کد خبر: ۷۹۷۹۸۲
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۳ 17 November 2019

اعلام نرخ جدید و سهمیه‌بندی بنزین از یک طرف و تبعات تورم احتمالی افزایش قیمت اجناس و کالاهای ضروری طی روزهای اخیر نگرانی‌هایی را برای مردم ایجاد کرده است.

در پی مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، بنزین از بامداد جمعه ۲۴ آبان ماه برای تمام وسایل نقلیه بنزین سوز سهمیه بندی و براساس اطلاعیه شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی، قیمت بنزین معمولی سهمیه‌ای هر لیتر ۱۵۰۰ تومان و قیمت بنزین معمولی غیرسهمیه‌ای به ازای هر لیتر سه هزار تومان خواهد بود، همچنین قیمت بنزین سوپر هر لیتر ۳۵۰۰ تومان تعیین شد.

خبر اصلاح قیمت بنزین و تاثیر افزایش نرخ این کالای اساسی بر زندگی اقشار مختلف جامعه، طی روزهای اخیر با واکنش های مردمی همراه بود و در موقعیت های به تجمع های اعتراضی ختم شده است.

جمعی از مردم کاهش قدرت خرید، افزایش بی رویه هزینه سفرهای درون شهری و برون شهری و کاهش درآمدها به خصوص قشر حقوق بگیر جامعه را از جمله پیامدهای طرح اصلاح قیمت بنزین می دانند.

خبرنگار گروه اجتماعی ایرنا برای شنیدن حرف مردم به سطح شهر تهران رفته و نظر چند شهروند تهرانی را در مورد اصلاح قیمت بنزین جویا شده که در پی می آید:‌

مسوولان مراقب افزایش نرخ کالاها باشند

«علی محمد صادقی» یکی از شهروندان تهرانی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا می گوید: از مهمترین دلایل نگرانی مردم در خصوص افزایش نرخ بنزین، احتمال افزایش بی رویه و خودسر دیگر اقلام ضروری و کالاهای مختلف است.

وی می افزاید: برهمین اساس ممکن است پس از اعلام نرخ جدید بنزین، طولی نکشد که به صورت خودکار با افزایش نرخ های جدید، انواع کالا و خدمات جامعه دچار یک شوک آنی و دامن گیر شود.

صادقی با بیان اینکه مسوولان نباید در اینگونه شرایط حساس به سودجویان و فرصت طلب ها اجازه فعالیت دهند، ادامه می دهد: در این میان عده ای فرصت طلب و سودجو نیز با ترفندهای مختلف به خصوص فضا سازی در شبکه های اجتماعی و مجازی به دنبال افزایش سرمایه خود هستند.

وی می افزاید: در این ارتباط دولت باید زمینه های آرامش و افزایش درآمد مردم را فراهم کرده تا موجبات نگرانی آنها نشود.

خودروهای داخلی بهینه سازی شوند

«سهیلا نیکومنش» از دیگر شهروندان تهرانی نیز می گوید: همانطور که از گذشته تاکنون این مهم به اثبات رسیده که سهمیه بندی و افزایش نرخ بنزین چاره کاهش مصرف سوخت نیست، در اولین اقدام باید برای کاهش آلودگی هوا و مصرف سوخت تولید خودروهای داخلی بهینه سازی و استاندارد واقعی شوند.

وی ادامه می دهد: از طرفی دیگر اگر بخواهیم نرخ بنزین را در مقایسه با نرخ مشابه آن در کشورهای حتی حاشیه مقایسه کنیم که از قیمت پایین تری برخوردار است ابتدا باید سطح درآمد مردم و قشر حقوق بگیر را همانند همان کشورهای حاشیه افزایش دهیم.

باید مراقب حواشی افزایش بنزین بود 

یکی دیگر از شهروندان که خود را کارمند دولت معرفی کرد و تمایلی به بیان نام خود نداشت، تصریح می کند: با حقوق حدود دو میلیون تومان ثابت و تورم موجود که نوسانات شدیدی دارد با دو فرزند و اجاره خانه چگونه می تواند یک زندگی راحت و بدون دغدغه را سپری کرد.

وی ادامه می دهد: مهمترین دغدغه و نگرانی مردم افزایش نرخ بنزین نیست بلکه مسائل حاشیه ای پس از آن است که همه مسائل مختلف جامعه را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

به گفته این شهروند، اصلاح ساختار تولید خودروهای داخلی براساس استانداردهای جهانی، افزایش خودرو همگانی و فرهنگ سازی استفاده از خودرو های شخصی می تواند تاثیر بسزایی در زمینه کاهش مصرف سوخت داشته باشد.

یک راننده اسنپ نیز که خود را سید جلال صداقت پیشه معرفی کرد، می گوید: با توجه به اینکه تنها محل درآمد زندگی من از راه مسافرکشی تامین می شود چگونه می توانم با درآمد روزانه حدود 140 هزار تومان مبلغ 90 هزار تومان بابت 30 لیتر بنزین پرداخت کنم.

ناوگان شهری تقویت شود

یکی از پرسنل مترو تهران نیز که تمایلی به معرفی خود نداشت، می گوید: پس از اعلام نرخ جدید بنزین اذحام جمعیت ایستگاه های مترو غیر قابل تحمل شده که در این میان افراد سالمند از لحاظ روحی و روانی آسیب بیشتری را متحمل می شوند.

وی می گوید: با توجه به افزایش چشمگیر مسافران مترو، مسوولان باید با افزایش قطار به سرعت جابجایی مسافران بیافزایند.

یکی دیگر از شهروندان نیز که در گفت وگو با خبرنگار ایرنا خود را سمیه رضایی معرفی کرد، معتقد است، تورم و کاهش قدرت خرید برای تامین مایحتاج عمومی از مهمترین دغدغه مردم در خصوص آثار بجای مانده از افزایش نرخ بنزین است.

وی تصریح می کند: افزایش خودسر نرخ کرایه جابجایی مسافر توسط برخی رانندگان بدون در نظر گرفتن اعلام هرگونه نرخ جدید توسط شورای شهر از دیگر نکات مهم و آثار افزایش نرخ بنزین است.

رضایی می افزاید: اگر درآمدهای مردم به واقع بیش از میزان هزینه های آنان باشد هیچگونه جای نگرانی بابت افزایش فرآوردهای نفتی وجود ندارد در حالی که اینگونه نیست.

وی ادامه می دهد: معتقدم گفت وگوی شفاف با مردم در خصوص بیان مشکلات می تواند کمک خوبی به دولت کند.

این شهروند تهرانی ضمن مخالفت با تخریب اموال عمومی توسط بعضی معترضان می گوید: در مجموع تخریب اموال عمومی، خشونت و همراه شدن خواسته یا ناخواسته با اهداف دشمنان و قرار گرفتن در مسیر آنان عمل درستی نبوده و نخواهد بود.

به گفته وی، نباید شرایط را برای فرصت طلبی دشمنان فراهم کنیم و مسوولان باید مهمترین دغدغه و اولویت کاری خود را حل مشکل معیشتی مردم قرار دهند.

دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز پیشتر در دیدار برخی اعضای دولت و مسوولان کشور، اقدام دولت در افزایش نرخ بنزین را به نفع مردم و برای کمک به اقشار تحت فشار جامعه عنوان کرد.

وی با بیان اینکه دولت با وجود مشکلات اقتصادی، هرگز قصد برداشت از درآمد افزایش قیمت بنزین را ندارد و همه آن میان حدود 60 میلیون نفر توزیع خواهد شد، افزود: دولت مدت ها به دنبال آن بود تا از طریقی بتواند از اقشار ضعیف کشور که بواسطه شرایط اقتصادی در فشار هستند، حمایت و به آنها کمک کند اما به دلیل کمبود منابع درآمدی و بودجه توان اجرای آن وجود نداشت.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران نیز پیشتر، جزییات بسته تکمیلی سهمیه سوخت ناوگان حمل ‌ونقل شهری و بین‌ شهری، مصوب کارگروه متشکل از وزارتخانه‌های کشور، نفت و سازمان برنامه و بودجه را تشریح کرد.

امیر وکیل زاده افزود: مطابق بسته مصوب سهمیه بنزین برای ناوگان آژانس شهری (تاکسی تلفنی) برای آن دسته از خودروهایی که تاکنون توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت یا سازمان شهرداری‌های کشور ساماندهی شده‌اند، به میزان ۲۰۰ لیتر برای خودروهای تک‌سوز و ۱۲۰ لیتر برای خودروهای دوگانه سوز تعیین شده است.

وی افزود: این سهمیه در دو ماه آینده در پایان هر ماه به صورت اعتباری و پس از معرفی کارت، در کارت بانکی رانندگان شارژ می شود. / ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار