بررسی اجرایی شدن افزایش و اصلاح قیمت بنزین موضوع برنامه گفتگوی ویژه خبری ۲۶ آبان ماه بود.
کد خبر: ۷۹۸۰۸۶
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۹ 18 November 2019

به گزارش تابناک سمنان: محمد علی دهقان دهنوی معاون وزیر اقتصاد و سرزعیم کارشناس مسائل اقتصادی امشب ۲۶ آبان ماه با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به بررسی اجرایی شدن افزایش و اصلاح قیمت بنزین پرداختند.

سرزعیم کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی تورم و رشد منفی اقتصاد بر روی دهک‌های پائین جامعه شدید است گفت: آیا مصلحت کشور بود که در یک مقطعی سالی ۳،۴ میلیارد دلار صرف واردات بنزین می‌شد آیا این مسئله برای جامعه رشد ارزش افزوده ایجاد کرده است، بهتر بود بیشتر سختی می‌کشیدیم، اما چند میلیارد دلار را صرف بهبود مدارس می‌کردیم نه اینکه بخواهیم واردات بنزین داشته باشیم.

او با اشاره به اینکه بیشتر کشور‌های دنیا تورم پایینی دارند و ما متاسفانه جز ۱۰ کشور‌ی هستیم که تورم بالایی داریم افزود: در کشور‌های توسعه یافته قیمت بنزین بالا است، ۱۵ بار قیمت بنزین در سال‌های بعد از انقلاب افزایش یافته است، اما تورم در سه نوبت افزایش داشت.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه تورم از افزایش قیمت ایجاد نمی‌شود بلکه از کسری بودجه به وجود می‌آید ادامه داد: به رفتار‌هایی که به نفع جامعه است باید یارانه اختصاص پیدا کند و اقداماتی که به زیان جامعه است باید تنبیه در نظر گرفته شود.

او با اشاره به اینکه متاسفانه در سال‌های مختلف قیمت بنزین ثابت ماند بیان کرد: این موضوع باعث شد تا میزان شاخص مصرف را جدی نگیریم و الگوی درهم ریخته شهری داشته باشیم، لذا باید کم کم با ایجاد انگیزه رفتار‌ها را تغییر بدهیم مردم باید انگیزه اقتصادی هم داشته باشند.

سرزعیم با اشاره به اینکه شناسایی فقرا معمولا سخت‌تر از ثروتمندان است گفت: شناسایی اغنیا با خطای کمتری رخ می‌دهد، لذا ثروتمندان را با خطای ناچیز می‌توان شناسایی کرد، باید سیاستی را دنبال کنیم که در آن هزینه دولت کنترل شود پس باید ساختار دولت اصلاح شود تا دچار کسری بودجه نشویم و حتی باید نظام مالیات اصلاح شود و نباید معافیت مالیاتی داشته باشیم، باید فرهنگ معافیت مالیات را حذف کنیم و همه یاد بگیریم که صورت مالی شفافی داشته باشیم.

دهقان دهنوی در ادامه برنامه با اشاره به قیمت بنزین در کشور‌های همسایه ادامه داد: در عربستان قیمت هر لیتر بنزین ۶ هزار و ۴۰۰، در افغانستان ۷ هزار و در امارات ۶ هزار و ۴۰۰ است، لذا شرایط درآمدی جامعه و مردم در سطحی نیست که قیمت ۵ هزار تومان را تحمل کنند، سیاستی که دنبال می‌شود به این معنی نیست که قیمت بنزبن می‌خواهد به ۴،۵ هزار تومان برسد.

معاون وزبر اقتصاد با اشاره به اینکه تغییر قیمت بنزین به اندازه ۲/۵ درصد اقتصاد خانوار را تحت تاثیر قرار می‌دهد گفت: به طور متوالی در سال‌های گذشته تورم بالایی داشتیم، لذا باید اصلاحات را در بخش‌های دیگر به صورت تدریجی داشته باشیم این اتفاقی که رخ داده قطره کوچکی از اقدامات بوده است.

او با اشاره به فشار اقتصادی که ناشی از اعمال تحریم است گفت: تلاش باید در جهت ایجاد اصلاحات باشد تا کمترین فشار به مردم وارد شود، باید به فقرا کمک کرد.

دهقان گفت: به طور متوسط روزانه ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین در کشور تولید می‌شود اگر بتوانیم بنا به اتفاق، ۱۰ میلیون لیتر از میزان مصرف سوخت بکاهیم و با نرخ ۵ هزار تومان در خلیج فارس بفروشیم، با در نظر گرفتن تفاوت با نرخ داخل کشور روزانه حدود ۴ میلیارد تومان و در ۱۰ روز ۴۰ میلیارد تومان و سالانه ۱۴ هزار میلیارد تومان درآمد حاصل می‌شود.

او با اشاره به اینکه اگر نرخ بنزین ۵۰ درصد افزایش یابد به این معنا نیست که نرخ خدمات حمل و نقل جاده‌ای هم ۵۰ درصد افزایش می‌یابد افزود: باید بررسی کرد که سهم بنزین چند درصد از این خدمات را شامل می‌شود.

دهقان دهنوی تصریح کرد: کمی قبل تر، ​ بنزین ۵ هزار تومانی را با هزار تومان به مردم عرضه می‌کردیم، حال می‌خواهیم تفاوت ۴ هزار تومانی را عادلانه میان مردم تقسیم کنیم، روش عادلانه این است که به قشر ضعیف‌تر یارانه‌ی بیشتری اختصاص یابد، به این نوع تقسیم "سود باز توزیع درآمد" می‌گویند.

معاون وزیر اقتصاد گفت: طبق این روش، آنها که از سطح درآمد بالاتری برخوردارند باید هزینه بیشتری برای سوخت بدهند، ولی کم درآمد‌ها به درآمد می‌رسند، طبق الگوی ارائه شده دولت، ​ هر خانوار ۴ نفره ماهانه ۱۷۲ هزار تومان یارانه بنزین دریافت خواهد کرد البته ۶۰ لیتر هم سهمیه بنزین برای یک خودرو دریافت می‌کند.

دهقان دهنوی گفت: طبق قانون هدفمندی یارانه‌ها دولت می‌توانست ۲۰ درصد از محل افزایش نرخ بنزین را برای جبران کسری بودجه خود بردارد، اما این کار صورت نگرفت پس دولت هیچ نفعی از این جریان نمی‌برد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار