هیچ کس فکرش را هم نمی‌کرد جوانی کر و لال در دور‌ترین نقطه مرزی مدتها خبر داغ فضای مجازی و خبرگزاری ها باشد.
کد خبر: ۸۰۷۹۴۲
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۹ 23 December 2019

به گزارش  تابناک سمنان: ماجرا آن قدر عجیب و حیرت انگیز است که حامد آس، این جوان ناشنوا که قدرت سخن گفتن و توانایی دفاع از هویت ایرانی اش را نداشته، دستگیر و سر از افغانستان در می‌آورد.

ماجرا چه بود؟

آبان ماه امسال، حامد آس نوجوان ۱۸ ساله که دارای معلولیت گفتاری و شنوایی مادرزادی است، بی خبر تصمیم می‌گیرد با موتورسیکلتش برای زیارت امام هشتم به مشهد برود اما، به علت نداشتن مدارک هویتی در خرم آباد دستگیر و موتورش به پارکینگ منتقل می‌شود.

براساس اظهارات دادستان لرستان، چهره این نوجوان ایلامی، به اتباع افغانی شباهت داشته ، همین مسئله باعث آغاز ماجرا‌هایی تلخ برای حامد آس و انتقال او به افغانستان می‌شود.

به گفته پدرش حدود بیست روز سخت و تلخ از گم شدن او گذشت و هر روزش به اندازه سال‌ها برای خانواده‌ و اقوام پر مشقت بود.

ماجرای آس ایلامی و باباخان افغانی

پدر حامد از عشایر روستای مهر ملکشاهی ایلام برایمان از روز‌های سختی گفت که کار و زندگیش را تعطیل کرده و شهر به شهر در جستجوی فرزندش به امید آن که او را بار دیگر در آغوش بکشد، گشته است.

ماجرای گم شدن حامد از زبان پدر

کامل آس، پدر حامد در خصوص جزئیات این ماجرا گفت: روز بیست و یکم آبان، یک روز قبل از گم شدن به برادر کوچکترش که اوهم کرولال است گفته بود به زیارت امام رضا(ع) می روم، اما بدون اطلاع و کاملا ناگهانی با موتورسیکت راهی سفری پرمخاطره می شود، درمسیر عزیمت به مشهد در شهر خرم آباد به دلایل نامعلومی توسط نیروی انتظامی دستگیر می‌شود، روز ۲۲ آبان ماه موتورسیلکت حامد توقیف می شود .

حامد را چند روز در بازداشتگاه نگه می دارند و روز ۲۸ آبان بعد از انتقال به یک اردوگاه در شهر اراک ، راهی قم و مشهد و در نهایت به افغانستان منتقل می‌شود.

پدر حامد آس با ابراز تعجب از این اقدام عجولانه  اظهار داشت: نوع پوشش حامد لباس کردی بوده و حتی پلاک موتورسیکلت او به شماره ایلام است، اما بر اساس یک تشخیص اشتباه از روی حدس و گمان که شبیه افغان است ، او را به افغانستان انتقال می‌دهند.

او ادامه داد:بیشتر ناراحتی ما از این بود که توان حرف زدن و شنیدن نداشت که بتواند مأمورین را توجیه کند و یا به خانه برگردد.

ماجرای آس ایلامی و باباخان افغانی

تمام اطلاعات هویتی فرزندم در گوشی تلفن همراه اش بود

پدر حامد گفت: حامد در لرستان به علت کر و لال بودن نتوانسته بود ابراز هویت کند ، این در حالی بود که حامد گوشی تلفن همراه دارد و تمام هویت او و شماره تلفن های خانواده داخل آن ذخیره شده بود و می‌توانستند با یکی از آن شماره‌ها تماس بگیرند.

پدر حامد گفت:آن روز‌ها عکس‌های حامد را به داخل شهر بردیم و به دیوار‌ها چسباندیم حال و روزمان باتوجه به اینکه حامد کرولال است و در کشوری غریب گم شده بود بسیار سخت بود.

او اضافه کرد: خدا رو شکر می‌کنم که پسرم را پیدا کردم روز‌های سخت و تلخی برای من و خانواده ام بود . برای پیدا کردن حامد تلاش زیادی کردم من عشایر هستم و درآمدم از محل دامداری است و در این مدت به علت اینکه در جستجوی پسرم بودم حتی شمار زیادی از دام‌هایم تلف شد و از اقوام و آشنایان مبالغ زیادی را قرض گرفتم تا بتوانم با سفر به شهرهای مختلف سرنخی از فرزندم به دست بیاورم.

حامد در اردوگاه اتباع خارجی در اراک

عموی حامد می‌گوید:حامد متولد سال ۸۰ و به طور مادر زاد کرو لال است، پدر و مادر حامد ۴ فرزند دارند که دوتای آنها کر و لال هستند و یکی دیگرشان نیز معلول است و حامد تحت پوشش بهزیستی شهرستان ملکشاهی قرار دارد .

او ادامه داد: پس از دستگیری، او را به اردوگاه ابراهیم آباد محل اسکان اتباع افغان در شهرستان اراک و سپس به استان قم منتقل می کنند تا از آنحا به مشهد و از مرز تایباد به کشور افغانستان بفرستند.

پس از چند روز حامد را از طریق مرز تایباد به کشور افغانستان منتقل می‌کنند که البته در طول این مدت از طریق کلانتری استان ایلام پیگیر مفقود شدنش بودیم.

سعید رازانی دادستان عمومی و انقلاب لرستان می‌گوید: پس از دستگیری حامد آس  توسط مأمورین کلانتری محل و شباهت او به اتباع کشور افغانستان، او را تحویل اردوگاه نگهداری اتباع افغانی در شهر اراک می دهند و پس از آن هم به قم ، مشهد و نهایتا از کشور خارج می شود.

پیدا شدن اولین سرنخ از حامد

دایی حامد می گوید: بعد از اینکه خبری از حامد نبود با مراجعه به پلیس ۱۱۰ ایلام مشخصات حامد و شماره پلاک موتورش را اعلام کردیم که در نهایت دوم آذرماه امسال مامور آگاهی ایلام با ما تماس گرفت که موتور حامد در کلانتری ۱۲ شهر خرم‌آباد استان لرستان توقیف شده است.

او گفت: با وجود اینکه حامد قدرت تکلم نداشته و بیسواد مطلق است، اما مهارت زیادی در موتور سواری دارد و به رانندگی با موتورسیکلت مسلط است.
دایی حامد در ادامه گفت: پس از کسب این اطلاعات به شوق پیدا شدن حامد به لرستان مراجعه کردیم که مسئولان کلانتری ۱۲ شهر خرم‌آباد اعلام کردند حامد چند روز اینجا بازداشت بوده که در نهایت به تشخیص قاضی، اداره اماکن و رئیس کلانتری ۱۲ شهر خرم‌آباد با عنوان اینکه تبعه افغانستان است به اردوگاه ابراهیم‌آباد اراک محل نگهداری افغان‌ها منتقل شده است.

حامد در افغانستان باباخان می شود

دایی حامد می‌گوید: پس از اینکه به شهر اراک و این اردوگاه مراجعه کردیم اعلام کردند حامد به شهر مرزی تایباد نزدیک مرز ایران و افغانستان در مشهد منتقل شده است تا به قصد افغانستان از کشور اخراج شود.

او اظهار داشت: پس از مراجعه به این منطقه نیز به ما اعلام کردند که حامد ۲۸ آبان ماه با نام باباخان به عنوان تبعه افغان از کشور خارج و به شهر هرات کشور افغانستان منتقل شده است و تصاویری که از حامد گرفته بودند را به ما نشان دادند.

دایی حامد گفت: پدر حامد به شهرستان لرستان عزیمت و در حال پیگیری شکایت بود و عمو و پسر عموی حامد نیز برای پیدا کردن حامد به شهر کابل در افغانستان سفر کردند.

حامد از طریق مرز دوغارون به کشور بازگشت

سرهنگ قربانی، فرمانده انتظامی شهرستان تایباد گفت: با شروع تحقیقات از سوی خانواده این فرد گمشده و ارائه مدارک هویتی مشخص می‌شود این فرد ۲۸ آبان ۹۸ از طریق مرز دوغارون وارد کشور افغانستان شده است.

او تصریح کرد: با رایزنی‌های انجام شده و روابط دیپلماتیک دو کشور ایران و افغانستان حامد آس بعد از چند روز در نهایت در شهر هرات به مقامات ایرانی مستقر در این شهر سپرده می‌شود.

شاکری رابط ایران و افغانستان در این باره می‌گوید: با همکاری دوستان و طلبه‌های افغانستانی و از طریق امور بین الملل پیگیری کردیم و متوجه شدیم که این نوجوان ناشنوا به کابل و از آنجا به نیمروز منتقل شده که حامد را در نیمروز یافتیم و او را به هرات منتقل وتحویل کنسولگری دادیم.

این رابط ایران و افغانستان گفت: حامد از طریق مرز دوغارون    وارد کشور شد.


رسیدن حامد به آرزویش و پایان خوش سفر ؛ زیارت امام رئوف

پس از بیست روز جستجو برای یافتنش در نهایت با پشت سر گذاشتن تمامی اتفاقات این سفر پرماجرا، حامد آس به آرزویش که زیارت امام هشتم بود ، رسید و در اولین مقصد خود به پابوسی امام رضا(ع) رفت و با شوقی که از زیارت امام رئوف به دل داشت به آغوش خانواده اش بازگشت.اما سفر یک پسر کر و لال به تنهایی، صدور حکم از روی ظاهر حامد و اینکه چرا برای یافتن خانواده حامد راه ساده تری مثل تماس با مخاطبین تلفن همراه حامد انجام نشد و چرا در بدو دستگیری و روزهای بازداشت تصویری از حامد آس از طریق فضای مجازی، رسانه و مطبوعات منتشر نشد تا این نوجوان ایرانی راحت تر در آغوش خانواده اش قرار بگیرد، از سوال‌های بی‌جواب این سفر پر ماجرا است.

هرچند یک تصمیم اشتباه  این نوجوان ایلامی را به کشور افغانستان برد، اما با عنایت امام رضا(ع) و پیگیری‌های دیپلماتیک این ماجرا ختم به خیر شد و اکنون حامد آس در بین اعضای خانواده اش است.

گزارش از روح الله جام سحر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار