داوطلبان شاخص در این دوره از انتخابات، شاهد حضور شمار زیادی از افراد دارای سابقه نمایندگی یا کسانیکه در ادوار گذشته هم داوطلب نمایندگی مجلس بوده‌اند هستیم.
کد خبر: ۸۰۴۱۳۰
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۴ 08 December 2019

تابناک فارس به نقل از ایسنا:براساس آخرین سرشماری ملی استان فارس با مساحتی در حدود ۱۲۲ هزار و ۶۰۸ کیلومتر مربع، ۴ میلیون و ۸۵۱ هزار و ۲۷۴ نفر جمعیت دارد و ۳۹ درصد از کل جمعیت آن در شهرستان شیراز ساکن هستند اگرچه به لحاظ وسعت، شیراز بعد از شهرستان‌های لارستان، نیریز، داراب و اقلید، پنجمین شهرستان این استان به شمار می‌رود.

استان فارس علاوه بر خصوصیت‌های اقلیمی، به لحاظ قومیتی نیز از تنوعی ویژه برخوردار است و علاوه بر اکثریت فارسی زبان، اقوام لر، اچمی، ترک و عرب نیز در این استان زندگی می‌کنند؛ مردمانی که با زبان و گویش‌های متفاوتی سخن می‌گویند و فرهنگ و آداب و رسوم و ویژگی‌های خود را دارند و همین امر یکی از جذابیت‌های این استان است.

حوزه‌های انتخابیه استان فارس

فارس به واسطه گستردگی و تعدد شهرستان‌ها، استانی استراتژیک محسوب می‌شود و به همین دلیل بعد از تهران بیشترین تعداد نماینده را در مجلس شورای اسلامی دارد.

فارس که تا پیش از سال ۹۸ دارای ۲۹ شهرستان بود، با ۱۵ حوزه انتخابیه، ۱۸ نماینده را راهی مجلس شورای اسلامی می‌کرد؛ اگرچه اعتقاد تحلیلگران اینست که طی سال‌های گذشته و علیرغم عدد بالای نمایندگان، فارس به دلیل نبود اتفاق نظر در مجمع نمایندگان مجلس، نمود و بروزی نداشته است.

نداشتن جایگاه در هیئت رئیسه و کمیسیون‌های مختلف و نبود اتحاد کافی بین نمایندگان ادوار مختلف، باعث شده است که فارس به لحاظ زیرساختی و علیرغم تمام داشته‌هایش، ضعیف‌تر از بسیاری استان‌های کوچکتر و کم جمعیت‌تر کشور باشد.

یکی از مشهودترین نقاط ضعف این استان، قرار داشتن در بن بست ریلی و نداشتن حتی یک متر آزاد راه است؛ حال آنکه فارس علاوه بر جذابیت‌های گردشگری در حوزه‌های مختلف طبیعی، تاریخی، پزشکی و .... دارای ویژگی‌های منحصر به فرد اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است.

فارس در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز علیرغم رسیدن تعداد شهرستان‌هایش به عدد ۳۶، همان ۱۸ نماینده را به مجلس خواهد فرستاد و باید امیدوار بود حرکتی که در مسیر کسب جایگاه‌های تاثیرگذار مجلس از دوره دهم شروع شده است، در این دوره نیز با راهیابی افراد توانمند، تداوم و توسعه یابد.

در استان فارس امسال هم انتخابات در حوزه‌های شیراز و زرقان با ۱ میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت و چهار نماینده، حوزه آباده و بوانات و خرم بید با ۲۰۱ هزار و ۷۷۱ نفر جمعیت و یک نماینده، حوزه نی ریز و استهبان با ۱۸۲ هزار و ۱۴۱ نفر جمعیت و یک نماینده، حوزه اقلید با ۹۳ هزار و ۷۶۳ جمعیت و یک نماینده، حوزه جهرم با ۲۲۸ هزار و ۵۳۲ نفر جمعیت و یک نماینده، حوزه داراب و زرین دشت با ۲۷۴ هزار نفر ۶۸۸ جمعیت و یک نماینده، حوزه سپیدان با ۹۱ هزار و ۴۹ نفر جمعیت و یک نماینده، حوزه سروستان و خرامه و کوار با ۱۲۱ هزار و ۹۹۷ نفر جمعیت و یک نماینده، حوزه فسا با ۲۰۵هزار و ۱۸۷ نفر جمعیت و یک نماینده، حوزه فیروزآباد و فراشبند و قیر و کارزین با ۲۳۸ هزار و ۷۹ نفر جمعیت و یک نماینده، حوزه کازرون با ۲۶۶ هزار و ۲۱۷ جمعیت و یک نماینده، حوزه لارستان و خنج و گراش با ۲۵۵ هزار و ۲۷۹ جمعیت و یک نماینده، حوزه لامرد و مهر با ۱۵۶ هزار و ۶۰۹ جمعیت و یک نماینده، حوزه مرودشت و پاسارگاد و ارسنجان با ۳۹۶ هزار و ۲۷۷ جمعیت و یک نماینده و حوزه ممسنی و رستم با ۱۶۱ هزار و ۹۱۳ نفر جمعیت و یک نماینده، برگزار خواهد شد.

ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی از روز دهم آذرماه آغاز شد و امسال هم مانند سال‌های گذشته، هرچه به روز و ساعت‌های پایانی زمان ثبت‌نام نزدیک شدیم، تعداد افرادیکه برای نام نویسی به فرمانداری‌ها مراجعه کردند، بیشتر شد.

 

به گفته معاون سیاسی استانداری فارس، انتخابات مجلس در ٣ هزار و ٣٠٣ شعبه اخذ رأی در ۱۵ حوزه اصلی و ۷۸ حوزه فرعی برگزار خواهد شد.

سید احمد احمدی‌زاده تعداد واحدان شرایط رای در فارس با حدود ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر و تعداد رای اولی‌ها را ۱۹۰ هزار نفر اعلام و خاطرنشان کرد: تعداد واجدان شرایط رای در حوزه انتخابیه شیراز و زرقان یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر است.

افزایش مشارکت داوطلبان و شمار بانوان داوطلب

وی تعداد کل داوطلبان ثبت‌نام شده در فارس را قریب به ۹۴۰ نفر اعلام و خاطرنشان کرد: در دوره دهم مجلس شورای اسلامی ۷۲۷ نفر و در دوره نهم ۳۷۴ نفر داوطلب شده بودند.

احمدی‌زاده با بیان اینکه تعداد زنان داوطلب در این دوره ۹۵ نفر است، گفت: در مقایسه با آمار ۷۷ نفره دوره دهم و ۲۶ نفره دوره نهم مجلس شورای اسلامی، رشد خوبی تلقی می‌شود.

به گفته رئیس ستاد انتخابات استان فارس، تعداد ۳۳ نفر از داوطلبان در این دوره، سابقه نمایندگی در ادوار گذشته را دارند و ۲۰۶ نفر نیز در انتخابات‌های قبلی نیز داوطلب شده بودند.

براساس آمار اعلامی احمدی‌زاده، تعداد داوطلبانی که از حوزه انتخابیه شیراز و زرقان نام نویسی کرده‌اند ۳۷۰ نفر است.

داوطلبان شاخص در این دوره از انتخابات، شاهد حضور شمار زیادی از افراد دارای سابقه نمایندگی یا کسانیکه در ادوار گذشته هم داوطلب نمایندگی مجلس بوده‌اند هستیم.

در حوزه انتخابیه شیراز و زرقان، جز فرج‌الله رجبی، سه نماینده کنونی یعنی پارسایی، رضایی و اکبری، نام خود را به عنوان داوطلب ثبت کرده‌اند.

علاوه بر این، ضرغام صادقی، جعفر قادری نمایندگان دوره نهم مجلس از شیراز، محمدرضا محمدی کشکولی قاضی پرونده شهردار اسبق تهران، علیرضا پاکفطرت شهردار سابق شیراز، ابراهیم عزیزی فرماندار اسبق شیراز و استاندار اسبق هرمزگان و سیروس پاکفطرت عضو سابق شورای شهر شیراز و ... نام خود را به عنوان داوطلب ثبت کرده‌اند.

همچنین در حوزه انتخابیه شیراز و زرقان، چهره‌های دیگری نظیر علی راستگو دبیر اجرایی خانه کارگر فارس و عضو سابق شورای شهر شیراز، احد بهجت حقیقی مدیر سابق تعاون روستایی فارس و هوشنگ محمدی مدیرعامل بازنشسته شرکت گاز استان فارس و آیت‌الله رزمجو، استاد دانشگاه شیراز و مدیرکل سابق روابط عمومی و امور بین المللی استانداری فارس نیز جزو کسانی هستند که نامشان را در فهرست داوطلبان ثبت کرده‌اند.

در حوزه انتخابیه مرودشت و پاسارگاد و ارسنجان؛ چهره هایی چون علی اکبر قبادی نماینده سابق این حوزه، غلامحسین یعقوبی رئیس اسبق شورای اسلامی استان و جلال رشیدی فرزند نماینده سابق این حوزه ثبت نام کردند.

در حوزه انتخابیه اقلید؛ سید حسین افضلی نماینده فعلی این حوزه، الیاس طاهری نماینده سابق این حوزه، حمیدرضا گرامی مدیرکل سابق بنیاد حفظ ارزش‌های دفاع مقدس و احمد نیک فر نماینده سابق این حوزه نام نویسی کردند.

در حوزه انتخابیه فیروزآباد، فراشبند و قیر و کارزین؛ کوروش کرمپور نماینده فعلی و نادر فریدونی و سید یونس موسوی سرچشمه نمایندگان اسبق این حوزه و ابراهیم استوار میمندی فرماندار سابق فیروزآباد و چمران فیروزی شهردار سابق فیروز آباد از چهره‌های سرشناسی هستند که ثبت نام کردند.

در حوزه انتخابیه مهر و لامرد ؛ سید محسن علوی نماینده فعلی و سید موسی موسوی نماینده دور قبل و سید رضی حسینی المدنی امام جمعه اسبق اشکنان، در فهرست ثبت نام شده‌ها قرار دارند.

یکی از چهره‌های شاخصی که این بار از حوزه لارستان به عرصه انتخابات ورود کرده، علاءالدین بروجردی، رئیس اسبق کمیسیون امنیت ملی مجلس است، علاوه بر او جمشید جعفر پور نماینده فعلی، منصور محتاجی فرماندار اسبق شهرستان، یعقوب موحدی رییس اسبق شورای اسلامی شهر لار، محسن آیت الهی، عنایت اله انصاری فرد رییس اسبق فرودگاه لارستان، یوسف محبی نماینده سابق این حوزه، حسین صبورایی شهردار سابق لارستان و حسین شیری از افراد شناخته شده شهرستان گراش هم نام خود را برای رقابت در حوزه انتخابیه لارستان، خنج، گراش و اوز ثبت کرده‌اند.

 

در حوزه انتخابیه آباده بوانات خرمبید و سرچهان ؛ رحیم زارع نماینده کنونی، داود محمد جانی نماینده سابق این حوزه، محمدمهدی رضانیا فرماندار سابق آباده و غلامرضا شرفی نام بیشتر شناخته شده هستند و در حوزه انتخابیه داراب و زرین دشت نیز جواد عسکری که در دور قبل انتخابات این حوزه را به دور دوم کشید، به همراه محمدرضا عابدی نژاد و رضا انصاری نماینده فعلی این حوزه ثبت نام کرده‌اند.

در حوزه انتخابیه کوار سروستان و خرامه که اسماعیلی نماینده فعلی آن با سودای معاونت وزارت صمت، در عرصه انتخابات حاضر نشد، کوروش قنبری مهارلو، اکبر روستا طسوجی و عبداله زارع درنیانی از چهرهای مطرح هستند.

در حوزه انتخابیه کازرون و کوه چنار؛ فریدون عباسی رییس اسبق سازمان انرژی هسته‌ای که دو دوره داوطلب انتخابات از شیراز بود و رای لازم را کسب نکرد به همراه غلامرضا دهقان ناصر آبادی نماینده سابق کازرون و حمید اسماعیلی رییس سابق بسیج سازندگی استان فارس و امان اله دهقان فرد و سید علی نقی طبیب لقمانی و حسین رضازاده نماینده فعلی این حوزه وارد عرصه انتخابات شده‌اند.

در حوزه انتخابیه سپیدان و بیضاء؛ سید علاء الدین خادم نماینده فعلی این حوزه به همراه جابر بانشی که سابقه دادستانی شیراز را در کارنامه دارد و شبیر زارع خفری و علی مویدی که هر دو سابقه حضور در شورای شهر و عرصه انتخابات مجلس را دارند نام خود را ثبت کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، اصغر مسعود نماینده فعلی و محمد سقایی نماینده سابق هم به همراه فرهاد طهماسبی، از افراد شناخته شده حوزه انتخابیه نی‌ریز و استهبان هستند.

در حوزه انتخابیه ممسنی و رستم؛ عبدالرضا مرادی نماینده اسبق این حوزه، مسعود گودرزی نماینده فعلی، نوذر شفیعی نماینده اسبق ممسنی، مجید انصاری و مصطفی امیری فرماندار اسبق شیراز، به عرصه رقابت ورود کرده‌اند.

حوزه انتخابیه جهرم که مشارکت داوطلبان در آن جزو کمترین‌های فارس بود هم شاهد حضور علیرضا صحرائیان فرماندار سابق شهرستان جهرم، محمدرضا رضائی کوچی نماینده کنونی و سمانه ذوالقدری از چهره‌های فعال زنان و نزدیکان مولاوردی، از افراد شاخص این دوره محسوب می‌شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار