امید حاج محمدی در گفتگو با تابناک:
مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: در حال حاضر ۳۱۰ هزار ۶۱۸ کلونی زنبور عسل در استان داریم که ۳۰۷هزار ۴۰۰ تا از آنها مدرن است .
کد خبر: ۷۹۰۷۱۴
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰ 22 October 2019

دکتر امید حاج محمدی در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه اظهار داشت: در سطح استان ۱۴زنبورسراها داریم که بیشترین آنها در کنگاور و صحنه و کمترین کندو برای شهرستان اسلام آباد غرب است.

وی خاطر نشان کرد: برای ایجاد کندو شرایط جوی، علاقه شخصی و بیشتر در مناطقی که طبیعت و گل گیاه بیشترداشته باشد تاثیر گزار است .

مدیر کل دامپزشکی استان کرمانشاه افزود:زنبوردارها باید کاملا توصیه های بهداشتی را رعایت کرده و کندوهای خودرا دور از هرگونه آلودگی قرار دهند.

حاج محمدی تصریح کرد:شرایط  خاص آب و هوایی ،انتخاب محل خشک و نورگیر با توجه به اینکه در فصل پاییز هستیم و اکثرا زنبور دار ها مهاجرت میکنند ،مدیریت بهداشتی در زنبورستان ها ، کندوهانزدیک مرغداری ،گاوداری ،نزدیک جاده نباشد و زیرا باعث  استرس به زنبور ها خواهد شد.

به گفته این مسئول،استفاده از آب آشامیدنی بهداشتی برای زنبور عسل حائز اهمیت است با توجه به اینکه ممکن است محل قرارگیری کندو ها در نزدیکی یک‌روستا باشد عواملی نظیر سم پاشی یا زباله و غیره ممکن است باعث آلودگی آب شده و در نهایت باعث تلف شدن زنبورهای عسل شود.

وی ابراز داشت:باید با پیشگیرهای لازم مانع از غارت کندو ها  شده وکلونی های ضعیف حذف شوند زیرا ملکه ها طول عمر خاصی دارند حداکثر تا ۷ سال عمر میکنند حتی الامکان از ملکه جوانتر استفاده کنند.

مدیر کل دامپزشکی استان در پایان تاکید کرد:تامین غذای زمستان زنبورعسل باید مورد توجه باشد زیرادر فصل پاییز و زمستان گل و گیاه کم شده و منابع غذایی آنها کافی نخواهد بودو باعث تلف شدن آنها می شوند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار