استان کرمانشاه با بیش از ۴۰۰۰ اثر تاریخی، آب و هوای معتدل و مناظر زیبای طبیعی یکی از مقاصد مهم گردشگری کشور است.
کد خبر: ۸۰۹۳۹۳
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰ 29 December 2019

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه، امروز به معرفی چهار اثر تاریخی و گردشگری استان کرمانشاه می پردازیم که در ابتدا کتیبه جهانی بیستون را مورد بررسی قرار می دهیم.

کتیبه بیستون

کتیبه بیستون بزرگترین سنگ نوشته جهان با بیست متر طول و 8 متر ارتفاع، مربوط به هفتمین اثر ثبت شده ایران در میراث جهانی یونسکو است. متنی که به دستور داریوش بزرگ بر دامنه کوه بیستون نگاشته شده تا ما را از شرح پیروزی خود بر گئومات مغ (بردیای دروغین) و دیگر یاغیان زمانه خود آگاه کند. با توجه به قدمت این اثر، داریوش بزرگ را کهن‌ترین تاریخ نویس شناخته شده نیز می‌دانند. از دلایل توجه یونسکو به این اثر آن است که بیستون تنها متن یادمانی هخامنشیان است که بر ما شناخته شده و رویدادی تاریخی را مستند می‌کند. کتیبه بیستون نخستین متن شناخته شده ایرانی و همچنین نخستین خط میخی است که خوانش شده است. قرارگیری این کتیبه بر سر راه باستانی میان بین‌النهرین و پارس و بر روی کوهی مقدس به نام بیستون بر اهمیت آن افزوده است. واژه بیستون در گذشته به شکل بگستانه یا بغستانه و به معنای جایگاه خدا به کار می‌رفته و در طول زمان به شکل بیستون در آمده است. در آغار متن، داریوش سرزمین‌های تحت امر خود را معرفی کرده و شرح نبرد با آشوب‌های سال اول پادشاهی خود را نوشته، پس از آن به موضوعاتی همچون درخواست برای ویران نکردن کتیبه، معرفی یاران و رفتار همراه با عدالت و قانون پرداخته است. برای تراشیدن سنگ نگاره و سنگ نوشته بیستون که در ارتفاعات بالایی قرار دارد، احتمالا از پلکانی استفاده کرده‌اند که بقایای آن در بخش‌های بالایی هنوز نیز پابرجاست اما برای آسیب نرسیدن به کتیبه، بخش‌های پایینی این پلکان را نابود کرده‌اند.

معرفی آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری استان کرمانشاه:

به نظر می‌رسد برای ماندگاری این سنگ نوشته، داخل متون را سرب اندود کرده و سپس با ماده ناشناخته دیگری پوشانیده‌اند. در این کتیبه، چهره داریوش بزرگترین چهره به شمار می‌رود و به صورتی حجاری شده که گئومات مغ زیر پای او افتاده باشد. اهمیت این سنگ نوشته به اندازه‌ای است که یونسکو در سال 2006 آن را به عنوان میراث جهانی به ثبت رسانید. نکته قابل توجه کتیبه بیستون، شباهت بسیار زیاد آن با کتیبه آنوبا نی نی است، کتیبه‌ای چهار هزارساله که در آن 9 اسیر که با طناب به هم وصل شده‌اند در برابر یک ایزد بانو تصویر شده‌اند. شما در کنار گشت‌و‌گذار از کتیبه بیستون می‌توانید در محوطه باستانی و تاریخی از سراب بیستون که در پایین دست کتیبه واقع شده و از دل زمین آن آب در برکه ای نه چندان بزرگ جمع می شود دیدن کنید. وجود این سراب زیبا یکی از دلایل اصلی استقرارهای انسانی از دوره پارینه سنگی تا عصر حاضر در مجموعه تاریخی و باستانی بیستون بوده است. این مکان در دوران تاریخی نیز به عنوان محل اتراق مسافران و کاروانیان در مسیر مرکز و غرب ایران به بین النهرین مورد استفاده قرار می‌گرفته است و بیشتر آثار تاریخی بیستون پیرامون این سراب قرار دارند.


آدرس دقیق این اثر جهانی به شرح زیر است:


استان کرمانشاه، ۳۲ کیلومتری شرق کرمانشاه، بخش بیستون.

معبد آناهیتا کنگاور

در کشور پهناورمان، معابد مختلفی وجود دارد که از سال‌های دور تا به امروز باقی مانده‌اند و برخی از آن‌ها، راز و رمزهای زیادی را در دل خود پنهان کرده‌اند. از دیرباز در ایران‌زمین، آب و آتش، این دو عنصر حیاتی، اهمیت فراوانی داشته‌اند و مقدس شمرده می‌شدند. دلیل این تقدس، خاصیت اقلیمی این سرزمین بوده است. از آن‌جایی که آب، مایه‌ی حیات است و ایران هم کشور به نسبت پر آبی محسوب نمی‌شده، معبدهای آناهیتا در جای جای ایران ساخته می‌شدند تا الهه‌ی آب(آناهیتا) را ستایش کنند و پرآبی و آبادانی را از او بخواهند.

 

معرفی آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری استان کرمانشاه:

یکی از این معابد که پس از تخت جمشید، به عنوان بزرگ‌ترین بنای سنگی ایران شناخته می‌شود، معبد آناهیتا در شهر کنگاور در استان کرمانشاه است. این معبد، در مسیر راه همدان به کرمانشاه قرار دارد و دشت بی‌نظیر کنگاور نیز در پایین آن قرار گرفته است. این بنا باوجود اینکه آثار کمی از آن باقی مانده، پر از رمز و رازهای عجیب است و بر بالای تپه‌ای به ارتفاع 32 متر واقع شده است که چشم‌انداز جالبی از شهر را پیش رویتان می‌گذارد.

آدرس دقیق این اثر تاریخی به شرح زیر است:


استان کرمانشاه، ۸۳ کیلومتری شمال شرقی کرمانشاه، شهرستان کنگاور.

سراب دربند صحنه

شهرستان صحنه در فاصله 55 کیلومتری استان کرمانشاه قرار دارد. قرار گیری سرابی زیبا در این شهرستان چشم اندازی دیدنی را در این منطقه به وجود آورده است. آبشار چهار فصل و درختان انبوه سراب صحنه، آغوش خود را برای طبیعت دوستان گشوده است.

 

معرفی آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری استان کرمانشاه:

پیشینه تاریخی دربند به قبل از اسلام باز می گردد. وجود گور دخمه هایی در کوه های این منطقه مهر تاییدی بر قدمت آن میزند. سراب دربند صحنه یکی از مکان های دیدنی کرمانشاه و در بخش شمالی شهر صحنه قرار دارد. آب های جاری در این منطقه برکت وجود خود را از چهار چشمه در بخش شمالی دربند می گیرد. به هم پیوستگی آب های چهار چشمه را در آبشار دربند می توان دید.

آدرس دقیق سراب دربند صحنه به شرح زیر می باشد:

استان کرمانشاه، ۵۵ کیلومتری شرق کرمانشاه، شهرستان صحنه.

روستای داریان

روستای داریان یکی از قدیمی ترین و زیباترین روستاهای اورامانات واقع در ۲۸ کیلومتری پاوه و از توابع بخش مرکزی شهرستان پاوه می باشد که به خاطر طبیعت بکر و زیبایش و همچنین انارستان‌های بی نظیرش شهرت دارد. این روستا در دامنه کوه شاهو و در کنار رودخانه سیروان قرار گرفته که به خاطر این دو ویژگی از طبیعتی بسیار زیبا و پوشیده از پوشش جنگلی برخورددار است.

معرفی آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری استان کرمانشاه:


قدمت این روستا به سده های قبل برمی گردد. مردمان خونگرم و مهمان نوازی دارد که غالب آنها به دامداری، پرورش آبزیان و باغداری مشغول هستند. انار روستای داریان جزء بهترین و باکیفیت ترین انارهای ایران است. در کنار این روستای زیبا، مناظر طبیعی دریاچه سد داریان قرار دارند که چشم هر بیننده ای را مسحور خود می کند. کوچه باغ های این روستا خصوصا در فصل پاییز و بهار بسیار زیبا و چشم نواز هستند و گردشگران زیادی را به خود جذب می کنند. اماکن تفریحی و استراحت گاه های زیادی در کنار استخرهای پرورش ماهی ایجاد شده اند که پذیرایی مهمانان زیادی هستند.

آدرس دقیق روستای داریان به شرح زیر می باشد:

استان کرمانشاه، شهرستان پاوه، ۲۸ کیلومتری شهرستان پاوه، روستای داریان.

 
 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار