کیوان خاصی در گفتگو با تابناک:
کارشناس بیماری‌های واگیر دار مرکز بهداشت، درمان و آموزشی پزشکی کرمانشاه گفت: در حال حاضر ۱۲۳۵ نفر در استان کرمانشاه به ویروس ایدز مبتلا هستند که از این تعداد ۴۲ درصد زن و ۵۸ درصد مرد هستند.
کد خبر: ۸۰۲۰۸۹
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰ 02 December 2019

 

کیوان خاصی در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه اظهار کرد: نوعی بیماری است که در دستگاه ایمنی و توسط ویروس نقص ایمنی (HIV) ایجاد می‌شود. بیماری ناشی از ویروس HIV دارای سه مرحله اصلی است. در مرحله اول (عفونت حاد) فرد ممکن است برای مدت کوتاهی بیماری شبه آنفلوآنزایی را تجربه کند این بیماری در اوایل قرن بیستم در غرب آفریقا منتشر شد که در حال حاضر در جهان پراکنده شده و انتشار جهانی دارد.

وی افزود: مراحل سیکل بیماری متفاوت است. اولین مرحله که ویروس وارد بدن می شود 2 تا 4 هفته طول می کشد و علائمی شبیه آنفلوانزا دارد. در بعضی موارد هیچ علامتی در فرد مشاهده نمی شود، و ویروس داخل بدن وارد فاز نهفتگی شده است، و فرد بدون آگاهی ناقل ویروس است.

وی عنوان کرد: مرحله ی بعد خود بیماری است وقتی که شدت می گیرد  رشد می کند و سیستم ایمنی را از کار می اندازد، یکسری از اختلالات را ایجاد می کند و باعث می شود باکتری ها وارد بدن شود.

خاصی در خصوص آمار مربوط به این بیماری خاطر نشان کرد: به لحاظ وضعیت جهانی تا پایان سال 2017 حدود 72 میلیون نفر مبتلا به این ویروس اند که 51 درصد زن و 49 درصد از آنان مرد هستند.

کارشناس بیماری‌های واگیر دار مرکز بهداشت، درمان و آموزشی پزشکی کرمانشاه تصریح کرد:در ایران تا پایان سال 1397 حدود 39549 نفر شناسایی شدند که تعدادی از آنها در سال های متمادی فوت کردندو در حال حاضر 21430 نفر به اچ آی وی مبتلا هستند.

به گفته این مسئول،در کرمانشاه از شروع برنامه 2894 نفر شناسایی شد و تشکیل پرونده دادند که تا پایان سال 97 تعدادی فوت و تعدادی مهاجرت کردندو  در حال حاضر 1235 نفر مبتلا به این ویروس در استان داریم که 42 درصد زن و 58 درصد مرد بود.

خاصی شعار امسال برای روز جهانی ایدز را آمار و پیشگیری، آزمایش و درمان همگی در یک کشتی نشستیم، خواند و افزود: شیوع بیماری در استان کرمانشاه نسبت به متوسط کشوری آن بالاست، هر چند دانشگاه علوم پزشکی اقدامات خوبی انجام داده از جمله مراکز مشاوره بیماری رفتاری 1 و 2 را تشکیل داده همچنین دو مرکز ویژه زنان آسیب پذیر و مرکز تحقیقات بیماری های رفتاری ایجاد شد که مباحث را به شکل تحقیقاتی و جدی بررسی می کنند. همچنینتشکیل کمیته ها، کارگروه ها و کارگاه های آموزشی در این راستا به خوبی انجام شده است.

وی در پایان تاکید کرد:مهمترین چالش در این راستا آگاهی نداشتن و کافی نبودن اطلاعات مردم است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار