دبیر علمی همایش ملی سالمندی گفت: ۵۰ درصد شکستگی‌های ناشی از پوکی استخوان به شکستگی استخوان ران مربوط می‌شود.
کد خبر: ۸۰۶۸۶۰
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۶ 18 December 2019

دبیر علمی همایش ملی سالمندی گفت: ۵۰ درصد شکستگی‌های ناشی از پوکی استخوان به شکستگی استخوان ران مربوط می‌شود.

به نقل از شریان نیوز،کامران عزتی وب می‌شود و طبیعتاً آمار بالایی از جامعه از ابتلا به پوکی استخوان رنج می‌برند.

دبیر علمی "نخستین همایش ملی سالمندی" با اشاره به اینکه همایش ملی سالمندی با محوریت توانبخشی و فیزیوتراپی برای نخستین بار در گیلان در تاریخ 20 و 21 آبان در دانشکده پزشکی رشت با حمایت دانشگاه علوم پزشکی گیلان برگزار می‌شود افزود: این همایش ملی نگاهی عمیق به حوزه سالمندی دارد.

وی با بیان اینکه حدود 110 مقاله ارزشمند علمی به‌صورت سخنرانی و پوستر در این همایش ملی پذیرفته شده است اعلام کرد: افزون بر 500 نفر شرکت کننده میهمانان این همایش دو روزه هستند و مهمانانی از وزارت بهداشت و محققانی از سراسر کشور و دانشجویان و سازمان بهزیستی و نمایندگان مجلس در کمیسیون آموزش در این نشست علمی حضور می‌یابند.

عزتی با اشاره به اینکه طبق آمار وزارت بهداشت، 47 درصد زنان و 44 درصد مردان بالای 50 سال در ایران دچار پوکی استخوان هستند گفت: از هر 4 زن ایرانی بالای 50 سال یک نفر به پوکی استخوان مبتلا است که از آمار جهانی بیشتر است اما آمار دقیقی از پوکی استخوان در گیلان موجود نیست.

رئیس انجمن فیزیوتراپی گیلان تصریح کرد: پوکی استخوان در زنان 4 برابر مردان است و احتمال شکستگی ناشی از پوکی استخوان در زنان 2 برابر مردان بروز می‌کند که 50 درصد شکستگی‌های ناشی از پوکی استخوان به شکستگی استخوان ران مربوط می‌شود.

عزتی با بیان اینکه توانبخشی مبتنی بر جامعه یعنی شناسایی افراد دارای معلولیت جسمی و حرکتی و ارائه خدمات مورد نیاز آنها که دسترسی به امکانات بیمارستانی و کلینیکی ندارند افزود: مناسب سازی محیطی امری ضروری برای سالمندان و معلولان است که در استان گیلان اقداماتی در این راستا توسط استانداری و سازمان بهزیستی در دست اقدام است.

وی با اشاره به اینکه توانبخشی معنوی یکی از سلسله بحث‌های طرح شده در این همایش است خاطرنشان کرد: توانبخشی معنوی شامل اموری همچون آموزش و پژوهش در حوزه معنویت و مراقبت معنوی و معنویت درمانی است.

عضو کمیته علمی "سقوط سالمندان" وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: آشنایی با رشته گسترده توانبخشی و اهمیت آن و شناساندن نقش توانبخشی و فیزیوتراپی به جامعه با تاکید بر مبحث کلیدی سالمندی و برداشتن گامی بلند جهت راه اندازی دانشکده توانبخشی استان گیلان از عمده اهداف این همایش ملی محسوب می‌شود.

عزتی با بیان اینکه یکی از اصلی‌ترین دلایل بسیاری از بیماری‌ها و اختلالات اسکلتی-عضلانی در افراد جامعه امروزی بی‌حرکتی است گفت: بی‌حرکتی نه تنها می تواند باعث بیماری شود بلکه عوارض متعدد جسمی و روحی و روانی برای فرد ایجاد می‌کند و توانبخشی با تمرینات ورزشی و تحرک کافی در بازسازی بافت‌ها و حفظ توده عضلات و استحکام بخشی استخوان‌ها نقش اساسی دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار