عدم نظارت کمی  بر تهیه وتوزیع غذا وپذیرایی از زائرین است ،همانگونه در سطور بالا بدان اشاره شد ،براساس یک رویه نادرست ،تهیه مواد خام غذایی موکب داران از سوی دستگاههای دولتی وحاکمیتی تامین می شود ،آیا تضمینی وجود دارد که آمارهای توزیع غذا از سوی موکب داران آماری مبتنی بر واقعیت با خطا ولغرش حداقلی باشد؟! چه سازوکاری برای راستی آزمایی این موکب ها وحصول اطمینان از صحت گزارشات آنان وجود دارد؟ چه تضمینی وجود دارد خلاء نبود سازوکارنظارتی بر فعالیت موکب داران زمینه ساز سوء استفاده های احتمالی رافراهم نیاورده وچند هفته بعد از اربعین شاهد سرازیر شدن این اقلام به بازار آزاد نباشیم؟!
کد خبر: ۷۹۲۸۸۱
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۶ 30 October 2019

تابناک ایلام::پرونده اربعین سال98در حالی بسته شد که استان ایلام ومرز مهران رکورد بیشترین تردد در یک پایانه مرزی را شکست ،تردد بیش از چهار میلیون زائر اربعین از این مرز در کنار امنیت مثال زدنی ،تامین رفاهیات و حمل ونقل بدون مشکل این حجم بزرگ انسانی بعنوان نقطه عطفی در کارنامه مدیریت استان ثبت وضبط شد.

در کنار تمامی مزایایی که این تجمع بزرگ وبی نظیر انسانی در حوزه های سیاسی وامنیتی برای نظام متصور است،اما نگاه به اقتصاد اربعین مقوله ایست که همواره مطمح نظر مسئولین ومردم استان بوده ودر سالیان آتی نیز بعنوان یک مطالبه باید مورد بررسی قرار گرفته وشرایط تسهیل وتحقق آن برای مردم استان ایلام فراهم شود.

البته به موازات برنامه ریزی درست ،اصولی ومنطقی برای تحقق مقوله اقتصاد اربعین از سوی مسئولین استانی وکشوری ،ضرورت دارد بمنظور تحقق این امر مهم وموثر بر سفره های مردم استان وبهره گیری از این مزیت درراستای رونق کسب وکار وکمک به اشتغال زایی برای بخشی از مردم استان ،با ساماندهی موکب ها(ایستگاههای پذیرایی)و تشدید نظارتها ،زمینه سوق دادن بخشی از زائرین به استفاده از صنوف مختلف فراهم شود.

در حوزه پذیرایی وبرپایی موکب های پذیرایی از زائرین اربعین چند موضوع مهم وجود دارد که مسئولین بایستی به گونه ای برنامه ریزی کنند که علاوه بر پیشگیری از سوء استفاده های احتمالی از این وضعیت ،از صدور مجوزهای فله ای برای برپایی آنها خودداری و با نیم نگاهی به ضرورت تحقق اقتصاد اربعین به سازماندهی وساماندهی این ایستگاهها مبادرت ورزند ،مضافا اینکه زمینه بروز هرگونه سوء استفاده را سد نمایند .

موضوع اول اینکه ادارات دولتی ودستگاههای حاکمیتی باید از برپایی ایستگاههای پذیرایی منع شوند ،چرا که واقعیت امر این است سوای از ضرورت تمهید اندیشی برای پذیرایی از این حجم زائر وجلوگیری از بروز مشکلات احتمالی ،باید براین نکته تمرکز لازم صورت پذیرد . معمولا در کشورما بدلیل تقدس برخی حرکات امکان بررسی و نظارت دقیق به آنها از سوی دستگاههای نظارتی ورسانه ای به حداقل می رسد وهمین خلاء زمینه ساز برخی سوء استفاده های احتمالی را فراهم خواهد آورد.بی شک هیچ ناظری توان اثبات اینکه فلان نهاد در روز چند هزار پرس غذا در بین زائرین توزیع کرده را نداشته وراستی آزمایی چنین ادعایی بدلیل تقدس این امر ودیگر موضوعات مترتب برآن سخت وبه جرات بتوان گفت که امکانپذیر نخواهد بود!واینکه ظواهر امر گویای واقعیت تلخی است که براساس آن برخی موکب داران به رقم دریافت اقلام وهزینه های کمکی از دستگاههای مسئول ،اما مبادرت به راه اندازی آن نکرده اند !

موضوع دوم،صدور مجوز موکب ها عدم راستی آزمایی و توان سنجی متولیان آن است ،این سالها فرآیند صدور مجوز موکب ها بگونه ایست که الزامات حداقلی آن چندان رعایت نشده ومراجع موازی در صدور مجوزها دست دارند،درست همانند موازی کاری در حوزه مسایل فرهنگی کشور که این امر منتج به خنثی سازی فعالیت همدیگر شده وخروجی آن نیز نیازی به توضیح نیست ضرورت دارد که مرجع مستقلی  بصورت متمرکزکار صدور مجوزها ونظارت دقیق بر فعالیت برآنها را عهده دارشود.

همانگونه که از شیوه نامه فعالیت هیات مذهبی وموکب ها استنباط می شود ،این دو نهاد مذهبی واجتماعی در زمره سازمانهای مردم نهاد قرا رداشته وفعالیت آنها نیز بایستی بر تکیه برتوان بخش مردمی صورت پذیرد ودولت تنها نقش نظارتی وکنترل برآنها را ایفا نماید . 

مع الاسف شاهدیم که بودجه واعتبارات این نهادهای اجتماعی با وجود مشکلات مالی مترتب بر دستگاههای خدماتی برای خدمت رسانی به مردم ،از سوی دستگاههای دولتی وحاکمیتی تامین می شود ،آنگونه که شنیده می شود ،دستگاههای حاکمیتی به جای سوق دادن موکبهابه سمت وسوی جلب حمایتهای مردمی ونذورات در راستای پذیرایی از زائرین اربعین ،با تامین مواد خام خوراکی آنان را از هدف واقعی دور کرده وبا وادار نمودن آنان به انفعال ،هرگونه تحرک به سمت تامین منابع مردمی پذیرایی را از آنان سلب کرده اند .این درحالیست بخش عظمیی از جامعه ما بدلیل مشکلات مالی در زیر خط فقر قرار داشته و در تامین حداقل های زندگی خود در مضیقه وتنگنا قرار دارند وبا برنامه ریزی درست می توان این اقلام رابه سفره همین مردم فقیر سوق داد.

موضوع سوم ،عدم نظارت کمی  بر تهیه وتوزیع غذا وپذیرایی از زائرین است ،همانگونه در سطور بالا بدان اشاره شد ،براساس یک رویه نادرست ،تهیه مواد خام غذایی موکب داران از سوی دستگاههای دولتی وحاکمیتی تامین می شود ،آیا تضمینی وجود دارد که آمارهای توزیع غذا از سوی موکب داران آماری مبتنی بر واقعیت با خطا ولغرش حداقلی باشد؟! چه سازوکاری برای راستی آزمایی این موکب ها وحصول اطمینان از صحت گزارشات آنان وجود دارد؟ چه تضمینی وجود دارد خلاء نبود سازوکارنظارتی بر فعالیت موکب داران زمینه ساز سوء استفاده های احتمالی رافراهم نیاورده وچند هفته بعد از اربعین شاهد سرازیر شدن این اقلام به بازار آزاد نباشیم؟!

نتیجه و خلاصه کلام اینکه دولت ودستگاههای حاکمیتی بایستی بر روند صدور مجوز و فعالیت موکب داران دولتی وغیر دولتی نظارت دقیقی اعمال نمایند ،نبود دستگاه خاص ساماندهی ونظارت زمینه ساز یک نوع هرح ومرج وشلوغی در این حوزه شده وتجربه ثابت نموده که همین امر مراتب سوء استفاده های مالی دراین حوزه را فراهم خواهد آورد.

تشدید نظارت ها با نیم نگاهی به کسب وکار استان نه تنها منشاء تحقق اقتصاد اربعینی به نفع مردم استان خواهد شد ،بلکه مردمی شدن ایستگاههای پذیرایی را رقم خواهد زد ،موضوعی که در کنار کاهش هزینه های تحمیلی به دستگاههای اجرایی وحاکمیتی ،مسیرهای هرگونه سوء استفاده از شرایط ایجاد شده به نفع افراد وگروههای خاص را خواهد بست. البته پایان بخش کلام ما این مطالبه از مسئولین است،دستگاههایی که درحوزه تامین اقلام موکب ها ویا برپای موکب ایفای نقش نموده اند ،گزارش کامل ،جامع ومستندی از روند ومیزان هزینه های صورت گرفته در راستای پذیرایی وخدمات رسانی به زائرین را دراختیار رسانه ها قراردهند!

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
United Kingdom
|
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۹
درود بر شما جناب اسدی! باز هم به زیبایی نگاشتی و باز هم متأسفانه غلط املایی!!!!!!
مطمح نظر درست است نه مطمع نظر!!!
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار