کد خبر: ۸۱۲۱۱
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۲ 23 August 2015
مسئول واحد فراهم آوری و پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در گفتگو با تابناک اظهار داشت: بیشترین آمار اهدای عضو در مرگ مغزی مربوط به استان های شیراز، تهران و یاسوج است و  استان های غرب کشور کمترین آمار را به خود اختصاص داده اند.

کبری طلیعی در ادامه افزود: متأسفانه خانواده فرد مرگ مغزی منتظر معجزه می ماند که در نهایت پس از دو هفته بیمار فوت می کند و تا به امروز هیچ بیمار مرگ مغزی به زندگی برنگشته است مگر اینکه تشخیص اشتباه بوده و فرد در حالت کما باشد.

وی عنوان کرد: ساقه مغز در بیماران مرگ مغزی به دلیل نرسیدن اکسیژن و یا جریان خون به مغز تخریب شده و فرد عکس العمل نخاعی خود را از دست می دهد، واین درحالی است که بیمارانی که به حالت کما رفته اند تنها بخشی از عملکرد مغز خود را از دست داده و علاوه براینکه دارای عکس العمل نخاعی هستند ساقه مغزی سالمی دارند و تنها ارتباط خود را تا مدتی با دنیای بیرون از دست می دهند.

این متخصص بیهوشی به آمار بیماران مرگ مغزی اشاره داشت و گفت: از سال گذشته تاکنون بالغ بر 45 مورد بیمار مرگ مغزی شناسایی شده است که تنها یک مورد اهدا عضو داشته ایم.و علیرغم استفاده ازتیم متخصص و حتی روانشناسان با تجربه، هنوز هم خانواده های کرمانشاهی حاضر نیستند مرگ مغزی را باور کنند و با اهدای عضو بیمار خود، به چندین بیمار چشم انتظار، حیاتی دوباره ببخشند.

طلیعی افزود: دلیل این اتفاق شاید در ابتدا به فرهنگ مردم منطقه و پس از آن، عقب ماندن این استان های غربی در فرایند اهدای عضو از سایر استان ها برمی گردد. بطوری که واحد فراهم آوری پیوند اعضا، در استان کرمانشاه، بیست سال پس از شهر شیراز راه اندازی شد و کمتر از یک سال است که فعالیت خود را آغاز کرده است.

مسئول واحد فراهم آوری و پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: دفتر پیوند اعضا در محل درمانگاه طالقانی همه روزه شاهد افرادی است که برای اهدا عضو اقدام به دریافت کارت می کنند اما بازهم تعیین کننده نهایی برای پیوند اعضا اولیای دم هستند و تا رضایت آنها نباشد کارت اهدا عضو بی فایده نخواهد داشت.

وی بر لزوم نهادینه کردن فرهنگ اهدای عضو تأکید کرده و گفت: تاکنون درخصوص فرهنگ سازی اهدای عضو کارهای جدی صورت نگرفته است و ضرورت دارد مردم استان متوجه اهمیت موضوع شوند تا جان بیماران دیگری را نجات دهند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار