اعضای شورای شهر اصفهان در صد و ‌چهارمین جلسه علنی شورا بر این تأکید کردند که تحقق شعار اصفهان شهر دوستدار کودک در مقابله با آلودگی هوا محقق شده و همچنین بیان شد که بیش از هزار نقطه اصفهان به مناسب‌سازی برای معلولان نیاز دارد.
کد خبر: ۸۰۱۹۴۹
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۰ 01 December 2019

فریده روشن ظهر امروز در نطق میان دستور خود در صد و چهارمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه شهر اصفهان به‌ عنوان یکی از بزرگ‌ترین شهرهای ایران با جمعیتی بیش از 2 میلیون نفر است، اظهار کرد: اصفهان دومین شهر پر خودرو و موتورسیکلت ایران و همچنین دومین شهر صنعتی ایران به‌عنوان یکی از کلان‌شهرهای آلوده دنیا شناخته می‌شود و پس از تهران در مقام دوم آلودگی هوای ایران قرار دارد.

مقابله با آلودگی هوای اصفهان در راستای شهر دوستدار کودک

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان بابیان اینکه میزان مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های قلبی و ریوی در شهرها که براثر آلودگی هوا به وجود می‌آید 55 برابر مناطق روستایی است، عنوان کرد: پدیده وارونگی دما موجب می‌شود که گازهای سمی و آلوده‌کننده در هوای بالای شهر حبس شود و به‌صورت چتری خطرناک درآید، تنفس در چنین هوایی برای سالمندان، کودکان، بیماران و به‌ویژه بیماران قلبی و ریوی خطرناک است.

وی در ادامه از این سخن گفت که تنفس هوای آلوده شهر برای کودکان معادل کشیدن روزانه 2 تا 4 نخ سیگار است و مطرح کرد: تولد نوزادان کم‌وزن، ابتلا به سرطان و تخریب دیان ای و کروموزوم از دیگر عوارض نامطلوب آلودگی هوا برای سلامتی انسان است.

روشن خاطرنشان کرد: اگر خواهان تحقق شعار اصفهان، شهر دوستدار کودک و شهر دوستدار سالمند هستیم باید جهت مقابله با آلودگی هوا به‌عنوان یکی از عوامل مرگ خاموش اقدامات لازم و زیربنایی را انجام داد.

سهم 76 درصدی ترافیک در آلودگی هوای اصفهان

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان در ادامه تصریح کرد: مسأله پیچیده آلودگی هوای اصفهان که براثر عوامل مختلفی در طی چند دهه اخیر به شکل حاضر درآمده است نیازمند شناختی دقیق و مؤثر از منابع و عواملی است که موجب انتشار در سطح این شهر شده است.

وی با اشاره به پژوهشی علمی با موضوع بررسی میزان آلاینده‌های منابع ثابت و متحرک شهر اصفهان، ابراز کرد: از مجموع کل آلاینده‌های واردشده به شهر اصفهان 13 درصد متعلق به صنایع شهری،11 درصد مربوط به منابع خانگی و 76 درصد از کل آلاینده‌ها مربوط به منابع آلوده‌کننده ناشی از ترافیک در شهر اصفهان است.

روشن به این نکته نیز اشاره کرد که بررسی میدانی در اصفهان نشان می‌دهد که از نظر انواع آلودگی‌ها و مزاحمت‌های موردمطالعه واحدهای شغلی تعمیرگاه مکانیکی، صافکاری، کابینت و کانال‌سازی، تعویض روغن اتومبیل، نجاری، باتری‌سازی، فروشگاه میوه و سبزی و تراشکاری وضعیت نامناسب‌تری دارند و تصریح کرد: بر همین اساس این مشاغل به‌عنوان اولویت‌های نخست ساماندهی تعیین‌شده‌اند، در این زمینه لازم است که مدیران شهری بیشترین توجه را نسبت به مکان‌یابی و ساماندهی این مشاغل در نظر بگیرند.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان بابیان اینکه اتومبیل‌های بنزینی، موتورسیکلت‌ها و ترافیک از عوامل مهم آلودگی هوا در شهر اصفهان به شمار می‌روند، اذعان کرد: برای کاهش آلودگی و افزایش سلامت شهروندان و کاهش آلاینده در شهر اصفهان استفاده کمتر از وسایل نقلیه شخصی و استفاده از وسایل نقلیه عمومی، کاشت درخت و افزایش فضای سبز و همکاری دولت جهت کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای بسیار از طریق رسانه‌ها پیشنهادشده است.

شهرداری از اقدامات کوچک اما مؤثر غفلت نکند

وی با اشاره به اینکه مطابق با آخرین آمار ارائه‌شده سهم دوچرخه تنها حدود 5 درصد از سفرهای شهری را تشکیل می‌دهد، اذعان کرد: با توجه به تأثیر شگرف دوچرخه‌سواری بر کاهش آلودگی هوا افزایش مسیرهای ویژه دوچرخه‌سواری، ترویج دوچرخه‌سواری به انحای مختلف و تقویت پویش دوچرخه‌سواری از ضروریات امروز اصفهان است.

روشن با تأکید بر اینکه در شرایط فعلی شهرداری نباید از اقدامات کوچک اما مؤثر غفلت کند، مطرح کرد: ایجاد فضاهای سبز در بلندای ساختمان‌ها، ایده‌ای تقریباً جدید برای بهره‌برداری از فضاهای مرده است، به همین جهت توجه به ایجاد «بام سبز» در ساختمان‌سازی‌های اصفهان از مواردی است که باید موردتوجه شهرداری قرار گیرد.

وی در پایان متذکر شد: فراموش نکنیم که نمی‌توان تنها مردم را به رعایت ضوابط و قوانین توصیه کرد بلکه مسؤولان ذی‌ربط به‌خصوص اداره کل محیط‌زیست، دانشگاه علوم پزشکی و شهرداری نیز به‌عنوان متولیان امر باید در اجرای مسؤولیت‌های خود همت مضاعف داشته باشند.

3 درصد مشاغل دولتی از بین معلولان پر شود

امیراحمد زندآور رئیس کمیسیون حمل و نقل و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در بخش تذکرات ضمن تبریک روز معلول گفت: طبق تجربه توانایی برخی معلولان از افراد غیر معلول بیشتر بوده و دل‌بستگی و تعهد بهتری به کار محول شده دارند.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان تأکید کرد: دولتمردان، کارفرمایان و دستگاه‌های اجرایی مطابق قانون به‌کارگیری معلولان باید 3 درصد از افرادی که به کار می‌گیرند را به معلولان اختصاص دهند و بر اساس توان دستگاه‌ها نسبت به به‌کارگیری معلولان اقدام کنند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین باید آماده‌سازی معابر، پیاده‌روها و ساختمان دستگاه‌های اجرایی در جهت استفاده مناسب معلولان در اولویت کارهای عمرانی سطح شهر قرار گیرند.

نیاز 1600 نقطه اصفهان به مناسب‌سازی

زندآور بابیان اینکه طبق برآورد کارشناسی انجام‌شده توسط اداره کل بهزیستی استان اصفهان هزار و 600 نقطه سطح شهر نیاز به مناسب‌سازی دارد، عنوان کرد: ستاد مناسب‌سازی فضاهای شهری به ریاست معاون شهرسازی در شهرداری تشکیل‌شده است که در این ستاد از همه حوزه‌های شهرداری و نماینده معلولان به‌عنوان مشاور حضور دارند و تصمیمات لازم گرفته می‌شود.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان در پایان بیان کرد: در سال جاری 4 هزار و 700 میلیون تومان در بودجه شهرداری برای مناسب‌سازی دیده‌شده است که نسبت به سال گذشته 4 درصد رشد داشته و امید است شهردار اصفهان و مدیران مناطق شهرداری با تداوم اقدامات، مشکلات معلولان را مرتفع کنند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار