یک کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است عرضه بنزین دو نرخی در هر صورت زمینه‌ساز فساد و رانت است و باید به سمت تک‌نرخی شدن بنزین برویم.
کد خبر: ۸۰۱۹۰۳
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰ 01 December 2019

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،دکتر علی حیات‌نیا  با بیان اینکه بر اساس مبانی علم اقتصاد هر گاه کالایی دو نرخ باشد حتما همراه با فساد خواهد بود، افزود: در چنین شرایطی امکان کنترل و نظارت دقیق وجود ندارد و زمینه سوءاستفاده برخی فراهم می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر این شرایط برای بنزین ایجاد شده، ادامه داد: بهترین راهکار برای جلوگیری از بروز فساد در زمینه بنزین تک نرخی و واقعی کردن قیمت آن است، بگونه‌ای که نه منابع کشور هدر برود و نه مردم تحت فشار باشند.

این کارشناس مسائل اقتصادی اظهار کرد: نرخی که برای بنزین تعیین می‌شود باید متناسب با وضعیت معیشتی مردم باشد، زیرا نباید فراموش کنیم قدرت خرید جامعه طی دو، سه سال اخیر کاهش یافته و مردم توان پرداخت بهای زیادی برای بنزین را ندارند.

حیات‌نیا درباره اینکه در کنار تک نرخی شدن بنزین وضعیت بسته‌های معیشتی دولت باید چگونه باشد نیز عنوان کرد: به هر حال افزایش قیمت بنزین آثار اقتصادی دارد که دولت مجبور است به شیوه مناسب آن را جبران کند و از این رو حذف کامل بسته حمایتی دولت در شرایط کنونی اقدام مناسبی نیست.

وی با بیان اینکه شیوه پرداخت این بسته حمایتی نیازمند تغییر است، عنوان کرد: تزریق پول نقد به جامعه معمولا روش مناسبی نیست و به تشدید تورم دامن می‌زد و در بلندمدت به کاهش قدرت خرید مردم منجر خواهد شد.

این کارشناس مسائل اقتصادی جایگزینی بسته حمایتی با سبد کالا را نیز روشی دانست که شاید فقط در کوتاه مدت مثبت باشد و در بلندمدت آثار مثبت خود بر معیشت مردم را از دست بدهد.

حیات‌نیا بهترین گزینه برای حمایت دولت از مردم را استفاده از روش‌هایی برای بالا بردن رفاه، ایجاد اشتغال و رونق تولید دانست و تاکید کرد: دولت باید بیشتر در این بخش‌ها سرمایه‌گذاری کند، تا اینکه پول نقد به حساب خانوارها واریز کند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار