بررسی روند کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان با حضور مسئولان ملی و استانی
جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان به منظور بررسی و پیگیری آخرین وضعیت مناطق زلزله‌زده شهرستان‌های میانه و سراب و روند کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان، شنبه شب به ریاست استاندار آذربایجان شرقی و با حضور رؤسای بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، سازمان مدیریت بحران کشور و سازمان امداد و نجات هلال احمر و مسئولان دستگاه‌های استانی تشکیل شد.
کد خبر: ۷۹۵۹۷۵
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۸ 10 November 2019

استاندار آذربایجان شرقی در این جلسه با قدردانی از همکاری و همدلی همه سازمان‌ها و دستگاه‌های مسئول که از همان ساعات اول در محل‌های وقوع حادثه حضور یافتند، گفت: خوشبختانه مواجهه با پیامدهای زلزله تا این لحظه به خوبی مدیریت شده است و مشکل خاصی در این خصوص نداریم.

دکتر محمدرضا پورمحمدی با تسلیت جان باختن تعدادی از هموطنان در اثر این حادثه، اظهار داشت: جان باختن حتی یک نفر هم تاسف‌بار است؛ اما به لطف الهی، تلفات این حادثه در مقایسه با شدت آن بسیار کم بود و با همدلی و جدیت گروه‌های امدادی، هیچ‌کس در زیر آوار نماند.

وی افزود: مسئولان کشور نیز از همان ساعات اول در تماس‌های تلفنی با بنده، با آسیب‌دیدگان ابراز همدردی و آمادگی خود را برای کمک به حل مشکلات آنان اعلام کردند.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به تخریب یا آسیب‌دیدگی 2300 واحد مسکونی در اثر این زلزله، گفت: بازسازی این واحدها با توجه به امکانات مورد نیاز و مهلت زمانی، نیازمند یک تقسیم کار ملی است.

وی با تأکید بر اینکه دستگاه‌های استانی باید امکانات خود را برای کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان اختصاص دهند، افزود: استان‌های معین هم برای اعزام ماشین‌آلات و تجهیزات مورد نیاز اعلام آمادگی کرده‌اند و در صورت نیاز از امکانات بخش خصوصی نیز استفاده خواهیم کرد.

پورمحمدی بر مدیریت توزیع اقلام امدادی نظیر چادر در بین زلزله‌زدگان تأکید کرد و گفت: مدیریت عملیات کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان برعهده فرمانداران و بخشداران است و امکانات باید بر اساس اولویت‌ها توزیع شود.

اسماعیل نجار؛ رئیس سازمان مدیریت بحران کشور

بازگشت زلزله‌زدگان به زندگی عادی اولویت اصلی است

معاون وزیر و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور نیز در این جلسه گفت: با توجه به نزدیکی فصل سرما و سردسیر بودن مناطق زلزله‌زده، بازگشت مردم به زندگی عادی در سریع‌ترین زمان ممکن اولویت اصلی است.

اسماعیل نجار اظهار داشت: بر اساس قانون مدیریت بحران کشور، این حادثه جزو حوادث محلی است که هماهنگی، هدایت و مدیریت آن بر عهده مدیران استانی است اما با این وجود تمام دستگاه‌های مربوطه از مرکز کشور نیز پای کار آمده و در منطقه حضور دارند.

وی با اشاره به اینکه این حادثه خسارات جانی محدودی داشت، افزود: در مجموع حوزه امدادرسانی در منطقه مشکل خاصی ندارد.

نجار با بیان اینکه اسکان اضطراری برنامه اول مدیریت بحران کشور است، ادامه داد: برای اسکان موقت نیز با توجه به تجربه زلزله‌های گذشته در نقاط دیگر، گزینه‌هایی داریم که با مشارکت روستاییان اجرا می‌کنیم.

علیرضا تابش؛ رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی



رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز در این جلسه اطمینان داد که هیچ خانواده آسیب‌دیده‌ای نباید نگران دریافت تسهیلات و بازسازی خانه خود باشد و بنیاد مسکن تمام واحدهای آسیب‌دیده را ارزیابی و برای آنها پرونده تشکیل خواهد داد.

علیرضا تابش با بیان اینکه ۵۰ میلیون تومان تسهیلات برای واحدهای شهری و ۴۰ میلیون تومان برای واحدهای روستایی با سود ۴ درصد پرداخت می‌شود، اظهار داشت: ۱۰ میلیون تومان نیز تسهیلات بلاعوض و ۶ میلیون تومان هزینه اسکان موقت برای زلزله‌زدگان پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به حجم بالای آسیب‌دیدگی مناطق زلزله‌زده آذربایجان شرقی، گفت: در حال حاضر اسکان موقت اولویت اول بنیاد مسکن بوده و در مرحله بعدی با ارائه تسهیلات به بازسازی و تعمیر مسکن زلزله‌زدگان کمک می‌کنیم.

تابش با تأکید بر اینکه آواربرداری در مناطق زلزله‌زده باید حساب‌شده و با دقت کافی انجام شود، افزود: با توجه به اینکه وسایل و مصالح مورد نیاز مردم در زیر آوار مانده است، آواربرداری باید توام با جداسازی آن‌ها انجام شود.

وی تأکید کرد: بنیاد مسکن تا پایان بازسازی در کنار مردم است و در این خصوص به همکاری و مشارکت مردم صبور منطقه نیاز داریم تا در کمترین زمان بتوانیم خانه‌های تخریب‌شده را بازسازی کنیم.

استقرار تیم‌های حمایت روانی در مناطق زلزله‌زده

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر نیز در این جلسه با بیان اینکه این جمعیت با تمام توان و امکانات خود برای رفع مشکلات زلزله‌زدگان وارد عمل شده است، گفت: بسته‍‌های غذایی یک ماهه شامل مواد اولیه تهیه شده است که در میان زلزله‌زدگان توزیع می شود.

مرتضی سلیمی از استقرار تیم‌های حمایت روانی هلال احمر در این مناطق خبر داد و گفت: در بخش بهداشت و درمان نیز در صورت اعلام دانشگاه علوم پزشکی آماده همکاری و اعزام گروه‌های درمانی هستیم.

اتمام بازسازی نیازمند مشارکت مردم است

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی نیز بر جلب مشارکت مردم در روند بازسازی مناطق زلزله‌زده تأکید کرد و گفت: وظیفه دولت، پشتیبانی و کمک است و با توجه به تجارب زلزله‌های گذشته، کار بازسازی با مشارکت مردم سریع‌تر انجام می‌شود.

جواد رحمتی افزود: بنیاد مسکن آماده است که در بحث بازسازی به عنوان پیمانکار وارد شود، اما اگر کسی بخواهد خودش خانه‌اش را بسازد تسهیلات بازسازی به صورت مرحله‌ای و با تایید فنی بنیاد مسکن به خود او پرداخت می‌شود.

وی همچنین با تأکید بر اینکه آواربرداری باید با توجه به مسائل اجتماعی و فنی انجام شود، افزود: در خصوص واحدهای دامی نیز در تلاش هستیم تا زمان ساخت مکان‌های دائمی، روش‌هایی را به صورت موقت در پیش بگیریم و از دولت نیز در این خصوص درخواست تسهیلات خواهیم کرد.


یوسف داودی، نماینده مردم سراب در مجلس شورای اسلامی نیز با قدردانی از اهتمام استاندار و مسئولان استان نسبت به حل مشکلات زلزله‌زدگان، بر تسریع در عملیات آواربرداری و تأمین ماشین‌آلات مورد نیاز در این خصوص تأکید کرد.

فرماندار میانه نیز از توزیع 1200 تخته چادر برای اسکان اضطراری زلزله‌زدگان این شهرستان خبر داد و گفت: لوازم گرمایشی و مواد غذایی نیز به اندازه نیاز توزیع شده است.

محمدرضا مشایخی با اعلام اینکه در مجموع 2 هزار واحد مسکونی در 56 روستای بخش‌های کندوان و ترکمانچای آسیب دیده‌اند، گفت: با توجه به اتمام دفن احشام تلف شده، شروع آواربرداری با تعیین حدود توسط بنیاد مسکن اولویت اصلی است که این امر نیازمند اعزام ماشین‌آلات مورد نیاز از سوی دستگاه‌های استانی است.

فرماندار سراب هم تعداد روستاهای آسیب‌دیده در اثر زلزله را 28 روستا اعلام کرد و گفت: خانه‌های 1060 خانوار روستایی بین 50 تا 100 درصد تخریب شده است.

ایرج ثقفی همچنین از تخریب 100 واحد دامی در روستاهای این شهرستان خبر داد و گفت: عملیات آواربرداری در روستاهای این شهرستان آغاز شده و آب و برق و گاز در همه روستاهای آسیب‌دیده برقرار شده است.

فرماندهان سپاه عاشورا و نیروی انتظامی استان، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، شهردار تبریز، رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی استان و معاون جمعیت هلال احمر آذربایجان شرقی نیز در این جلسه گزارشی از اقدامات انجام یافته در مناطق زلزله‌زده و روند کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان ارائه کردند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار