اردیبهشت ۱۳۹۶ بود که کلنگ احداث نمایشگاه دائمی صنایع دستی کرمانشاه با حضور معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی و مسئولان استانی، حوالی نمایشگاه بین المللی کرمانشاه واقع در انتهای پارک شاهد به زمین زده شد.
کد خبر: ۸۰۸۴۸۸
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۰ 25 December 2019

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،تعدد رشته‌ها و آمار بالای هنرمندان صنایع دستی در کرمانشاه مسئولان میراث فرهنگی استان را به فکر انداخته بود که پس از خانه صنایع دستی دبیراعظم، دومین نمایشگاه دائمی صنایع دستی استان را احداث کنند. آنها معتقد بودند بواسطه برگزاری نمایشگاه‌های متعددی که در محل نمایشگاه بین المللی کرمانشاه برپا می‌شود، احداث یک نمایشگاه دائمی صنایع دستی در کنار این نمایشگاه می‌تواند نوید بازاری پر رونق برای هنرمندانی باشد که در نمایشگاه جدید مستقر می‌شوند.

سرانجام این نمایشگاه 18 غرفه‌ای که قرار بود بازاری جدید برای فروش بیشتر تولیدات هنرمندان صنایع دستی کرمانشاهی باشد، اردیبهشت 1397 با صرف 500 میلیون تومان اعتبار افتتاح شد.

اما فعالیت این نمایشگاه به همان چند روز اول پس از افتتاح محدود شد و پس از آن هنرمندان صنایع دستی که در آن مستقر شده بودند، یکی یکی غرفه‌ها را خالی کردند و درهای نمایشگاه بسته شد.

به گزارش ایسنا، حالا نزدیک به دو سالی است که از تعطیلی این نمایشگاه می‌گذرد و پشت درهای بسته این ساختمان متروک، غرفه‌های خالی در سکوتی سنگین هرروز بیشتر و بیشتر خاک می‌خوردند.

تعطیلی نمایشگاهی که آن زمان هیاهوی زیادی برای تخصیص اعتبار و افتتاح هرچه زودتر آن شد و گمان می‌رفت در این شهرِ هزار رنگِ هنر بتواند کمکی به هنرمندانی باشد که جایی برای فروش محصولاتشان ندارند، درحالی است که این روزها بسیاری از همین هنرمندان برای کار و تولید، پارکینگ، اتاق خواب و یا حتی آشپرخانه منازل خود را به محل کارشان تبدیل کرده‌اند.

از اول هم مخالف احداث نمایشگاه در این محل بودیم

فیروز ناصری رئیس مجمع هنرمندان صنایع دستی استان کرمانشاه که موقعیت نامناسب این نمایشگاه را عامل اصلی عدم استقبال هنرمندان صنایع دستی و تعطیلی آن می‌داند، در گفت و گو با ایسنا بابیان اینکه زمینی که نمایشگاه در آن احداث شده بخشی از حیاط موزه ایران باستان کرمانشاه است، گفت: همان روزی که کلنگ احداث این نمایشگاه به زمین زده شد، گوشزد کردم موقعیت جغرافیایی این نمایشگاه مناسب نیست و در آینده رونقی نمی‌گیرد.

وی تصریح کرد: ورودی این نمایشگاه داخل پارکینگ نمایشگاه بین المللی کرمانشاه قرار دارد و تا چند مدت پیش دیواری بین این دو نمایشگاه وجود داشت که مسئولان میراث فرهنگی با پرداخت هزینه‌ای به نمایشگاه بین المللی توانستند این دیوار را بردارند تا ترددها به آن زیاد شود، اما این کار هم موثر نیست.

رئیس مجمع هنرمندان صنایع دستی استان اضافه کرد: از زمانی که برنامه احداث این نمایشگاه را چیدند، قرار براین شد هنگام برگزاری نمایشگاه‌های ملی و استانی در محل نمایشگاه‌های بین المللی کرمانشاه، نمایشگاه صنایع دستی نیز فعال باشد، اما دیدیم وقتی چنین نمایشگاه‌هایی برگزار می‌شود، کسی حتی طرف نمایشگاه صنایع دستی نگاهی هم نمی‌کند، چه برسد به اینکه از آن بازدیدی داشته باشد.

وی به صرف 500 میلیون تومان اعتبار برای احداث این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: این پول دو سال پیش رقم خوبی بود و می‌توانستیم با آن نزدیک به 10 مغازه را در سرای اصفهانی‌ها(وکیل الدوله) در بازار سنتی خریداری کنیم تا یک بازارچه صنایع دستی خوب در دل بازار سنتی کرمانشاه داشته باشیم و اینطور هم گردشگران و هم مردم کرمانشاه که از این بازار گذر می‌کردند، سری هم به بازارچه صنایع دستی می‌زدند.

ناصری تاکید کرد: اکنون که شرایط اینگونه است و نمایشگاه تعطیل شده، پیشنهاد دادیم که حداقل غرفه‌های آن را به کارگاه‌های تولید محصولات صنایع دستی تبدیل کنند و هرسال آن را در اختیار تعدادی از هنرمندان قرار دهند، اما متاسفانه مدیرکل گردشگری استان جوابی به این پیشنهاد نداد.

احداث نمایشگاه طرحی شکست خورده بود

محمد ثمری از هنرمندان رشته گره چینی هم که در زمان آغاز بکار این نمایشگاه دائمی صنایع دستی غرفه‌ای در آن داشت و پس از چندروز تعطیل شد، معتقد است موقعیت جغرافیایی این نمایشگاه تنها یکی از دلایل تعطیلی آن است.

ثمری در گفت وگو با ایسنا، سوء مدیریت، عدم تبلیغات مناسب و بروکراسی‌های اداری را از عوامل مهم تعطیلی دومین نمایشگاه دائمی صنایع دستی کرمانشاه عنوان کرد و گفت: علیرغم پتانسیل‌های بسیار زیادی که در کرمانشاه داریم، اما متاسفانه میراث فرهنگی استان تنها به بخش گردشگری توجه می‌کند و گویا حوزه صنایع دستی را کامل فراموش کرده است.

این هنرمند صنایع دستی عنوان کرد: این روزها کسی به حوزه صنایع دستی در کرمانشاه توجهی نمی‌کند و نمونه آن هم همین نمایشگاه دائمی صنایع دستی در پارک شاهد است که دو سال است تعطیل مانده و از طرف دیگر هنرمندانمان جایی برای عرضه و فروش محصولاتشان ندارند.

وی عنوان کرد: اگر اداره کل میراث فرهنگی استان ساختمان این نمایشگاه را نمی‌تواند بصورت رایگان یا با اجاره‌ای کم در اختیار هنرمندان قرار دهد، پس باید هرچه زوتر برای واگذاری آن از طریق سامانه ستاد به پیمانکار اقدام کند.

ثمری طرح راه اندازی دومین نمایشگاه دائمی صنایع دستی را طرحی شکست خورده دانست و گفت: ساختمان این نمایشگاه می‌تواند به یک پایگاه فرهنگی اجتماعی و یا دارای جذابیت‌های گردشگری تبدیل شود، نه اینکه همینطور تعطیل باشد.

غرفه‌های نمایشگاه را به کارگاه‌های تولیدی صنایع دستی تبدیل می‌کنیم

امید قادری مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه هم به این انتقادات واکنش نشان داد و در گفت و گو با ایسنا، از انجام برنامه ریزی‌ برای فعال کردن مجدد این نمایشگاه خبرداد و گفت: در نظر داریم تا ظرف یکی دو هفته آینده این ساختمان را در سامانه ستاد برای واگذاری به پیمانکار قرار دهیم.

وی تصریح کرد: هدف اصلی از واگذاری این ساختمان به بخش خصوصی این است که غرفه‌های نمایشگاه را به کارگاه‌های صنایع دستی تبدیل کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه یادآورشد: این پروژه مربوط به دو سال پیش است که من مسئولیتی در میراث فرهنگی نداشتم، اما موقعیت جغرافیایی نامناسب و تردد کمی که در ورودی نمایشگاه وجود دارد، باعث شده تا هنرمندان صنایع دستی استقبالی برای حضور در آن نداشته باشند، لذا برنامه تبدیل نمایشگاه به کارگاه‌های تولید صنایع دستی را در دستورکار قرار داده‌ایم.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار