مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان کرمانشاه گفت:فرهنگ وقف در استان کرمانشاه از پیشینه خوبی برخوردار است و یک سنت زیبای الهی است که دین اسلام به صورت ویژه به آن پرداخته است.
کد خبر: ۷۹۳۲۵۱
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۹ 01 November 2019

به گزارش  خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امورخیریه استان کرمانشاه؛ حجت الاسلام و المسلمین محمّد صالحی در خطبه های نماز جمعه  امروز دهم آبان ماه در مصلی استان ، اظهار داشت: احکام‌وقف دارای ظرافت خاصی در میان ابواب فقه است، ودر اهمیت وقف همین نکته بس که وقتی مالی وقف شد، شرع مقدس دیگر برای آن مال، مالکیتی را به رسمیت نمی شناسد و مالکِ وقف خداست.

وی ادامه داد: یکی از شرایط واقف، کمال صحت عقل است و به همین دلیل مالک اجازه برگشت از وقف را ندارد و شرایط وقف بر ملک حاکم می شود.

مدیرکل اوقاف استان با بیان اینکه استان کرمانشاه از پیشینه خوبی در حوزه موقوفات برخوردار است، تصریح کرد: استان کرمانشاه از استان هایی است که موقوفات خوب و خوش نیّتی دارد که می تواند گره از مشکلات بسیاری باز کند و به همین دلیل باید گفت که موقوفات در خدمت شهر هستند.

حجت الاسلام و المسلمین صالحی در بخش دیگری از سخنانش به ارائه گزارشی از عملکرد اداره کل اوقاف استان پرداخت و گفت: ما امسال در ابتدای سال تحصیلی به برکت موقوفات بیش از ۷ هزار بسته کامل لوازم التحریر با ارزش قریب به یک میلیارد تومان خریداری و در اختیار دانش آموزان مستعد سراسر استان قرار دادیم؛ عزیزانی که مستاجر اوقاف هستند و اجاره ای مختصر پرداخت می کنند، ملاحظه نمایند که قطره قطره جمع می شود و خدمتی می شود به مردم شهر.

وی اظهار داشت افتخار بزرگ دیگری که امسال نصیب اوقاف شد، خدمت رسانی به زائران اربعین بود که ما حتی از اوقاف استان های دیگر هم دعوت کردیم که در استان حضور یابند، به طوریکه در منذریه عراق تنها موکبی که به زوار ارائه خدمت می کرد، موکب اوقاف بود و روزانه ۱۵ هزار نفر اطعام می شدند و در قصرشیرین نیز روزانه چندین هزار نفر اطعام شدند.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان با اشاره به خدمات دارو و درمان‌ توسط اوقاف خاطرنشان کرد: اداره اوقاف در راستای خدمت رسانی به بیماران از محل موقوفات مرتبط با دارو و درمان استان اقدامات خوبی ارائه کرده است که تاثیرات آن قابل مشاهده است.

وی اشاره ای نیز به خدمت رسانی اوقاف استان به مردم سیل زده استان لرستان داشت و گفت: اوقاف در ابتدای سال به کمک مردم سیل زده استان لرستان شتافت و وظیفه همسایگی خود را بجا آورد.
حجت الاسلام صالحی افزود: آنچه ما داریم از مردم است و اجاره های مردم هرچند اندک اما جمع که شود، خدمت می شود.

وی در بخش پایانی سخنانش با بیان اینکه فرهنگ وقف باید نهادینه شود، اظهار داشت: بُعد فرهنگ سازی وقف وظیفه مهمی است که برعهده ماست، این باعث افتخار نیست که بگوییم موقوفات بزرگ ما به صدسال پیش بازمی گردد زیرا در سالیان اخیر مانند گذشته وقف های بزرگ نداشته ایم که البته می توان گفت بخشی از این امر مربوط به کوچک شدن مالکیت هاست اما با این حال می توان به وقف مشارکتی و جمعی روی آورد، مثلا اهالی یک محله یا کارکنان یک اداره یک وقف جمعی انجام دهند.

مدیرکل اوقاف استان توجه به نیازهای روز جامعه و استان را مهم دانست و خاطرنشان کرد: اگر در زمان گذشته وقف های زیادی با نیت عزاداری و حوزه های علمیه داشته ایم بعلت نیاز آن روز بوده است و امروز نیازهای دیگری وجود دارد که ازجمله آن می توان به بحث تامین جهیزیه اشاره کرد که بحث آن از مشکل نیز فراتر رفته و جا دارد که فرهنگ تهیه جهیزیه را باب کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین صالحی در پایان از تمامی دستگاه ها و شخصیت هایی که اوقاف را یاری کرده اند تشکر کرد و گفت: از امام جمعه محترم کرمانشاه که یاور حقیقی وقف هستند، از اداره کل ثبت، دادگستری و سایر نهادها و دستگاه هایی که ما را یاری داده اند تقدیر و تشکر می کنم

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار