رئیس آموزش استثنایی کشور:
رئیس آموزش استثنایی کشور گفت: در راستای توانمندسازی و همچنین تطابق دانش‌آموز با نیازهای ویژه و دانش‌آموزان عادی مدارس، ۱۱۹عنوان کتاب مناسب‌سازی شده است.
کد خبر: ۸۰۶۹۲۳
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۶ 18 December 2019

۱۱۹ عنوان کتاب برای دانش‌آموزان استثنایی مناسب‌سازی شد

 

به گزارش تابناک سمنان: سید جواد حسینی پیش از ظهر چهارشنبه در مراسم تقدیر از معلمان و مربیان آموزش استثنایی استان سمنان به میزبانی سالن شهید مطهری سمنان، ضمن بیان اینکه معلولان انسان‌های ناتوانی نیستند بلکه نمادهایی از وفاداری، صداقت، توانمندی و محبت محسوب می‌شوند اما از سوی دیگر ستمگری، رذالت، ناعدالتی و اختلاس و ... بیشتر به معلولیت شبیه است، تأکید کرد: معلولیت اصلی رذالت‌های اخلاقی است که اتفاقاً در قشر معلول و جامعه استثنایی کشور اصلاً دیده نمی‌شود.

وی بابیان اینکه تعلیم و تربیت باید مبتنی برداشت‌های افراد باشد و نه کمبودها و نداشته‌هایشان، تأکید کرد: اگر این نگاه بر همه بخش‌های جامعه‌مان حاکم باشد شاهد توسعه‌خواهیم بود، امروز پذیرش تفاوت‌ها در سایه آموزش دارایی محور نیاز همه بخش‌ها است لذا در آموزش‌وپرورش نیز باید نگاه دارایی محور به دانش‌آموزان با نیازهای ویژه حاکم باشد تا بدانیم این قشر چه توانمندی‌ها و چه دارایی‌هایی دارند و آن‌ها را تقویت کنیم.

ضرورت به فعلیت رساندن توانمندی‌ها و دارایی‌های دانش‌آموزان استثنایی

معاون وزیر آموزش‌وپرورش بابیان اینکه به فعلیت رساندن توانمندی‌ها و دارایی‌های دانش‌آموزان استثنایی برای توسعه آموزشی در این حوزه ضروری است، گفت: در کنار اصل تفاوت‌ها و پذیرش دارایی‌ها باید نگاه تطابق نیز در جامعه ما نهادینه شود تا درزمینهٔ آموزش استثنایی بتوانیم اقدامات خوبی را انجام دهیم.

حسینی افزود: دانش‌آموزان استثنایی نیاز دارند تا با محیط مدرسه، محتوای درسی، دانش‌آموزانی که در مدرسه حضور دارند، فضای مدرسه، خانواده و ... تطابق پیدا کنند تا دارایی‌هایشان محقق شده و بتوانند در کنار بقیه درس بخوانند و شاهد نوعی پذیرش آن‌ها باشیم.

وی ادامه داد: سه کتاب در این حوزه تهیه‌شده و در اختیار دانش‌آموزان قرارگرفته است که اگر دانش‌آموز نابینایی در کلاس درسی حضور یافت، دانش‌آموزان بدانند که این همکلاسی جدید دارای چه شخصیتی است و چطور باید خود را با او تطبیق داد در این حوزه همچنین سه کتاب نیز برای خانواده‌های دانش‌آموزان به رشته تحریر درآمده و توزیع‌شده است.

ایجاد ۶۰سامانه آموزشی با رویکرد مناسب‌سازی مدارس

رئیس سازمان آموزش استثنایی کشور بابیان اینکه ۱۱۹ عنوان کتاب برای مناسب‌سازی نیز در سطح وزارت آموزش‌وپرورش تولیدشده است، گفت: ۶۰سامانه و اپلیکیشن آموزشی با رویکرد مناسب‌سازی مدارس، خانواده، دانش‌آموزان، معلمان و محتواهای آموزشی در راستای تطابق دانش‌آموزان استثنایی با سایران تدوین‌شده است.

حسینی بیان کرد: نهضت بریل آموزشی از ۱۲ آذرماه در کشور آغازشده تا شاهد مناسب‌سازی جامعه باشیم چراکه از این منظر می‌توانیم استعدادهای بالقوه دانش‌آموزان استثنایی را به فعلیت برسانیم.

وی ضمن بیان اینکه مناسب‌سازی وقتی رخ داد و در کنار آن اصل تفاوت و تطابق را صورت دادیم می‌توانیم وارد اصل توانمندسازی دانش‌آموزان استثنایی در سطح کشور باشیم، بیان داشت: ۳۰۰ دانش‌آموز با نیازهای ویژه در کنکور ۹۸ از بهترین دانشجویان پذیرفته‌شدگان دانشگاه تهران، امیرکبیر، صنعتی شریف و ... پیشی گرفتند.

معاون وزیر آموزش‌وپرورش با تأکید بر اینکه مرحله چهارم پس از مناسب‌سازی، تفاوت و تطابق اصل مهم فرصت‌آفرینی برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه است که رسالتی بسیار سنگین و مهم محسوب می‌شود، گفت: اگر ما مناسب‌سازی را انجام داده و مهارت‌ها را به دانش‌آموزان استثنایی بیاموزیم اما زمینه‌سازی برای ورود آن‌ها به عرصه کار، اشتغال و جامعه صورت نگیرد، نمی‌توانیم اعلام کنیم که موفق هستیم.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار