مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی ایران از احداث مجتمع پتروشیمی ۵۵۰ میلیون دلاری در کرمانشاه خبر داد و گفت: اگرچه جانمایی این پروژه هنوز نهایی نشده، اما اجرای آن قطعی است.
کد خبر: ۷۹۱۳۰۶
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۰ 24 October 2019

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل ازروابط عمومی استانداری بهزاد محمدی در نشست هماهنگی اجرای پروژه پتروشیمی GTPP کرمانشاه که برگزار شد، از عزم قاطع وزارت نفت برای احداث این مجتمع پتروشیمی در کرمانشاه‌خبر داد و افزود: بحث‌های اولیه احداث این پروژه از چند ماه قبل در وزارت نفت کلید خورد و قطعا اجرا خواهد شد.

وی سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شده برای این پتروشیمی را ۵۵۰ میلیون دلار اعلام کرد که نیمی از آن بر عهده وزارت نفت و نیمی بر عهده شریک بخش خصوصی خواهد بود.

معاون وزیر نفت از این پتروشیمی به عنوان یک مگاپروژه یاد کرد که تحول قابل توجهی در اقتصاد کرمانشاه ایجاد می‌کند و یادآور شد: این پتروشیمی به صورت یک مجتمع و در قالب سه کارخانه دیده شده که خوراک اولیه گاز را در فرآیند‌های مختلف در نهایت به "پلی پروپیلن" تبدیل می‌کند.

محمدی ظرفیت در نظر گرفته شده برای این مجتمع پتروشیمی را ۱۲۰ هزار تن در سال اعلام کرد و ادامه داد: هم‌اکنون پلی پروپیلن تولیدی کشور حدود ۹۰۰ هزار تن است و راه‌اندازی این واحد می‌تواند بخش قابل توجهی از تولیدات کشور را به خود اختصاص دهد.

به گفته این مسئول، این پتروشیمی ظرفیت عظیمی در صنایع پایین دستی هم خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: دانش فنی این پتروشیمی نیز در کشور بومی شده است.

مدیرعامل صنایع پتروشیمی ایران پیش‌بینی کرد، تا اواسط زمستان طراحی پایه این پتروشیمی به پایان برسد و ابرازامیدواری کرد در سال ۹۹ شاهد آغاز عملیات اجرایی آن باشیم.

وی گفت: جانمایی این واحد نهایی نشده، اما باید در یک منطقه ویژه اقتصادی اجرا شود تا شریک بخش خصوصی بتواند از مزیت‌ها و معافیت‌های این منطقه برخوردار شود.

محمدی همکاری دستگاه‌های استان برای صدور مجوز، تعیین تکلیف اراضی، تامین پنج میلیون مترمکعب آب در سال، ۲۰ مگاوات برق و دو میلیون مترمکعب گاز در روز برای خوراک و سوخت این واحد پتروشیمی را ضروری دانست و گفت: برای تسریع در اجرای این پروژه نیازمند همکاری استان هستیم.

وی عنوان کرد: فارغ از رعایت قوانین و آیین‌نامه‌ها تقاضا داریم بروکراسی اداری پیش روی اجرای این پروژه و تشریفات اضافه حذف شود تا بتوانیم این کار بزرگ را پیش ببریم.

معاون وزیر نفت در ادامه از عدم اجرای چندین ساله پتروشیمی اسلام آبادغرب کرمانشاه نیز گلایه کرد و گفت: این طرح در حد یک تابلو کنار جاده مانده و مردم را دچار یاس کرده است.

محمدی گفت: متاسفانه سرمایه‌گذاران این پتروشیمی به دلایل مختلف قادر به اجرای آن نبودند.

اسماعیل قنبری عضو هیات مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز با اشاره به اینکه راه اندازی پتروشیمی جدید کرمانشاه می‌تواند استان را به یکی از قطب‌های اصلی تولید پلی‌پروپیلن تبدیل کند، افزود: از تکنولوژی بومی برای اجرای این طرح استفاده می‌شود.

حسین علیمراد مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران نیز در این جلسه احداث این پتروشیمی را مزیتی قابل توجه برای صنعت و اقتصاد استان دانست و گفت: به جهت مزیت‌هایی که کرمانشاه در زمینه پتروشیمی دارد دولت بر آن شد که مستقیم در زمینه احداث یک پتروشیمی در استان ورود کند.

هدایت حاتمی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه نیز از آمادگی تیم اقتصادی استان برای حمایت تمام قد از اجرای این پروژه خبر داد.

وی با اشاره به مزیت‌های استان کرمانشاه در زمینه پتروشیمی و صنایع پایین دست آن، عنوان کرد: از لطفی که دولت برای احداث پتروشیمی جدید در استان کرده، قدردانی می‌کنیم.

حاتمی گفت: دستگاه‌های مختلف نیز برای تامین زیرساخت‌های مورد نیاز این پتروشیمی پای کار هستند.

در ادامه این جلسه دستگاه‌های مختلف در زمینه آب، برق، گاز، مجوز‌های منابع طبیعی و محیط زیست، تامین اراضی مورد نیاز و... آمادگی خود را برای احداث این پتروشیمی در کرمانشاه اعلام کردند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار