حدود ۲۰۰ طرح تحقیق و تفحص به هیئت رئیسه مجلس واصل‌ شده است که بسیاری از طرح‌های تفحص، به دلیل اینکه نمایندگان وقت نداشتند یا تحقیق و تفحص‌ها در مسیر بررسی متوقف می‌شدند، در نهایت به نتیجه نرسیدند؛ به عبارتی تحقیق و تفحص کلید می‌خورد، ولی سرانجامش معلوم نیست.
کد خبر: ۸۰۱۲۱۳
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۹ 28 November 2019

دور روز دیگر ثبت‌نام از کاندیداهای انتخابات 98 مجلس یازدهم در وزارت کشور و فرمانداری‌های سراسر کشور آغاز خواهد شد و نمایندگان 7 روز فرصت خواهند داشت تا برای رقابت با یکدیگر در این رخ داد نام‌نویسی نمایند.

به گزارش «تابناک»؛ شروع ثبت‌نام برای انتخابات نوید آغاز رقابت‌های سیاسی در کشور است و انتظار می‌رود رفته‌رفته با نزدیک شدن به انتخابات تنور انتخابات گرم‌تر و گرم‌تر گردد، هرچند که از مدت‌ها قبل فعالیت‌های انتخاباتی در بین جریان‌های سیاسی آغازشده است و حتی برخی جریانات نوظهور نیز در حال سر برآوردن هستند اما هنوز برخی از آنها اما و اگر هایی برای فعالیت دارند.

بااین‌حال اوضاع یکی از تأثیرگذارترین جریان‌های سیاسی نسبت به سایر رقبا وخیم‌تر است و تاکنون به جمع‌بندی مشخصی برای حضور در انتخابات نرسیده‌اند و به نظر می‌رسد تا زمان تائید صلاحیت‌ها نیز نتوانند مواضع خود را به‌صورت رسمی اعلام نمایند.

حال‌آنکه شرایط اساساً در بین مردم به‌گونه‌ای دیگر است و رغبتی در بین آحاد برای مشارکت، دست‌کم تا امروز دیده نمی‌شود، البته این وضعیت موضوعی نیست که از دید جریان‌های سیاسی نیز دور باشد، اما این طیف‌ها بی‌انگیزگی‌ها را به اوضاع سیاسی کشور ربط می‌دهند و دلیل این عدم مشارکت را در مسائل سیاسی کشور جستجو می‌کنند.

به اعتقاد برخی از این افراد فیلترهای موجود در نظام انتخاباتی کشور باعث شده است تا مردم نمی‌توانند به کسانی که می‌خواهند رأی دهند و همین باعث شده است تا انگیزه برای مشارکت در انتخابات کاهش پیدا کند، محمود صادقی یکی از کسانی است که به این گفته اعتقاد دارد.

وی در مصاحبه‌ای در خصوص این موضوع گفته است: بخشی از انگیزه مردم برای حضور در انتخابات به‌نظام انتخاباتی برمی‌گردد که مردم احساس کنند گزینه‌های دلخواهشان در میان کاندیداها وجود دارد. نظارت شورای نگهبان بر کاندیداها باید مبتنی بر قانون باشد، نه سلیقه و بر اساس جناح‌بندی‌های سیاسی.

او ادامه داد: شورای نگهبان نباید نیروهای رده‌‌اول یک جناح را حذف کند که آن جناح مجبور شود با نیروهای رده‌چندمی به صحنه بیاید و به تبع، کاندیداها نتوانند به قدر کافی جوابگوی مطالبات مردم باشند. این مهم‌ترین عامل حضور گسترده مردم در انتخابات مجلس یازدهم است. در صورت تائید صلاحیت نیروهای رده‌اول جناح اصلاح‌طلب انتخابات رقابتی می‌شود و شاهد حضور پرشور و هیجانی مردم خواهیم بود.

در سوی دیگر ماجرا اما برخی دیگر از نمایندگان دلیل این رفتار مردم را در وضعیت معیشتی و اوضاع بد اقتصادی جستجو می کنند و اعتقاد دارند به دلیل بحران های موجود در اقتصاد کشور اوضاع اقتصادی مردم به شدت دچار تنش شده است و همین باعث نا امیدی مردم از حضور در انتخابات می‌شود.

رسول خضری، نماینده پیرانشهر و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار اعتمادآنلاین، با بیان اینکه حضور مردم در انتخابات پیش رو بستگی به عملکرد مجلس و دولت دارد، گفت: در حال حاضر سطح امید مردم بسیار پایین آمده است. سطح فقر و فلاکت در مملکت بیش از 50 درصد است. فکر می‌کنید با وجود 12 میلیون جوانی که از سن ازدواج‌شان گذشته چقدر در جامعه امید وجود دارد؟ امید نیست.

خضری به ارزیابی عملکرد مجلس دهم پرداخت و گفت: شاید مجلس دهم حدود 50 درصد از مطالبات مردم را برآورده کرده باشد. اگر بحث‌های اقتصادی، معیشتی و اشتغال بیشتر مورد توجه قرار می‌گرفت شرایط حتماً بهتر می‌شد، اما متأسفانه در این حوزه مشکلاتی در کشور وجود دارد.

هرچند که به نظر می‌رسد این گفته‌های نمایندگان به واقعیت نزدیک است اما چیزی که از دید آنها پناه است و یا اینکه تعمداً میلی به گفتن آن ندارند عملکرد خود نمایندگان در مجلس شورای اسلامی عملکردی که حتی با یک نگاه سطحی به کارنامه کاری آنها به‌وضوح قابل مشاهده است و همین عملکرد است که باعث ایجاد بخشی از این بی‌انگیزگی‌ها شده است.

اگر از تعطیلات پی‌درپی و طولانی‌مدت نمایندگان که مدام به بهانه‌های مختلف و دور زدن قانون و به هم چسباندن تعطیلی اعیاد و مناسبت‌های مذهبی به تعطیلات ماهانه و سالانه و تابستانه آن‌هم در شرایطی که مردم عادی برای گذران زندگی خود گاهی مجبور به کار در دو یا سه نوبت می‌شوند و در بین راه مسافری هم سوار می‌کنند، بگذریم کارکردهای دیگر مجلس هم در نوبه خود قابل‌تأمل است.

چهار سال عمر مجلس دهم در حال تمام شدن است اما هیچ نکته ملموس و قوی در کارنامه آنها دیده نمی‌شود، تقریباً هیچ کار تأثیرگذاری از سوی نمایندگان در این چهار سال رخ نداده است نگاه به لیست طرح‌ها و لوایح و درنهایت به سرانجام رسیدن یا نرسیدن آنها تنها بارقه‌های امید را نیز در بین مردم از بین می‌برد.

عملکرد نمایندگان مجلس، مردم را نا امید کرده است/ نمایندگان کارنامه خود را نگاه کنند شاید دلیل نا امیدی را پیدا کردند

طبق اعلام علی‌اصغر یوسف‌نژاد، عضو هیئت رئیسه مجلس در گزارشی که عملکرد مجلس دهم ارائه کرد، «حدود ۲۰۰ طرح تحقیق و تفحص به هیئت رئیسه مجلس واصل‌ شده است» که «بسیاری از طرح‌های تفحص، به دلیل اینکه نمایندگان وقت نداشتند یا تحقیق و تفحص‌ها در مسیر بررسی متوقف می‌شدند، به همین دلایل در نهایت تنها تعداد اندکی به نتیجه رسیدند؛ به عبارتی تحقیق و تفحص کلید می‌خورد، ولی سرانجامش معلوم نبود.»

ازاین‌رو نگاهی به تحقیق و تفحص‌ها در این مجلس و سرانجام‌ آنها موضوعی است که در آخرین ماه‌های فعالیت این دوره از مجلس به‌عنوان کارنامه نمایندگان و میزان دغدغه‌مندی‌شان باید بررسی شود. از ۱۶ طرح تحقیق و تفحص تنها شش مورد آنها به نتیجه رسیده که در زیر می بینید.

غیر از 13 مورد بالا، سه طرح تحقیق و تفحص از وزارت علوم، شهرداری تهران و ریزگردها در کمیسیون تصویب شده اما هنوز در صحن علنی تصویب نشده است. به این ترتیب تنها 13 تحقیق و تفحص از مجموع ۲۰۰ طرحی که یوسف‌نژاد گفته است، توانسته آرای موافق نمایندگان برای بررسی را کسب کند. به عبارتی، تنها هفت درصد از این طرح‌ها مصوب و به مرحله تحقیق رسیده‌اند که از آن تعداد نیز 6 مورد تا کنون تعیین تکلیف شده‌اند.

عملکرد نمایندگان مجلس، مردم را نا امید کرده است/ نمایندگان کارنامه خود را نگاه کنند شاید دلیل نا امیدی را پیدا کردند

 

اما این نیز تمام ماجرا نیست بررسی‌ها از عملکرد مجلس نشان می‌دهد؛ در 374 جلسه علنی که در مجلس برگزارشده است 664 طرح و لایحه مطرح شده که از این تعداد ۴۴۷ طرح توسط خود نماینده‌ها ارائه شده اند. ۲۷۸ مورد آن که بیش از نصف طرح ها به حساب می آید هنوز بررسی نشده است و ۸۹ مورد آن نیز بایگانی شده اند و تنها ۶۱ مورد آن به قانون تبدیل شده است.

حال با وضعیت موجود چگونه این انتظار وجود دارد که مردم بار دیگر به این افراد اعتماد کنند، نکته دیگر آنکه بهتر است نماینده‌ها به‌جای ربط دادن مسائل دیگر و حاشیه سازی های سیاسی اندکی هم به کارنامه درخشان خود در مجلس نظر کنند تا شاید با نقد خود بتوانند راهی برای به میدان آوردن مردم پیدا کنند

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار