نماینده ایلام با اعلام خبر بررسی مجدد طرح مناطق آزاد تجاری در صحن مجلس گفت :گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد طرح یک فوریتی ایجاد 8منطقه آزاد تجاری -صنعتی اعاده شده از شورای نگهبان در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت .
کد خبر: ۷۹۸۰۷۶
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۳ 18 November 2019

نماینده ایلام با اعلام خبربررسی مجدد طرح مناطق آزاد تجاری در صحن مجلس گفت :گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد طرح یک فوریتی ایجاد 8منطقه آزاد تجاری -صنعتی اعاده شده از شورای نگهبان در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت .

به گزارش تابناک ایلام ،ساعتی پیش طرح اعاده شده از سوی شورای نگهبان در سحن علنی مطرح ومورد بحث وبررسی قرار گرفت .

میرزایی ادامه داد: با توجه به گزارش کمیسیون اقتصادی در خصوص اصلاح ورفع ایرادات شورای نگهبان ،این اصلاحات و ایرادات شورای نگهبان از سوی نمایندگان رفع شد

وی افزود: با نظر مثبت نمایندگان وپس از رفع ایرادات شورای نگهبان واصلاحات مورد انتظار ،طرح ایجاد 8منطقه آزاد تجاری وصنعتی که مهران نیز در آن قرار دارد به تایید دوباره نمایندگان رسید.

میرزایی با تشریح ایرادات شورای نگهبان به این لایحه گفت : شورای نکهبان در جلسه 11مهرماه سال 97در رسیدگی به لایحه ایجاد 8منطقه آزاد تجاری و 3منطقه آزاد صنعتی وتجاری و مناطق ویژه اقتصادی که به تصویب نمایندگان رسیده بود ایراداتی را مطرح و لایحه رابرای تامین نظر شورای نگهبان به مجلس اعاده داد.

نماینده ایلام ادامه داد: یکی از ایرادات گرفته شده این بودکه لایحه تصویب شده فراتر از قانون مناطق آزاد تجاری بوده واین مصوبه با اصل 44قانون اساسی کشور مغایرت دارد .

به گفته میرزایی یکی دیگر از ایرادات شورای نگهبان به تظر هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نام مرتبط است که طبق نظریه این هیات به لایحه ایجاد مناطق آزاد سه ایراد به این شرح وارد بود: اول لایحه دولت با سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی در خصوص بند اصلاح نظام درآمدی مشمول سهم درآمدهای مالیاتی مغایرت دارد .دوم ؛این مصوبه با بند 1جزء د  سیاستهای کلی آمایش سرزمینی با تاکید بر ضرورت توزیع عادلانه امکانات و رفع تبعیض در مناطق مختلف کشور در تضاد است . سوم؛این لایجه با بند11سیاستهای کلی مغایرت دارد ،براساس این بند مناطق آزاد تجاری باید با هدف گسترش فن آوری پیشرفته وتوسعه صنعت وغیره شکل گیرند.

نماینده مردم ایلام در خصوص اصلاح ایرادات اعلامی شورای نگهبان تصریح کرد:در راستای رفع ایرادات شورای نگهبان به این لایحه ،نمایندگان پس از بحث وبررسی به اصلاح لایه مبادرت ورزیدند . عنوان لایحه ایجاد 8منطقه آزاد به مناطق آزاد تجاری وصنعتی در ماده واحده و همچنین با اصلاح نقشه محدوده دو منطقه اصلاح شد  ،براین اساس مناطق آزاد در راستای تحقق بند 11سیاستهای اقتصاد مقاومتی ایجاد خواهند شد.همچین در بنده 1ماده واحده بعد از عبارت " نقشه های پیوست"عبارت مصوبه هیات دولت اضافه شد .

وی افزود: اصلاح بعدی در مورد تامین کلی هزینه های مناقق آزاد تجاری بود که براساس اصلاحی صورت گرفته هزینه های اداره مناطق آزاد تجاری توسط سازمان اداره کننده واز محل سرمایه گذاری بخش خصوص تامین خواهد شد.

میرزایی در خصوص دغدغه مالیاتی وکاهش سهم مالیات دولت تسریح کرد: با اصلاح صورت گرفته در این بند ،مشخص شد که دولت با تعیین نرخ مشخص ،ماهیانه مبلغی را از محل درآمدهای حاصله به حساب گمرک واریز نماید.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد با اصلاحات صورت گرفته ورفع ایرادات شورای نگهبان به لایجه ایجاد مناطق آزاد با تامین نظر شورای  نگهبان این لایحه به تصویب نهایی این شورا برسد ،هرچند براساس قانون مجلس موظف به رفع ایرادات هیات نظارت مجمع نیست اما با این وجود اصلاحات لازم در خصوص سه ایراد هیات نظارت مجمع صورت گرفت و به نظرمی رسد که لایحه به تایید شورای نگهبان برسد

 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
حسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
این وعده های سرخرمنی باز هم بوی انتخابات دارد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار