که تکمیل شده اند تحت عنوان اجاره به فرد دیگری واگذار خواهند شد.

این مقام مسئول در سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان یادآور شد: بیشتر این پروژه ها مربوط به آموزش و پرورش، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، ورزش و جوانان و سازمان جهاد کشاورزی استان است.

وی مراکز آموزش فنی و حرفه ای، معلم سرا، فضاهای ورزشی و فرهنگسراها را بیشترین پروژه های نیمه تمامی دانست که قرار است از طریق فرخوان به سرمایه گذاران واگذار شوند.

او همچنین یادآور شد: شهرستان اهواز نسبت به دیگر شهرستانهای استان بیشترین رقم سرمایه مورد نیاز را برای تکمیل پروژه های نمیه تمام به خود اختصاص داده است.

 سرپرست معاونت هماهنگی امور بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان خوزستان خاطرنشان کرد: بهره برداری هرچه سریعتر این پروژه ها می تواند در تحقق اهداف و بهره مندی مردم از فواید آنها موثر باشد.

تعداد پروژه های نیمه تمام بالای ۸۰ درصد در استان خوزستان یک هزار و ۵۰۰ طرح است اما این درحالی است که همه این پروژه ها از توجیه پذیری لازم برای جذب سرمایه گذار برخوردار نیستند.

بر اساس بند الف ماده ۲۷ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت الحاق ۲ ، امکان واگذاری طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای جدید و نیمه تمام و تکمیل شده و آماده بهره‌برداری در قالب قراردادها و شرایط مورد تصویب شورای اقتصاد با تعیین نحوه تامین مالی دوره ساخت (فاینانس) پرداخت هزینه های بهره برداری یا خرید خدمات در مدت قرارداد با رعایت استانداردهای اجرایی کیفیت خدمات و در نهایت واگذاری طرح پس از دوره قرارداد به بخش غیردولتی با حفظ کاربری وجود دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار