نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی می گوید: با اشاره به طرح صلح هرمز در ادامه افزود: ما معتقدیم که مگر وقتی که آمریکا یا اروپایی ها نبودند، صلح در منطقه و کشتیرانی نبوده است؟ کشتیرانی هزاران است که در خلیج‌فارس و عمان وجود داشته و اتفاقا وقتی که آنها آمدند برای منطقه مشکل ایجاد شده است.
کد خبر: ۷۹۷۳۱۳
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۹ 14 November 2019

تابناک فارس به نقل از خانه ملت:محمدجواد جمالی نوبندگانی با اشاره به ائتلاف دریایی آمریکایی ها به بهانه حمایت و ایجاد امنیت در خلیج فارس، گفت: از مدت‌ها پیش آمریکایی‌ها، سناریو‌هایی در خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان مطرح کردند؛ ابتدا هم موضوع را با مشکلاتی که برای کشتی ها در فجیره رخ داد، طرح کردند.

سناریوهای از پیش تعیین شده آمریکایی ها برای حضور در منطقه

نماینده مردم فسا درمجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آمریکایی ها سناریوهای دیگری نیز ساختند و در زمانی که نخست وزیر ژاپن در تهران بود، کشتی ژاپنی را هدف قرار دادند و بعد بحث نفتکش انگلیسی مطرح شد که به خاطر تخلفاتی که داشت توسط ایران توقیف شده بود. این اتفاقات خیلی سریع رخ داد و با وجود موضوعات مهمی که اتفاق افتاده بود، آمریکایی ها ظرف ۱۰ دقیقه موضع می‌گرفتند و موضع گیری ها و اطلاعات آنها هم کاملا متناقض بود.

وی در ادامه افزود: یک روز امارات می گفت که این اتفاق نیفتاده است و یک روزی می‌گفتند که نفت‌کش نیست بلکه کشتی تجاری است و اخبار متناقض بود. در رابطه با کشتی ژاپنی هم در شرایطی که جمهوری اسلامی میزبان نخست وزیر ژاپن بود، اخبار ضدو نقیضی بیان شد و البته نتوانستند استدلال مشخصی داشته باشند.

 

جمالی نوبندگانی مطرح کرد: همه اینها سناریوهای از پیش تعیین شده بود که آمریکایی‌ها، اروپایی‌ها و کشورهای نزدیک به آنها به جمهوری اسلامی فشار بیاورند و موج ایران‌هراسی را در نظر همسایگان ما به راه بیندازند که این، حقیقت تاجرمآبانه ترامپ را نشان می‌دهد که از کشورهای عربی پول بگیرد برای به اصطلاح حفاظت از آنها و پایگاه از آنها بگیرد؛ می بینید که آمریکایی ها پایگاه‌های متعددی در کشورهای مختلف دارند.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه آمریکا با مطرح کردن موضوع ائتلاف دریایی می‌خواهد خودش از نظر فیزیکی در صحنه نباشد و کشورهای دیگر را بیاورد، مطرح کرد: سیاست‌های مالی آمریکا به نوعی است که می خواهد خسارت های احتمالی برای دیگر کشورها باشد.

مگر وقتی که آمریکا یا اروپایی ها نبودند، صلح در منطقه و کشتیرانی نبوده است؟

وی با اشاره به طرح صلح هرمز در ادامه افزود: ما معتقدیم که مگر وقتی که آمریکا یا اروپایی ها نبودند، صلح در منطقه و کشتیرانی نبوده است؟ کشتیرانی هزاران است که در خلیج‌فارس و عمان وجود داشته و اتفاقا وقتی که آنها آمدند برای منطقه مشکل ایجاد شده است.

عضو فراکسیون دفاع و اقتدار ملی مجلس با بیان اینکه طرح پیشنهادی "صلح هرمز" را به کشورهای منطقه و روسای آنها به صورت مکتوب فرستادیم، مطرح کرد: برخی از کشورهای منطقه از صلح هرمز استقبال کرده اند و معتقدیم که فشارهای آمریکایی ها روی کشورهای حوزه خلیج فارس بسیار زیاد است.

جمالی نوبندگانی با تاکید براینکه جمهوری اسلامی همواره به عنوان کشوری مقتدر دست دوستی به سمت کشورهای همسایه داده است، تصریح کرد: همین طور که به قطر و کویت نشان دادیم که قصد دوستی داریم، به عراق که ۸ سال علیه ما جنگید هم نشان دادیم که چقدر برای امنیت شان و امنیت منطقه ارزش قائل هستیم.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی مطرح کرد: فکر می‌کنم اگر خود کشورهای منطقه امنیت جمعی را برقرار کنند، هزینه‌های آن کم تر از دخالت های بیگانگان خواهد بود؛ به نظر می‌رسد که کشورهای منطقه بایستی که به واقعیت منطقه و اقتدار جمهوری اسلامی بیشتر پی ببرند و از این مسیری که مسیر پیشرفت است،منحرف نشوند.

دولت آمریکا از چند ماه پیش اعلام کرده قصد دارد این ائتلاف را برای محافظت از عبور و مرور کشتی‌ها تشکیل دهد. با این حال، شمار زیادی از کشورها به خصوص کشورهای اروپایی دعوت آمریکا برای پیوستن به این ائتلاف را رد کرده‌اند.بحرین که میزبان ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا است در ماه آگوست به این ائتلاف پیوست. استرالیا ، انگلیس ،عربستان سعودی و امارات هم از ماه سپتامبر به ائتلاف آمریکا پیوستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار