مسئول کارگروه حفظ محیط کوهستان هیات کوهنوردی استان کرمانشاه نسبت به از بین رفتن چرخه حیات گیاهی و جانوری در دو کوه پُرتردد تاق بستان و پرآو هشدار داد.
کد خبر: ۸۰۵۳۴۴
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۰ 12 December 2019

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،عبدالحسن اسماعیلی به مناسبت روزجهانی کوهستان ، ارتفاعات فرخشاد، تاق بستان و پرآو را از شلوغ‌ترین کوه‌های استان دانست و گفت: متاسفانه حجم تردد بالای کوه‌روها در این ارتفاعات طی سالهای اخیر چرخه حیات گیاهی و جانوری آنها را به سمت نابودی پیش برده است.

وی تصریح کرد: کوه تاق‌بستان به واسطه تردد زیادی که بویژه در اواخر هفته در آنجا انجام می‌گیرد، روبه فرسایش است و در آینده نه پوشش گیاهی در آنجا می‌بینیم و نه حیات جانوری.

این کوهنورد کرمانشاهی به حجم بالای زباله‌ها در دامنه کوه پرآو – چالابه – و ارتفاعات آن هم اشاره کرد و گفت: در سالهای نه چندان دور تنها کوهنوردان از این مسیر برای رفتن به قله‌های پرآو استفاده می‌کردند، اما در سالهای اخیر شکل گیری طبیعت‌گردی نیز باعث استقبال بسیار مردم از این منطقه زیبای گردشگری شده و پیامدهای منفی را برای این منطقه به همراه داشته است.

وی تاکید کرد: زمانی که شخصی کوهنورد می‌شود، آموزش‌های لازم را برای حفظ کوهستان می‌‎بیند، بنابراین به‌ندرت پیش می‌آید که کوهنوردان اقدام به ریختن زباله در کوه‌ها کنند، اما بسیاری از گردشگران و کوه‌روها اینگونه نیستند و چون فرهنگ سازی برای آنها انجام نشده، به راحتی چوب درختان را می‌شکنند، آتش روشن می‌کنند، زباله می‌ریزند و کوه‌ها را به سمت نابودی می‌برند.

اسماعیلی یادآورشد: چالابه منطقه حفاظت شده محیط زیست است، اما متاسفانه این سازمان در حفظ آن بسیار ضعیف عمل می‌کند.

وی تاکید کرد: علاوه بر دامنه کوه، در قسمت‌های بالای کوه هم زباله‌های زیادی است که عموما توسط کوه‌روهایی ریخته می‌شود که توجهی به محیط زیست ندارند.

مسئول کارگروه حفظ محیط کوهستان هیات کوهنوردی استان خواستار هماهنگی دستگاه‌های متولی مانند محیط زیست، میراث فرهنگی، دهیاری‌ها و... برای حفظ شبکه حیات گیاهی و جانوری در دامنه کوه پرآو با انجام فعالیت‌های فرهنگی شد.

وی در ادامه یکی از معضلات سالهای اخیر در کوه‌های تاق بستان و پرآو را صعودهای 100 نفره به این کوه‌ها توسط باشگاه‌های کوهنوردی و دستگاه‌های مختلف مخصوصا در ایام تعطیل سال عنوان کرد و گفت: تلاش‌های زیادی کردیم تا بتوانیم با این صعودهای 100 نفره مبارزه کرده و همه را مجاب کنیم که نباید صعودهایی بیش از 50 نفر به کوهستان داشته باشند.

اسماعیلی یادآورشد: زمانی که 100 نفر همزمان به کوه می‌روند، حتی اگر در سکوت هم صعود کنند، باز حیوانات آن منطقه احساس ناامنی کرده و از آنجا مهاجرت می‌کنند و چرخه زندگی جانوران در آنجا به هم می‌ریزد، همان چیزی که درسالهای اخیر آن را در تاق بستان دیده‌ایم.

وی تاکید کرد: همه باید بدانیم که طبیعت محل زندگی حیوانات و گیاهان است و انسان حق ندارد آن را تصرف کند و به آن آسیبی بزند.

این کوهنورد اضافه کرد: طی سالهای گذشته با فرهنگ سازی‌هایی که انجام داده‌ایم، برخی از معضلاتی که در کوه‌هایمان پررنگ بود را تاحدودی کم کرده‌ایم که از جمله آنها می‌توان به نوشتن یادگاری روی صخره‌ها و سنگ‌ها و یا ایجاد آلودگی صوتی و سروصدا در داخل کوهستان اشاره کرد.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار