مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمانشاه گفت: اگر کسی نسبت به افزایش قیمتی پافشاری کند، حتما برخورد می‌شود، دستگاه امنیتی و قضایی نیز در کنار سایر دستگاه نظارتی بازار، در کنار مردم هستند.
کد خبر: ۸۰۳۰۷۵
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۰ 05 December 2019

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از فارس،مدتی است با افزایش قیمت بنزین بازار دچار تلاطم شده است، این در حالی است که مسؤولان مربوطه وعده ثبات در بازار را دادند.

طبق بررسی کارشناسان، افزایش قیمت بنزین نباید تاثیری زیادی بر قیمت کالا و خدمات داشته باشد، اما با نگاهی گذرا به بازار و اظهارات شهروندان بی‌نظمی و افزایش قیمت در برخی خدمات و کالاها دیده می‌شود.

تنظیم بازار و نظارت بر قیمت‌ها موضوع خیلی مهمی است، یقینا در بخش نظارت، نهادهای برای کنترل نبض بازار وجود دارد، بدین منظور به سراغ مدیرکل تعزیرات حکومتی استان رفتیم.

داریوش جودکی، سازمان تعزیرات حکومتی را یک نهاد شبه قضایی توصیف کرد که مرجع رسیدگی، صدور حکم و اجرای احکام است.

وی ادامه داد: با توجه به پرونده‌هایی که از سوی ضابطان اعم از سازمان صنعت، معدن و تجارت؛ اتاق اصناف؛ دانشگاه علوم پزشکی کشور؛ اداره مبارزه با قاچاق کالا؛ اداره استاندارد؛ سازمان بازرسی استان به تعزیرات حکومتی اعلام می‌شود، وظیفه خود را به‌عنوان مرجع رسیدگی تا جایی که قانون به ما اجازه داده اعمال می‌کنیم.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمانشاه به وجود گشت‌های مشترکی از سوی این اداره‌کل به همراه سازمان صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف در سطح بازار اشاره کرد و گفت: گشت‌های مشترک تا ساعت 20 در سطح شهر بر بازار نظارت دارند.

وی بیشتر پرونده‌های این روز‌ها را در حوزه گران‌فروشی و عدم درج قیمت عنوان کرد و افزود: متاسفانه علی‌رغم اینکه بارها تذکر داده‌ایم که نباید افزایش قیمت داشته باشید، ولی برخی از اتحادیه‌ها و اصناف خودسرانه قیمت‌ها را بالا می‌برند که برای آن‌ها تشکیل پرونده داده و برخورد قاطع می‌شود.

جودکی در خصوص افزایش قیمت میوه، تصریح کرد: عوامل مختلفی بر قیمت میوه اثر می‌گذارد به‌عنوان مثال، می‌توان به بارش باران اشاره کرد، وقتی باران می‌بارد باغدار به خاطر شرایط جوی نمی‌تواند برای چیدن میوه به باغ برود و عواملی مانند عرضه و تقاضا موجب بالا رفتن قیمت‌ها می‌شود.

وی اغتشاشات اخیر را نیز در قالب دیگر عوامل افزایش قیمت‌ها عنوان کرد و گفت: اغتشاشات اخیر موجب شد برخی از ماشین‌های سنگین در بحث حمل و نقل تردد نکنند و قیمت‌ها قدری افزایش یابد.

این مسؤول ادامه داد: عوامل تعزیرات در میدان‌بار و بازار مستقر هستند و فاکتورها را بررسی می‌کند و اجازه افزایش قیمت غیرمعقولی را نمی‌دهند.

وی اظهار داشت: ماده 48 کمیسیون نظارت در هر شهرستان و هر استان متشکل از سازمان صنعت و معدن، امور مالیاتی، بهداشت و درمان، تعزیرات حکومتی، نیروی انتظامی، اداره استاندارد، انجمن حمایت از مصرف‌کنندگان، بسیج اصناف، اتاق بازرگانی، اتاق تعاون، رئیس شورای اسلامی شهر، نائب رئیس اتاق اصناف و نماینده مطلع و تام‌الاختیار استاندار؛ فعال هستند.

جودکی در توضیح نرخ‌گذاری، اضافه کرد: باید رئیس اتحادیه اتاق اصناف هرگونه افزایش قیمت را به ما اعلام کند قیمت‌ها آنالیز و کارشناسی شود و افزایش قیمت باید در نهایت به تایید کمیسیون نظارت هر شهرستان برسد.

*کمبود کالایی در سطح بازار نداریم

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمانشاه، هرگونه افزایش قیمت خودسرانه را ممنوع اعلام کرد و گفت: اگر کسی نسبت به افزایش قیمتی پافشاری کند، حتما برخورد می‌شود، دستگاه امنیتی و قضایی نیز در کنار سایر دستگاه نظارتی بازار پای کار و در کنار مردم هستند.

وی در ادامه با تشکر از همکاری اتاق اصناف، گفت: افزایش قیمت بنزین بهانه‌ای برای فرصت‌طلبان و سودجویان در راستای افزایش قیمت کالای خود شده در حالی که در خیلی از موارد گرانی بنزین اصلا ربطی به افزایش قیمت آن کالا ندارد.

جودکی از ورود تنظیم بازار در خصوص کمبود برخی اقلام خبر داد و افزود: ستاد تنظیم بازار رصد می‌کند، کالایی اگر کمیاب باشد، تزریق می‌کند، فعلا کمبودی نداریم.

وی در خصوص افزایش قیمت خودسرانه برخی از آژانس‌ها که موجب گلایه مردم شده، متذکر شد: افزایش قیمت بنزین به حدی نبوده که قیمت‌ها را به حدی بالا ببرند که به مردم فشار آید.

این مسؤول از تشدید نظارت بر نرخ کرایه تاکسی و آژانس‌ها خبر داد و گفت: قطعا نظارت بر آژانس‌ها را بیشتر می‌کنیم، برای متخلفان تشکیل پرونده خواهیم داد و با آژانس و رانندگان برخورد قانونی می‌شود.

وی در ادامه گریزی هم به افزایش قیمت گاز مایع داشت و گفت: جلساتی در این راستا با مسؤولان ذی‌صلاح برگزار شده، افزایش قیمت کپسول‌های گاز مایع بیشتر به علت استفاده خودروهای دوگانه سوز از گاز ال.پی.جی است نباید به آن گاز عرضه شود، غیراستاندارد است.

جودکی امتناع از عرضه را برابر ماده 60 قانون، احتکار دانست و افزود: نگهداری از کالا به صورت عمده با تشخیص مراجعه ذی‌صلاح و امتناع از عرضه به‌قصد گران‌فروشی احتکار محسوب می‌شود.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمانشاه در پایان، یادآور شد: این اداره برای پرونده‌ها، کمتر از 10 روز رای صادر می‌کند بسته به نوع، سوابق و تعداد تخلف برابر با آنچه به ما قانون اجازه داده حکم صادر می‌شود گاهی با جریمه مالی، گاهی با لغو پروانه و ... رای صادر می‌شود.

 

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار