متاسفانه درچندسال گذشته در دستگاه های اجرایی بویژه اداره کل بهزیستی استان مرکزی گزینشها برای پستهای معاونت ومدیران شهرستانی بر مبنای سلیقه شخص مدیرکل وبر پایه احساسات و جناههای سیاسی انجام شده است نه بر اساس شایستگی و توانمندی افراد.
کد خبر: ۷۹۲۹۹۳
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۴ 31 October 2019

هر سازمان یا اداره‌ای دارای سلسله‌ مراتب مشخصی در ساختار اداری خود است که میزان رشد کارمندان بر اساس آن تعریف و مشخص می‌شود.

بدون شک ارتقاءشغلی تنها یک پاداش در برابر عملکرد مثبت کارمندان نیست، بلکه روشی است تا به کارمندان فرصت پذیرش مسئولیت‌های جدید داده شود.

ترفیع یا پیشرفت شغلی روندی است که براساس آن، به یک کارمند علاوه بر محول شدن وظایف جدید و بالاتر، حقوق و مزایای بیشتری هم تعلق می‌گیرد.

البته ارتقاء شغلی تنها به نفع کارمند نیست، بلکه برای سازمان و یا صاحبان کسب‌ و کار هم اهمیت بسیاری دارد چراکه ارتقاء شغلی موجب افزایش روحیه‌ی کارمندان می‌ شودو میزان خلاقیت کاری آنها را بالا می‌برد و این مسئله در بلند‌مدت مزایایی برای سازمان به دنبال دارد. 

ارتقاء شغلی مرحله‌ای است که ممکن است برای همه‌ کارمندان یک سازمان، اتفاق بیفتد.

ابزار مدیریتی برای افزایش توانایی کارکنان خود برای پذیرش مسئولیت هایی بزرگتر وموثرتر از سیستم گردش شغلی و توسعه شغلی استفاده میکند به این صورت که با ارتقا و توسعه‌ی افقی وظایف کارمند می‌توان مسئولیت‌پذیری بیشتری از او انتظار داشت.

 با گسترش مسئولیت‌های فرد علاوه بر افزایش سطح اختیارات، ممکن است به آموزش تخصصی بیشتری برای انجام وظایف جدید نیاز باشد که این آموزش‌ها می‌تواند عملکرد فرد را از یکنواختی خارج کند.

در چنین شرایطی افزایش حقوق و دستمزد توصیه می‌شود تا به کارایی و اثربخشی بیشتر کارکنان منجر شود.

  گردش شغلی ابزاری مدیریتی است که یک مدیر برای تغییر شغل کارکنان درون مجموعه خود و برای استفاده بهینه‌تر از توانمندی‌های انها در سایرقسمت‌های استفاده می کند.

به طور مثال انتقال فردی از واحد مالی به واحد منابع انسانی که دارای توانمندی، درک و تعامل بیشتری با دیگران است می‌تواند به افزایش بهره‌وری او کمک کند.

گردش کاری می‌تواند به صورت تشویقی هم باشد که افراد توانمند سازمان به جای اینکه برای تجربیات جدید شغل خود را ترک کنند، به بخش‌های دیگر انتقال یابند و آنجا اقبال خود را بیآزمایند.

 در نتیجه فرد اگر دارای قابلیت‌های دیگری باشد می‌تواند در آن سازمان شکوفا شود و نیازی به تغییر شغل ندارد. با این روش کارمند نسبت به فعالیتها و وظایف بخش های دیگر آشنا شده و تجربه کاری او برای پذیرش مسئولیت در پست های بالاتر افزایش می یابد.

این روشها یکی از اصول پایه مدیریت در حوزه پرورش و توسعه نیروی انسانی در سازمانهاست. که متاسفانه درچندسال گذشته در دستگاه های اجرایی بویژه اداره کل بهزیستی استان مرکزی مورد توجه نبوده است و گزینشها برای پستهای معاونت ومدیران شهرستانی بر مبنای سلیقه شخص مدیرکل وبر پایه احساسات و جناههای سیاسی انجام شده است نه بر اساس شایستگی و توانمندی افراد.

این نوع گزینشها زمینه دل سردی کارکنان خوب و توانمند مجموعه و دلزدگی وجدایی انها از مجموعه را فراهم می کند.

از انجا که سازمان بهزیستی وظیفه خطیر و مهم در ارتباط با بخش آسیب پذیر جامعه را برعهده دارد نیازمند حفظ و جذب افراد با توانایی بالا در کادر کارشناسی خود می باشد.

 اینگونه برخوردها یک عامل تخریبی  درون مجموعه است و آثار و نتایج آن  مددجویان و جامع هدف این سازمان را تحت تاثیر قرار می دهد.

شناسایی و تشخیص درست استعداد یک کارمند و دادن ترفیع به وی در زمان مناسب، موجب می‌شود کارمند با علاقه‌ بیشتری کار را دنبال کند و کمتر به فکر پیدا کردن یک محیط کاری جدید ‌بیفتد.

ازسویی این شیوه حفظ مهارت و استعداد کارمندان سازمان یا اداره را به دنبال دارد چراکه با فراهم کردن شرایط مناسب برای کارکنان، دیگر نیاز نیست سازمان به فکر استخدام افراد جدید و صرف وقت و هزینه برای آموزش آنها باشد.

 در واقع حفظ کارمندان به ایجاد ثبات در سازمان کمک می‌کند و موجب صرفه‌جویی در زمان و هزینه خواهد شد.   شنیده ها حکایت از آن دارد که انتصابهای سریالی مدیر کل بهزیستی استان مرکزی مانند مدیر قبلی بدون توجه به سوابق و توانمندی فردی برای انتصاب در پست های مدیریتی همچنان ادامه دارد.

البته ذکر این نکته خالی از لطف نیست که خود ایشان هم این چنین مدیر کل شده و سلسله مراتب را طی نکرده اند. پس اعتقادی به این مهم نداشته و ندارد. واین بار با برکناری معاونت پشتیبانی خود و گماردن فردی در این پست که فقط در چند سال گذشته یک کارشناس ساده در قسمت حسابداری بوده ، وفعالیتی در قسمتهای دیگر این اداره انجام نداده است،  انتصاب ضعیف و بدون شناخت و کارشناسی نشده را نشان می دهد.

در حالی که هم اینک در این مجموعه افراد توانمند با توانایی پذیرش این مسئولیت مهم وجوددارد.

به نظر میرسد که ملاک انتخاب جنسیت باشدنه تخصص و توانمندی ، همچنین با انتصاب فردی به عنوان رئیس امور مالی  که دارای مدرک کارشناس روانشناسی است وتنها چند ما در قسمت حسابداری مشغول به فعالیت بوده شاهکارهای مدیرکل بهزیستی کامل شده است.

تابناک مرکزی این سوال را از مجموعه بهزیستی و استانداری دارد که ملاک و مبنای گزینش بر چه شیوه است؟

آیا استانداری نظارتی بر اینگونه انتصابات دارد؟افکار عمومی منتظر پاسخ شما هستند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار