معاون زراعت جهاد کشاورزی فارس با بیان این که ۵۰ درصد زراعت فارس به کشت گندم اختصاص دارد که پایه اصلی معیشت کشاورزان است افزود: اگر آن‌ها از قیمت خرید راضی باشند، با علاقه و دقت بیشتری گندم را کاشت، داشت و برداشت می‌کنند که سبب افزایش کیفیت این محصول می‌شود
کد خبر: ۷۹۷۴۸۴
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۷ 15 November 2019

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما:معاون زراعت جهاد کشاورزی فارس گفت: بر اساس برنامه ریزی ها، امسال ۲۶۰ هزار هکتار گندم آبی و ۱۳۰ هزار هکتار گندم دیم در استان کاشته خواهد شد
ظهیری با بیان این که کاشت گندم از اول مهر در شهرستان‌های سردسیر فارس آغاز شده است و تا اواخر آذر در مناطق گرم سیر ادامه دارد افزود: ۵۰ هزار تن بذر مقاوم به خشکی و بیماری آماده و توزیع شده است و نهاده‌های کشاورز آماده است و کود‌های فسفات، پتاس و ازت در اختیار کشاورزان قرار داده می‌شود.
وی گفت: برداشت گندم از ۲۰ فروردین از جنوب استان آغاز می‌شود و تا ۱۵ مرداد در آباده به پایان می‌رسد و اگر برنامه ریزی‌ها اجرایی شود، بیش از یک و نیم میلیون تن گندم در فارس تولید می‌شود.
معاون زراعت جهاد کشاورزی فارس افزود: به دلیل تغییر اقلیم آب و هوای، کاشت گندم در فارس نسبت به سال‌های قبل با تاخیر انجام می‌شود تا کشاورزان حداقل برای یک مرحله از آبیاری، از آب باران استفاده کنند
ظهیری گفت: تلاش می‌شود که امسال بیش از ۶۵ درصد از بذر‌های گندم توسط دستگاه بذرکار کاشته شود تا علاوه بر کاشت یک نواخت، در مصرف بذر صرفه جویی شود.
وی با بیان این که به دلیل خشک سالی سطح زیر کشت نسبت به ۴ سال پیش صد هزار هکتار کاهش یافته است افزود: با تلاش برای افزایش عملکرد، به دنبال جبران کاهش سطح زیرکشت هستیم.
معاون زراعت جهاد کشاورزی فارس گفت: استفاده از رقم‌های کم آب بر و تغییر روش‌های آبیاری، از جمله کار‌های انجام شده برای کاهش مصرف آب در کاشت گندم است.
ظهیری افزود: بر اساس یک طرح ۴ ساله در دست انجام، عملکرد گندم فارس باید ۵۰ درصد افزایش یابد که در شمال از ۵ به ۷ و در جنوب از ۴ به ۶ برسد.
وی گفت: طرح مقایسه پی وی اف در استان در حال اجرا است که در آن چند مزرعه، با کشت بذر‌های مختلف، هدف مطالعه قرار می‌گیرند و عواملی از جمله میزان مقاومت گندم به بیماری ها، مصرف آب، دوره کشت، خاک شناسی، تغذیه گیاهی بر اساس نیاز خاک و عوامل خسارت زا، بررسی و در پایان، بذر‌های مرغوب برای کشت به کشاورزان معرفی می‌شوند.
معاون زراعت جهاد کشاورزی فارس با بیان این که مرودشت بیشترین و سروستان کمترین تولید گندم را دارند افزود: برای مدیریت بهتر مزارع گندم، استان به ۵ منطقه اقلیمی تقسیم شده است که هر منطقه شامل ۵ تا ۷ شهرستان با اقلیم مشابه است و بر هر منطقه علاوه بر کارشناسان و ناظران محلی، یک کارشناس و یک محقق نظارت می‌کنند.
وی گفت: امسال هر کیلوگرم گندم ۲هزار و ۳۰۰ تومان از کشاورزان خریده خواهد شد
معاون زراعت جهاد کشاورزی فارس با بیان این که ۵۰ درصد زراعت فارس به کشت گندم اختصاص دارد که پایه اصلی معیشت کشاورزان است افزود: اگر آن‌ها از قیمت خرید راضی باشند، با علاقه و دقت بیشتری گندم را کاشت، داشت و برداشت می‌کنند که سبب افزایش کیفیت این محصول می‌شود
ظهیری گفت: استان فارس پارسال با تولید یک میلیون و ۲۴۰ هزار تن گندم رتبه سوم کشور را به خود اختصاص داد که ۷۵۰ هزار تن از محصول برداشت شده، توسط دولت از کشاورزان خریده شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار