هنوز به حوالی آنجا نرسیده بویش را به خوبی می‌شد حس کرد و هرچه جلوتر می‌رفتیم شدت بو بیشتر و بیشتر می‌شد.
کد خبر: ۸۰۴۹۲۶
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۰ 11 December 2019

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،ردِ بو را که گرفتیم به تپه های رنگارنگی رسیدیم که گوشه گوشه یک دشت پهناور پراکنده شده و بوی به شدت نامطبوعشان را در حوالی آنجا پراکنده کرده بودند.

تپه هایی که این روزها به "طلای کثیف" مشهور شده‌اند و حالا اینجا روزانه 650 تا 700 تُن از این طلا تخلیه می‌شود.

اینجا اولین جایی در ایران است که به ارزش این طلای کثیف پی بُرده و سالهاست که از این معدن با ارزش بهره کشی می‌شود.

"سایت بازیافت زباله شهر کرمانشاه" با وسعت بیش از شش هکتار اولین سایت بازیافت در کشور است که کار خود را از سال 1379 آغاز کرده و حالا بعد از 19 سال همچنان از این معدن کثیف و بی‌انتها، طلا استخراج می‌کند!

روز گذشته همراه سفیر اُتریش بازدیدی از این سایت داشتیم و آنچه که در این بازدید بیش از همه، حتی بیش از بهره اقتصادی این پروژه به چشممان آمد، ارزش بی نظیر آن برای حفظ محیط زیست بود.

حالا روزانه 650 تا 700 تُن زباله شهری کرمانشاه در این سایت بازیافت می‌شود و کرمانشاه به سمتی در حرکت است که عملا زباله‌ای در زیر زمین‌های آن دفن نشود و بتوان از تک تک این زباله‌ها بهره وری کرد.

دکتر هایده شیرزادی مدیرعامل شرکت بازیافت کرمانشاه آنطور که خودش می‌گوید 19 سال پیش زمانی که حتی قانون پسماند درکشور وجود نداشت با شهرداری کرمانشاه جلسه ای می گذارد و خواهان راه اندازی سایت بازیافت زباله در این شهر می شود، پیشنهادی که با استقبال شهرداری مواجه شده و منجر به راه اندازی اولین سایت بازیافت زباله کشور در کرمانشاه می‌شود.

و حالا بعد از 19 سال این سایت بازیافت به الگویی برای تمام کشور تبدیل شده و استان های بسیاری با الگوبرداری از آن، سایت بازیافت زباله را در شهرهایشان راه اندازی کرده‌اند.

شیرزادی در حاشیه این بازدید در گفت و گو با ایسنا در خصوص راه اندازی اولیه این پروژه، گفت: دید وسیع شهرداری کرمانشاه باعث شد که این پروژه راه اندازی شود، چرا که در آن سالها حتی قانون پسماند در ایران وجود نداشت و ما موفق شدیم با همکاری شهرداری اولین سایت بازیافت زباله کشور را راه‌اندازی کنیم.

او گفت: با مشارکت شهرداری، شرکتی تاسیس کرده و کار بازیافت را شروع کردیم و تمام ماشین آلات را نیز از کشور اُتریش تهیه کردیم که همچنان بعد از 21 سال از همان ماشین آلات استفاده می‌کنیم.

شیرزادی سرمایه گذاری اولین این پروژه را 500 میلیون تومان اعلام کرد وافزود: در مراحل مختلف کار سرمایه گذاری های مختلفی صورت گرفت، اما نهایتا امروز ارزش این پروژه به 120 میلیارد تومان رسیده است.

او گفت: با تجهیزاتی که در اختیار داریم در حال حاضر روزانه کار بازیافت 600 تا 700 تُن زباله را انجام می‌دهیم که این تغییر حجم زباله مربوط به فصول مختلف سال است، بطوری که در فصول سرد سال حجم زباله تولیدی کمتر می‌شود.

مدیرسایت بازیافت زباله کرمانشاه در خصوص مواد بدست آمده از بازیافت زباله گفت: در این سایت کود و کمپوست، مواد بازیافتی و مواد دارای ارزش حرارتی از زباله احصا می‌شود و به سمتی در حرکت هستیم که عملا دفن زباله بطور کامل قطع شود.

شیرزادی با بیان اینکه به ازای تخلیه هر تُن زباله در سایت 60 هزار تومان از شهرداری کرمانشاه دریافت می شود، گفت: این مبلغ سالهاست که تغییر نکرده و نیاز داریم که این مبلغ حداقل به 120 هزار تومان افزایش یابد.

خسرو عیساییان معاون خدمات شهری شهرداری کرمانشاه هم که در این بازدید همراهی‌مان می‌کرد به مشکلات مالی بسیار شهرداری کرمانشاه اشاره کرد و گفت: در این شرایط برای حفظ محیط زیست هزینه های سنگینی را برای جمع آوری و بازیافت زباله پرداخت می‌کنیم.

عیساییان ادامه داد: در حال حاضر به ازای جمع آوری هر تُن زباله حدود 75 هزار تومان و به ازای بازیافت هر تُن زباله 60 هزار تومان پرداخت میکنیم و عملا جمع آوری و بازیافت زباله ماهانه بین دو تا سه میلیارد تومان برای ما هزینه دارد که هزینه بسیاری سنگینی است، اما برای حفظ محیط زیست و حفظ سلامت شهروندان کرمانشاهی آن را تقبل می‌کنیم.

او گفت: ما معتقدیم حفظ محیط زیست نه تنها به نفع شهر و استان کرمانشاه و کشور ایران است بلکه فواید آن به جهان نیز می رسید، چرا که محیط زیست مسئله ای جهانی است و هرجا برای حفظ و حراست آن تلاش شود، ثمره اش به کل جهان می رسد.

عیساییان با بیان اینکه سالها پیش در کرمانشاه دفن زباله بصورت سنتی انجام می‌شد، گفت: در حال حاضر به سمتی در حرکت هستیم که بتوانیم محل دفن زباله های شهری را به طور کامل تعطیل کنیم.

کار و فعالیت در سایت بازیافت زباله با این بوی نامطبوعی که برای یک لحظه هم قطع نمی‌شود کار چندان ساده ای نیست، اما حالا بیش از 150 نفر در شرکت بازیافت زباله فعالیت دارند که بیشترشان در محل سایت مشغول کارند.

در میانشان زنانی به چشم می‌خورند که مشغول تفکیک زباله هستند و وقتی سراغشان رفتم و از سختی کار و از این بوی نامطبوع و سر و صدای دستگاه ها که برای لحظه ای هم قطع نمیشود پرسیدم فقط به یک جمله بسنده کردند که "عادت کرده‌ایم"

با دیدن موش های بزرگی که لابلای زباله ها جولان می‌دادند از دیدن برخی قسمت های سایت منصرف شدم و وقتی از زنان کارگری که مشغول کارند راجع به مزاحمت این جوندگان پرسیدم لبخند تلخی تحویلم دادند و گفتند "روزهای اول می‌ترسیدیم، اما حالا نه" و باز هم همان جمله تکراری را تکرار کردند که "عادت کرده‌ایم"

با غروب آفتاب بازدید از سایت هم به پایان رسید و حالا نوبت سفیر اتریش بودکه به جمع خبرنگاران اضافه شود و از اهداف سفرش و از بازدیدی که از سایت داشته، بگوید.

اشتفان شُلتس که حسابی از دیدن سایت و حجم فعالیت آن ذوق زده شده بود گفت: من سرتعظیم در برابر دکتر شیرزادی فرود می‌آورم، چرا که این پروژه در کنار مزایای اقتصادی که دارد، کار بزرگی در راستای حفظ محیط زیست است.

او گفت: با توجه به بازدیدی که از استان های مختلف داشته‌ام، این پروژه به واقع یک پروژه الگو و نمونه در حوزه بازیافت زباله است که در کشور ایران بی‌نظیر است.

سفیر اتریش تاکید کرد: تمام استانداردهای جهانی در این پروژه لحاظ شده و این پروژه واقعا نمونه است.

شُلتس با تاکید بر لزوم حفظ و استمرار این پروژه، گفت: هم به عنوان سفیر کشور اتریش و هم به عنوان عضوی از اتحادیه اروپا تمام تلاشمان را برای جذب کمک‌های مالی برای استمرار این پروژه به کار می‌گیریم.

سفیر اتریش از دید عمیق و توسعه یافته مردم و شهرداری کرمانشاه هم تقدیر کرد و گفت: اینکه در کرمانشاه چنین سایتی فعال است، نشان از رشد و بلوغ فکری مردم کرمانشاه و نیز نگاه عمیق و توسعه یافته شهرداری کرمانشاه دارد.

... حالا بعد از چند ساعت حضور در سایت، بوی نامطبوعش برایمان گزندگی اول را نداشت و به قول کارگران زن آنجا، عادت کرده بودیم ،اما قطعا مردم کرمانشاه به این بوی نامطبوع عادت ندارند و باید این پروژه حیاتی شهر ادامه یابد.

این پروژه بودار که حالا به برندی برای کرمانشاه تبدیل شده، با مشکلات مالی مواجه است و از لابلای صحبت های دکتر شیرزادی می‌شد فهمید که ادامه پروژه با قیمت های فعلی کار چندان ساده ای نیست.

نیاز است مسئولان در خصوص رفع مشکلات این سایت چاره اندیشی کرده و اعتبارات ویژه ای به آن اختصاص دهند، قبل از اینکه این بوی نامطبوع پایش را از سایت بازیافت فراتر گذاشته و در همه شهر همه‌گیر شود.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار