مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه گفت: از سهمیه ۲ هزار و ۲۷ نفری استان در طرح یارانه دستمزد، ۱۶۸ نفر ثبت‌نام کرده‌اند که در بین هشت استان مشمول این طرح رتبه دوم، را داریم.
کد خبر: ۸۱۰۴۵۵
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۰ 01 January 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از فارس،حسن عزیزی، اظهار داشت: دانش‌آموختگان دانشگاهی جویای کار در استان زیاد داریم، این یک واقعیت است و نمی‌توان آن را کتمان کرد.

وی نرخ بیکاری استان را براساس آخرین گزارش مرکز آمار، 14 درصد اعلام کرد و افزود: اما نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی خیلی بیشتر از میانگین کشوری است، نخستین استانی هستیم که بیشترین جویای کار را از طیف دانش‌آموختگان دانشگاهی داریم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه با بیان اینکه بیش از 730 نفر جویای کار داریم، اضافه کرد: 50 هزار نفر از این تعداد مربوط به دانش‌آموختگان دانشگاهی هستند.

وی تصریح کرد: کیفیت آموزش عالی ما متناسب با نیاز جامعه نیست، شاید به همین دلیلی است که بیشترین آمار بیکاری در همین قشر گزارش می‌شود، بهتر است به سمت مهارت‌آموزی پیش رویم.

عزیزی به طرح ملی یارانه دستمزد برای ایجاد اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاهی اشاره و بیان کرد: یارانه دستمزد طرح ضربتی برای دست‌به‌کار شدن دانش‌آموختگان دانشگاهی است که منتظر ورود به بازار کار هستند.

این مسؤول یادآور شد: دولت در طرح یارانه دستمزد برای 2 سال حق بیمه نیروی کار ماهر و 30 درصد دستمزد واحدهای صنعتی را پرداخت می‌کند.

وی ادامه داد: این طرح از تابستان امسال در هشت استان استان (کهکیلویه و بویر احمد، کرمانشاه، کردستان، چهارمحال و بختیاری، ایلام، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و لرستان) که میزان بیکاری بالاتر از میانگین کشوری دارند، اجرا شده و از تسهیلات آن بهره‌مند شده‌اند.

به گفته عزیزی، سهم اعتباری استان در طرح یارانه دستمزد 28 میلیارد و 7 میلیون تومان کمک بلاعوض است.

وی اظهار داشت: با اجرای طرح یارانه دستمزد 2 هزار و 27 شغل برای جوانان شغل اولی استان ایجاد می‌شود، اما به‌ علت آشنا نبودن کارفرمایان و کارگران با این طرح تاکنون از سهمیه 2 هزار نفری استان 168 نفر ثبت‌نام کرده‌اند که در بین هشت استان مشمول این طرح رتبه دوم را داریم.

عزیزی با بیان اینکه این طرح از تیرماه امسال در استان آغاز شده است، گفت: ابتدا کارفرمایان ابهام داشتند و تصور می‌کردند اگر این افراد را جذب کنند ممکن است با عکس‌العمل منفی بازرسان کار و تامین اجتماعی مواجه شوند که به این کارفرمایان در این خصوص اطمینان خاطر داده شد.

وی ادامه داد: ما به کارفرمایان اعلام کردیم، اگر شما از فارغ‌التحصیلان که براساس ثبت‌نامی که در سامانه کرده‌اند، جذب کنید تا 12 ماه 30 درصد از حقوق و مزایایی که براساس طرح طبقه‌بندی مشاغل فرضی به آن شخص تعلق می‌گیرد را پرداخت می‌کنیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه اضافه کرد: اگر هم این فرصت شغلی برای آن شخص پایدار باشد و وی همچنان در آن کارگاه مشغول به کار شود تا 2 سال در قالب طرح مشوق بیمه‌ای سهم بیمه کارفرما را ما (اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان) می‌پردازد.

وی تصریح کرد: خلاصه، اگر کارفرمایی سه نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را جذب کند، بیمه، حقوق و مزایای یک نفر از آن‌ها توسط اداره‌‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان پرداخت می‌شود.

عزیزی از کارخانجات و کارفرمایان سطح استان خواست که در این راستا به درخواست اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کرمانشاه پاسخ مثبت دهند و فرزندان ماهر این استان را جذب کنند.

وی در خصوص شرائط اعلام شده برای دانش‌آموختگان در این طرح، افزود: سن دانش‌آموخته باید 20 تا 35 سال باشد و در 2 سال گذشته بیشتر از 6 ماه سابقه بیمه تامین اجتماعی نداشته باشد یعنی به نوعی شغل اولی محسوب شوند.

عزیزی یادآور شد: کارفرمایان نیز کد کارگاهی و حداقل یک نفر نیروی بیمه شده، داشته باشند.

این مسؤول با اظهار امیداوری، ادامه داد: زمان زیادی تا پایان سال باقی‌نمانده است امیدواریم با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از جویندگان کار از دانش‌آموختگان دانشگاهی هستند استقبال خوبی در مدت باقی‌مانده از سال از این طرح ملی شود.

*ثبت‌نام 7 هزار و 179 نفر در سامانه طرح کارورزی دانش‌آموختگان دانشگاهی در کرمانشاه

وی در ادامه به طرح کارورزی دانش‌آموختگان دانشگاهی نیز اشاره‌ای داشت و گفت: کارورزی ماهیت آن مهارت‌آموزی است، اگر کسی بخواهد در یک آموزشگاه آزاد یک دوره خدماتی یا فنی را بگذراند باید شهریه بپردازد، اما در طرح کارورزی شهریه پرداخت نمی‌شود.

عزیزی از استقبال خوب دانش‌آموختگان دانشگاهی استان از این طرح خبر داد و افزود: سمهیه استان از این طرح 5 هزار و 500 نفر است که تاکنون 7 هزار و 179 نفر با ثبت‌نام در این سامانه اعلام آمادگی کرده‌اند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه واحدهای پذیرنده این افراد را 278 واحد اعلام و بیان کرد: تاکنون 553 نفر موفق به عقد قرارداد کارورزی شده‌اند.

وی در خصوص توضیح این طرح، اظهار داشت: فرد در محیط کار واقعی قرار می‌گیرد یک‌دوره مهارت‌آموزی را به صورت رایگان طی می‌کند در این مدت مشمول بیمه تامین اجتماعی نمی‌شود؛ به صورت متوسط اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، 700 هزار تومان کارورزی پرداخت می‌کند حال اگر کارفرما هم یک‌هزینه‌ای به فرد پرداخت کند، مانعی ندارد.

عزیزی ادامه داد: اگر کارفرما، کارگر را که عمدتا فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند پس از دوره مهارت‌آموزی جذب کند مشمول طرح مشوق بیمه‌ای می‌شود یعنی 27 درصد از سهم کارفرما را تا 2 سال اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان پرداخت می‌کند.

 

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار