مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه از اجرای نهضت درختکاری مشارکتی در استان با غرس ۸۴۲ هزار اصله نهال خبر داد.
کد خبر: ۸۰۱۶۷۸
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۹ 30 November 2019

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،انشاءالله کولانی امروز (نهم آذر) در نشست خبری "نهضت درختکاری مشارکتی برای ایرانی سرسبز" اظهار کرد: مراسم نمادین اجرای این نهضت 14 آذر همزمان با سراسر کشور در منطقه چالابه کرمانشاه برگزار خواهد شد.

کولانی گفت: قرار است در قالب نهضت درختکاری مشارکتی 14 میلیون اصله نهال در کشور غرس شود که سهم استان کرمانشاه از این میزان غرس 842 هزار اصله نهال خواهد بود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه ادامه داد: در طرح نهضت درختکاری مشارکتی قرار است توسعه جنگل‌کاری در سطح بیش از 3400 هکتار از عرصه های منابع طبیعی استان را در سال جاری شاهد باشیم که 1010 هکتار آن نهال کاری بوده  که 500 هکتار آن به صورت مشارکتی با شرکت‌ها، موسسات و پادگان‌ها انجام خواهد شد و 2400 هکتار دیگر هم به توسعه جنگل‌کاری با بذر اختصاص دارد.

کولانی گفت: اجرای نهضت درختکاری مشارکتی از اواسط آبان در استان شروع شده و تلاش شده تا در هر شهرستانی از گونه های بومی و سازگار با اقلیم آن شهرستان استفاده شود.

کولانی هدف از اجرای طرح نهضت درختکاری مشارکتی را تلاش برای پای کار آوردن مردم در حوزه حفاظت و حراست از منابع طبیعی به عنوان سرمایه های خدادادی عنوان کرد.

کولانی در ادامه با اشاره به نامگذاری یک هفته به نام هفته درختکاری از 15 تا 21 اسفند هر سال گفت: با توجه به تغییر اقلیم رخ داده در کشور و به منظور استفاده بیشتر از زمان برای غرس نهال، علاوه بر هفته منابع طبیعی، اجرای نهضت درختکاری مشارکتی در سراسر کشور در برنامه قرار گرفته تا علاوه بر داشتن زمان بیشتر برای درختکاری، از نظر فنی نیز غرس نهال را با نظارت بیشتری داشته باشیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه در ادامه اشاره ای هم به اجرای پروژه های آبخیزداری و آبخوان داری استان در سال گذشته داشت و افزود: سال گذشته در مجموع 19 پروژه آبخیزداری و آبخوان داری در استان کرمانشاه اجرایی شد که با توجه به موفقیت استان در اجرای کامل این طرح ها در مدت زمان کم، اعتبارات استان در بخش منابع طبیعی و آبخیزداری در سال جاری دو برابر شده است.

 کولانی ادامه داد: امسال 38.5 میلیارد تومان برای انجام اقدامات آبخیزداری و آبخوان داری در استان کرمانشاه در نظر گرفته شده که این پروژه ها در 20 حوزه آبخیز و با پیشرفت 80 درصدی در دست اقدام است که به دلیل پیشرفت خوب پروژه ها در قالب طرح مدیریت بوم سازگان ناحیه رویشی زاگرس حدود 6 میلیارد تومان دیگر از محل اعتبارات ملی به مجموع اعتبارات حوزه های آبخیزداری و آبخوان داری استان اضافه شده است.

کولانی با بیان اینکه استان کرمانشاه در سال 97 جزو 10 استان برتر در حوزه انجام اقدات آبخیزداری و آبخوان داری بود، گفت: امسال تاکنون رتبه سوم و یا چهارم این حوزه را کسب کرده‌ایم.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه ادامه داد: در حال حاضر روزانه 665 نفر در پروژه های آبخیزداری و آبخوان داری استان مشغول کار موقت هستند.

 وی در ادامه اشاره ای هم به کاهش 33 درصدی سطوح دچار حریق شده جنگل های استان کرمانشاه در سال جاری در مقایسه با سال قبل با وجود رشد چندین برابری پوشش گیاهی به دلیل بارندگی های خوب، داشت و افزود: امسال هرچند از نظر تعداد حریق ها به دلیل پوشش گیاهی غنی افزایش حریق را داشتیم، اما از نظر سطوح حریق شده کاهش 33 درصدی حریق را شاهد بودیم که این مهم با بهره گیری از 240 نفر به عنوان دیده بان در نقاط بحرانی حریق در استان محقق شد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه در ادامه اشاره‌ای هم به سیلابی شدن برخی از نقاط شمال شهر کرمانشاه در بارندگی های شدید سال گذشته داشت و افزود: با تشدید بارندگی ها آبگرفتگی هایی را از تنگه کنشت داشتیم که با ایجاد بندهای سیمانی و ملاتی و احداث قنات های معکوس سعی شده این مشکلات حل شود.

کولانی به تولیدات امسال نهالستان های استان کرمانشاه هم اشاره کرد و افزود: امسال یک میلیون و 200 هزار اصله نهال در نهالستان های استان تولید شد که با تفاهمنامه صورت گرفته برای ورود بخش خصوصی به حوزه تولید نهال امیدواریم در آینده در این حوزه موفق تر عمل کنیم.

عبدلعلی جلیلیان رئیس اداره جنگل‌داری و جنگلکاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه نیز در این نشست با اشاره به اجرای طرح نهضت درختکاری مشارکتی به صورت نمادین در منطقه چالابه اظهار کرد: قرار است در این برنامه نمادین 25 هکتار نهال کاری را داشته باشیم و 3500 اصله نهال در این سطح کاشته شود.

وی ادامه داد: همچنین توسعه جنگل کاری با بذر در سطح 25 هکتار و با حدود 370 کیلوگرم بذر را در این مراسم نمادین خواهیم داشت.

رئیس اداره جنگل‌داری و جنگلکاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه ادامه داد: در اجرای این طرح تلاش می شود تا از گونه های جنگلی سازگار با شرایط اقلیمی هر منطقه ای استفاده شود، با این حال بیشتر جنگل کاری از گونه های بلوط، گلابی وحشی، بنه و ... خواهد بود.

جلیلیان با بیان اینکه این پویش ملی با شعار درختکاری همگانی برای ایرانی سرسبز اجرایی می‌شود، هدف از اجرای این طرح را توسعه جنگل ها عنوان و ابراز امیدواری کرد: با اجرای طرح های از این دست شاهد توسعه جنگل های استان باشیم.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار