سامانه پدافندی ۱۵ خرداد برای نخستین بار در رزمایش مدافعان آسمان ولایت ۹۸ به صورت عملیاتی به سوی اهداف مشخص شلیک کرد.
کد خبر: ۷۹۹۳۴۵
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۹ 23 November 2019

به گزارش تابناک سمنان: رزمایش مشترک پدافند هوایی مدافعان حریم ولایت ۹۸ طی دو روز در منطقه عمومی به گستره ۴۱۶ هزار کیلومتر مربع در سمنان برگزار شد. 

در این رزمایش از سامانه های پدافندی و آفندی متفاوت ساخت داخل مانند سامانه‌های پدافندی مرصاد، ۱۵ خرداد، ذوالفقار، تلاش و همچنین پهپادهای نیروی هوافضای سپاه استفاده شد. البته نیروی هوایی ارتش نیز در این رزمایش حضور فعالی داشت.

سامانه 15 خرداد

سامانه پدافندی ۱۵ خرداد که خردادماه امسال رونمایی شد برای نخستین بار در این رزمایش به صورت عملیاتی آزمایش و به سوی اهداف مشخص شلیک کرد. اما در این گزارش می خواهیم تا به ویژگی‌های این سامانه پدافندی بومی و ساخت داخل بپردازیم که متن حاصل را در ادامه مطالعه می‌کنید.

سامانه ۱۵ خرداد

این سامانه را می‌توان نوعی دیگر از سامانه باور ۳۷۳ نامید که پیش‌تر رونمایی و به نیروی پدافند هوایی ارتش تحویل شد و در اختیار نیرو‌های مسلح قرار گرفت. اما در این سامانه دو غلاف موشکی باور ۳۷۳ به چهار غلاف افزایش یافته است که در هر کدام از آن‌ها یک فروند موشک صیاد ۳ قرار می‌گیرد.

اهمیت طراحی و ساخت این سامانه علاوه بر تقویت توان خودکفایی، موجب ایجاد قدرت بازدارندگی و تقویت این قدرت در بنیه دفاعی کشورمان است.

سامانه 15 خرداد

این سامانه تحت پروژه سامانه سلاح پدافند هوایی شهدای سوباشی طراحی و ساخته شده است که قادر به رهگیری انواع اهداف هوایی در شبکه جامع پدافند هوایی کشور بوده و بر این اساس توانایی شناسایی اهدافی همچون جنگنده و پهپاد‌های مهاجم را در برد ۱۵۰ کیلومتر شناسایی و تا برد ۱۲۰ کیلومتر ردگیری نماید و توانایی شناسایی اهداف پنهان‌کار در برد ۸۵ کیلومتر و درگیری و انهدام آن‌ها را در برد ۴۵ کیلومتری را داراست.

سامانه 15 خرداد

این سامانه قابلیت رهگیری همزمان ۶ هدف و انهدام آن‌ها را داراست.سامانه مذکور بسیار چالاک بوده به نحوی که قابلیت تحرک پذیری آن برای آماده به کارشدن و عملیاتی شدن کمتر از ۵ دقیقه است.

سامانه 15 خرداد

این سامانه سلاح مجهز به رادار آرایه فازی با امکان درگیری همزمان با چند هدف و سکو‌های پرتاب مستقل می‌باشد که در آن از موشک صیاد ۳ استفاده شده است. همچنین، این سامانه قابلیت درگیری موثربا اهداف هوایی با قابلیت‌های آفندی بالا مانند هواپیما‌های شناسایی، بمب افکن‌ها و جنگنده‌های تاکتیکی را دارد.

سامانه 15 خرداد

سامانه ۱۵ خرداد با برد عملیاتی بالا و ناحیه کشندگی گسترده (با اهدافی که در محدوده ارتفاع ۱۵۰ کیلومتر تا ۲۷ کیلومتر و در برد ۷ کیلومتر تا ۷۵ کیلومتر قرار دارند) توانایی درگیری با اهداف مورد نظر را دارد.

رونمایی از سامانه موشکی ۱۵ خرداد

صبح روز یکشنبه ۱۹ام خردادماه امسال و همزمان با ایام سالگرد قیام ۱۵ خرداد امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح در مراسم رونمایی از سامانه پدافند موشکی ۱۵ خرداد اظهارکرد: فرزندان غیور ملت ایران در وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح با اتکال به ذات اقدس الهی و تحت زعامت مقام معظم رهبری و فرمانده معظم کل قوا و با حمایت‌های بی دریغ دولت خدمتگزار و ملت سرافراز ایران موفق شدند دستاورد جدید و ارزشمندی در حوزه پدافند هوائی به نام «۱۵ خرداد» را به ملت شریف و نیرو‌های مسلح مقتدر جمهوری اسلامی ایران تقدیم کنند.

سامانه 15 خرداد

آزمایش عملیاتی سامانه موشکی ۱۵ خرداد

پس از رونمایی از این سامانه، همزمان تصاویری نیز از آزمایش عملیاتی این سامانه منتشر شد تا قدرت این سامانه به همگان اثبات شود. در این فیلم، موشک‌های صیاد ۳ پس از شلیک از این سامانه اهداف خود را رهگیری و منهدم می‌کنند. اما این قدرت روز جمعه گذشته و در رزمایش مشترک پدافند هوایی مدافعان حریم ولایت ۹۸ بار دیگر به همگان اثبات شد.

سامانه موشکی ۱۵ خرداد در رسانه‌های خارجی

پایگاه خبری تایمز اسرائیل TIMES OF ISRAEL وابسته به موساد (سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی) طی گزارشی با عنوان «رونمایی ایران از سامانه موشکی که قادر است تا جنگنده‌های دشمن را نابود کند»؛ به نقد و بررسی این سامانه پرداخته است.

سامانه 15 خرداد

در ادامه این گزارش آمده است؛ این سامانه کاملا بومی، ساخت داخل می‌باشد. وزیر دفاع ایران گفته که این سامانه برای مقابله با تهدیدات خارجی ساخته شده است.

سامانه 15 خرداد

یوری لیامین کارشناس نظامی طی مطلبی در توئیتر خود نوشت؛ پدافند هوایی ایران به سامانه دفاع هوایی جدیدی دست یافته که نمونه توسعه یافته سامانه «تلاش» با رادار جدید و موشک‌های صیاد-۳ با برد ۱۲۰ کیلومتر است. همچنین با استفاده از رادار جدید هر کدام از این سامانه‌ها قادر هستند تا به طور همزمان ۶ هدف را منهدم کنند.

پایگاه خبری -ARMY RECOGNITION- در گزارش روز گذشته خود خبر از رونمایی این سامانه با حضور امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع داد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار