کد خبر: ۸۱۲۸۱۳
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۷ 10 January 2020

تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

مفاد تصمیم پارلمان عراق درباره اخراج نیرو‌های آمریکایی

پارلمان عراق تصمیم گرفته در جلسه بیست و هشتم خود در مورخه ۵/۱/۲۰۲۰ میلادی با استناد به ماده ۵۹ و ۱۰۹ قانون اساسی و نیز در راستای مسئولیت ملی و نظارتی خود به عنوان نمایندگان ملت و دغدغه‌مندی نسبت سلامت و حاکمیت ارضی عراق و با توجه به اختیارات خود تصمیمات ذیل را اتخاذ کند: ۱. الزام دولت عراق به لغو درخواست کمک ارائه شده به ائتلاف بین‌المللی ضد داعش، چرا که عملیات نظامی و جنگی در عراق به پایان رسیده و پیروزی علیه گروه تروریستی داعش به حاصل شده است لذا دولت عراق باید برای پایان دادن به حضور هر گونه نیرو‌های خارجی در اراضی کشور و ممانعت از به کارگیری آسمان عراق، فعالیت کند. ۲. دولت عراق و فرمانده کل نیرو‌های مسلح باید شمار نیروی آموزش دهنده خارجی را که نیاز دارد به همراه مکان‌های حضور، مسئولیت و مدت قراردادشان اعلام کند. ۳. دولت عراق به نمایندگی وزیر امور خارجه باید برای ارائه شکایت علیه ایالات متحده امریکا به علت ارتکاب موارد نقض پرمخاطره حاکمیت و امنیت عراق، به سازمان ملل و شورای امنیت برود. ۴. این طرح از زمان تصویب، قابل اجراست. /نور نیوز

آمریکایی‌ها در پنهان کردن تلفات خود سابقه دارند

علی مطهری عضو فراکسیون امید مجلس گفت: ترامپ در اظهارات اخیرش ادعا کرد که تلفات جانی نداشتیم، بنابراین دیگر اقدامی نخواهیم کرد. این واکنش نشان‌دهنده قدرت ایران و ترس آمریکا از جنگ واقعی است. موضع جدید ترامپ و عقب نشینی‌اش، با حرف قبلی او سازگار نیست، چون تهدید کرده بود اگر ایران اقدام تلافی‌جویانه انجام دهد ۵۲ نقطه ایران را خواهد زد. ️آمریکایی‌ها سابقه پنهان کردن تلفات خود را دارند؛ همانند سال ۲۰۰۳ که ابتدا پنهان می‌کردند، چون می‌خواهند خود را یک قدرت شکست‌ناپذیر در دنیا جلوه دهند. /فارس

پاپ خواستار گفت‌وگو و خویشتنداری آمریکا و ایران شد

پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان: سیگنال‌هایی که در پی افزایش تنش‌ها میان ایران و آمریکا از تمام منطقه می‌رسد، مشکل‌ساز است. این تنش‌ها روند تدریجی بازسازی عراق را تضعیف می‌کند و زمینه را برای ایجاد یک مناقشه وسیع‌تر فراهم می‌کند. بنابراین، بار دیگر از همه طرف‌ها می‌خواهم که از تشدید مناقشه پرهیز کرده و با احترام کامل به قوانین بین‌المللی شعله‌های گفتگو و خویشتنداری را زنده نگه دارند. / ایرنا

راه‌هایی برای فروش نفت و تامین ارز یافته‌ایم‌

همتی رئیس کل بانک مرکزی گفت: برخی تصور می‌کردند در تحولات اخیر نرخ ارز از کنترل بانک مرکزی خارج می‌شود. ️با تدبیر بانک مرکزی و از طریق کنترل ریال، شاهد ثبات در بازار ارز هستیم و این مقدمه رشد اقتصادی است. مردم فکر می‌کنند بانک مرکزی در حال تزریق ارز به بازار ارز است در حالی که ارز مازاد در بازار توسط بانک‌مرکزی جمع آوری شد و اکنون وضع ذخایر ارزی اسکناس ما خیلی بهتر و نسبت به چند سال گذشته بی سابقه است. مردم بدانند که وضعیت خوبی داریم و راه‌هایی برای فروش نفت و تامین ارز نیز یافته ایم و آمریکا و متحدانش هیچ کاری نمی‌توانند انجام دهند. از شب قبل تاکنون نرخ ارز کاهش یافته و باید تاکید کنم که نرخ‌ها در بازار واقعی نیست و به سمت ارزش ذاتی آن تعدیل می‌شود. /فارس

رفتار عجیب ترامپ در نطق پس از حمله موشکی ایران

دونالد ترامپ در سخنرانی اخیر خود که رسانه‌های جهان از آن با صفت آزاردهنده یاد کردند، ۵۸ بار آب بینی خود را بالا کشید. این رفتار رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در سخنرانی‌های مهم وی مورد توجه کاربران و سایت‌های خبری جهان قرار گرفته است. انتقاد‌ها از آنجا آغاز شد که وی به طور مکرر آب بینی خود را بالا کشید و به نظر می‌رسید تنفسی راحت و طبیعی ندارد. وی حتی در تلفظ برخی کلمات دچار خطا شد. همچنین هشتگ سخنرانی ترامپ (trumpspeach#) به ترند توئیتر تبدیل شد. سایت دیلی وایر نیز ضمن تیتری جنجال‌برانگیز مدعی شد چه بخواهیم و چه نخواهیم، ترامپ به استفاده از داروی آدرال عادت دارد. آدرال دارویی بر پایه آمفتامین است که باعث بهبود عملکرد ورزشی و رفتاری می‌شود. این دارو مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا نیست و سوء مصرف آن عوارض مخربی در پی دارد. /همشهری

ترامپ گاف داد

ترامپ به اشتباه تاریخ امضای برجام را ۲۰۱۳ اعلام کرد، حال آنکه برجام در سال ۲۰۱۵ امضا شده است. دونالد ترامپ در اظهاراتش در جمع خبرنگاران در کاخ سفید ضمن بیان سخنانی درخصوص حمله شب گذشته به پایگاه نظامی آمریکایی، به برجام هم گریزی زد. اما در سخنان خود دچار اشتباه شد. ترامپ به اشتباه تاریخ امضای برجام را ۲۰۱۳ اعلام کرد حال آنکه برجام در سال ۲۰۱۵ امضا شده است.

مطهری: صدا و سیما مصاحبه "اردشیر زاهدی" را نمایش دهد

عضو فراکسیون امید مجلس با بیان اینکه نباید انسجام ملی ایجاد شده پس از شهادت سردار سلیمانی را خراب کرد، گفت: خوب است صدا و سیما صحبت‌های اردشیر زاهدی را پخش کند تا مردم باید بدانند حتی وزیر امور خارجه رژیم سابق هم از مردم ایران دفاع می‌کند و از رفتار آمریکا اعلام انزجار می‌کند. «علی مطهری» عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی یکی از پیام‌های مهم شهادت سردار سلیمانی را با توجه به شخصیت وی مساله وحدت ملی عنوان کرد.

وی روز پنجشنبه در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: سپهبد شهید سلیمانی یک فرد متفکر با بینش اجتماعی و سیاسی معتدل بود. به عبارتی می‌توان وی را انسانی خوش فکر و به دور از تندروی توصیف کرد. فردی که مصلحت و وحدت در جامعه را همواره در نظر داشت. مطهری با ارزشمند توصیف کردن وحدتی که در کشور پیرامون تشییع پیکر سردار سلیمانی ایجاد شده است، تاکید کرد: وظیفه افرادی، چون ما که برای بزرگداشت شهادت وی تلاش می‌کنیم این است که باید به آرمان او احترام بگذاریم و این وحدتی که الان در کشور ایجاد شده است را حفظ کنیم. نباید با مصادره به مطلوب کردن شخصیت و جایگاه سپهبد سلیمانی و فرصت‌طلبی، از محبوبیتی که میان ایرانیان داشتند به وجهه وی ضربه بزنیم. این که پس از این یک عده مدعی شوند این شهید بزرگوار متعلق به ما بوده است، برخلاف رویه آن شهید است. نماینده مردم تهران با یادآوری دیدار خود با سردار شهید سلیمانی افزود: ایشان فرد بسیار معتدلی بود. من وقتی با وی ملاقات داشتم، متوجه شدم کاملا مشی اجتماعی و سیاسی معتدلی دارند و حتی به من گفتند که نظریات و مواضع شما را می‌بینم و با عبارتی تاییدآمیز از آن‌ها صحبت کردند.

کریمی قدوسی: آمریکا منطقه را ترک نکند، همیشه باید آماده‌باش خود را حفظ کند

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه طبق آمار ۸۰ سرباز آمریکایی در جریان حمله موشکی به عین‌الاسد کشته شده‌اند، گفت: اگر آمریکا منطقه را ترک نکنند همیشه باید در حالت آماده‌باش باشد. جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به حمله موشکی سپاه به پایگاه نظامی آمریکا گفت: جمهوری اسلامی در شرایطی به پایگاه نظامی آمریکا حمله کرد که آن‌ها در آماده‌باش کامل بودند و با این وجود سپاه به صورت رسمی پایگاه عین الاسد و اربیل را مورد حمله موشکی خود قرار داد. وی افزود: پس از جنگ جهانی دوم حمله رسمی ایران به یک پایگاه نظامی آمریکا برای اولین‌بار هژمون آمریکا را فرو ریخت و تاکنون بعد از جنگ جهانی دوم به هیچ یک از پایگاه‌های نظامی آمریکا چنین حمله‌ای صورت نگرفته است.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: آمریکایی‌ها خود بهتر می‌دانند که جمهوری اسلامی چه تسلط و اشرافی بر کل منطقه دارد و این پایان کار نیست و خود آن‌ها هم می‌دانند که این حرکت ادامه خواهد داشت. کریمی قدوسی خاطرنشان کرد: پیام موشکی سپاه به پایگاه نظامی آمریکا این است که سریع‌تر منطقه را ترک کنند و این خواسته اسلام، رهبر معظم انقلاب، ملت ایران و جبهه مقاومت است. وی افزود: گروه مقاومت در عراق هنوز اقدامات خود را برای مقابله با حرکت تروریستی آمریکا در به شهادت رسیدن شهید سلیمانی شروع نکرده‌اند؛ ان‌شاءالله آن‌ها هم اقدامات‌شان را شروع خواهند کرد. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: اگر آمریکایی‌ها منطقه را ترک نکنند و بخواهند در اینجا باقی بمانند باید همواره در حالت آماده‌باش به سر ببرند مگر اینکه به آمریکا بازگردند و در این صورت است که حالت آماده‌باش به پایان خواهد رسید.

گرمخانه‌های سیار در تهران به گردش درآمدند

سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به اینکه اتوبوس‌های سیار برای کمک به افراد بی‌خانمان با توجه به برودت هوا در ۴ نقطه تهران به گردش درآمده‌اند، گفت: نوزده گرمخانه آمادگی پذیرش ۴۰۰۰ نفر را دارد. سید مالک حسینی سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در مورد تمهیدات این سازمان برای افراد بی‌خانمان با توجه به برودت هوا اظهار داشت: اتوبوس‌های سیار جهت کمک به افراد بی‌خانمان در ۴ منطقه آزادی، تجریش، شوش و کل منطقه ۱۰ به گردش درآمدند تا اقدامات لازم را جهت حمایت از این افراد انجام دهند. وی با اشاره به اینکه ۱۹ گرمخانه پایتخت با ظرفیت بیش از ۴۰۰۰ نفر در حال حاضر آماده پذیرش افراد بی‌خانمان است، گفت: همه گرمخانه‌ها به صورت ۲۴ ساعته فعال است و سه وعده غذایی نیز میان پذیرش‌شدگان توزیع می‌شود. سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران اظهار داشت: واحد‌های گشت ۲۴ ساعته نیز در حال حاضر در سطح شهر فعال شده‌اند و شهروندان نیز در صورت مشاهده افراد بی‌خانمان می‌توانند با شماره ۱۳۷ یا ۵۵۵۲۲۳۲۲ تماس بگیرند تا اقدامات لازم برای این افراد صورت پذیرد. مالک حسینی خاطرنشان کرد: افراد بی‌خانمانی که از طریق اتوبوس‌های سیار به آن‌ها کمک‌رسانی می‌شود در صورت تمایل می‌توانند به گرمخانه‌های پایتخت منتقل شوند.

تقاضای عجیب گوینده شبکه خبر از مشاور رئیس جمهور

المیرا شریفی مقدم، گوینده شبکه خبر، با انتشار پستی در صفحه مجازی خود به صورت کنایه‌آمیز از شرایط فعلی کشور نوشت و مشاور رئیس جمهور را خطاب قرار داد. او در صفحه توئیتر خود پستی منتشر کرد و در آن به صورت کنایه‌آمیز از حسام الدین آشنا درخواست کرد که به رئیس جمهور بگوید برای وضعیت فعلی کشور گوسفند قربانی کند. او با این توئیت سعی داشت وضعیت نابسامان کشور با توجه به اتفاقات چند روز گذشته را نشان دهد.

هدیه سردار شهید قاسم سلیمانی به آیت‌الله هاشمی

محسن هاشمی ضمن انتشار عکسی در توییترش نوشت: شهید حاج قاسم سلیمانی در جریان رحلت آیت‌الله هاشمی سنگ‌تمام گذاشت، به خانه پدری آمد و انگشترش را کنار پیکر آیت‌الله گذاشت و این انگشتر در کنار پیکر ایشان به خاک سپرده شد. حاج قاسم در مصاحبه‌ای کوتاه هم جواب تهمت‌ها و تخریب‌هایی که علیه پدر می‌شد، را داد.

پاسخ روسیه به درخواست ترامپ درباره برجام

در پی درخواست دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از کشور‌های باقی مانده در برجام برای خروج از این پیمان بین المللی، وزارت امور خارجه روسیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: روسیه نه تنها موافق درخواست رئیس جمهور آمریکا نیست بلکه از کشور‌های باقیمانده در برجام درخواست می‌کند همچنان در برجام بمانند و از هر ظرفیتی برای حفظ این توافق هسته‌ای بهره بگیرند.

هشدار قاطع سردار حاجی زاده به کشور‌های عربی منطقه

توصیه سردار حاجی زاده به کشور‌های عربی منطقه: امریکایی‌ها نه تنها برای شما وارد جنگ نخواهند شد بلکه دیدید برای خودشان هم وارد جنگ نشدند/ تصمیم بگیرید که نیرو‌های امریکایی را از کشور‌های خود خارج کنید، وگرنه نیرو‌های مقاومت این تصمیم را بر شما تحمیل خواهند کرد.

نامه دادستان کل به ظریف برای پیگیری بین‌المللی ترور سردار سلیمانی
حجت الاسلام و المسلمین محمد جعفر منتظری، دادستان کل کشور روز پنجشنبه، ۱۹ دی ماه در حاشیه مراسم تکریم و معارفه دادستان عمومی و انقلاب یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد در جنمع خبرنگاران افزود: دادستان کل کشور در راستای وظایف و تکالیف حقوقی که دارد نامه ای را برای وزیر محترم امور خارجه ارسال کرده تا از طریق وزارت امور خارجه به لحاظ حقوقی در سطح بین المللی پیگیری شود. وی اظهارکرد: ترامپ قابل تعقیب جزایی است و از لحاظ مقررات بین المللی باید مجازات شود چون در خاک کشور دیگری مرتکب جنایت و ترور سردار سلیمانی شده است.

رحیم صفوی: ۷۰ هزار نیروی حشدالشعبی می‌توانند پایگاه‌های آمریکا را هدف بگیرند
سرلشکر رحیم صفوی، دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا با تاکید بر اینکه اکنون بیش از ۷۰ هزار نیروی حشدالشعبی در عراق وجود دارد که می‌توانند پایگاه‌های آمریکا را در عراق مورد هدف قرار دهند، افزود: ارتش تروریستی آمریکا نمی‌تواند در عراق باقی بماند، فرار ایتالیا و برخی از کشورهای اروپایی از عراق شروع شده و پارلمان عراق حضور آمریکایی‌ها را در عراق، غیرقانونی و نامشروع اعلام کرده است.

دومین تلفات خارجی استقلال: میلیچ هم فسخ کرد
هرویه میلیچ مدافع هافبک کروات استقلال با ارسال نامه ای به باشگاه اعلام کرد که قرارداد خود را با آبی ها فسخ کرده و به تهران باز نمی گردد. این بازیکن که برای تعطیلات نیم فصل تهران را ترک کرده بود، چهارشنبه شب با ارسال نامه ای به باشگاه استقلال با اعلام فسخ قرارداد با این باشگاه اعلام کرده که تصمیمی برای بازگشت به ایران ندارد. میلیچ که پیش از خروج از ایران خواستار مطالبات خود شده بود، بعد از دریافت بخش اعظم معوقات خود تصمیم گرفت تا به تهران باز نگردد و این موضوع را شب گذشته با ارسال نامه ای رسمی به باشگاه اعلام کرد و گفت که با فسخ قرارداد خود تصمیمی برای بازگشت به تهران و بر تن کردن دوباره پیراهن استقلال ندارد.

تیم اوکراینی بررسی سانحه پرواز ۷۵۲ در تهران
«حسن رضایی‌فر»، مدیرکل دفتر بررسی سوانح هوایی سازمان هواپیمایی کشوری افزود: یک تیم اوکراینی شامل کارگروه‌های بررسی سوانح، مدیریت بحران، تشخیص هویت، روابط بین‌الملل و نمایندگان شرکت بهره بردار هواپیما ساعت پنج صبح امروز وارد تهران شدند. مدیرکل دفتر بررسی سوانح هوایی سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به وجود کشورهای دیگری که ذی‌ربط سانحه هستند، ادامه داد: از سایر کشورها نیز براساس استانداردهای بین المللی «انکس ١٣ ایکائو» دعوت به‌عمل آمده است.

واکنش عربستان به ترور سردار سلیمانی: با ما مشورتی نشده
خالد الجيوسي در رای الیوم نوشت: عربستان سعودی از ابعاد فاجعه ای که دونالد ترامپ با ترور سردار سلیمانی ایجاد کرد، آگاه است و می داند که تاسیسات نفتی اش و همچنین آمریکایی های حاضر در خاک عربستان، می توانند هدف حمله ایرانی ها قرار بگیرند. در ادامه این مطلب آمده است: اختلاف واضحی در موضع گیری رسانه های سعودی در خصوص حادثه ترور اخیر وجود دارد؛ برخی از اطلاع قبلی رهبری سعودی از این عملیات می گویند و معتقدند بن سلمان موفق شد جنگ را به داخل ایران بکشاند و ترور سردار با نفوذ ایرانی، در راستای همین هدف بوده است. اما خطاب رسمی سعودی، برخلاف رسانه ها، از ترور سلیمانی اظهار خشنودی نکردند و به نظر می رسد از عملیات آمریکا بی اطلاع بوده اند. همانطور که یک مسئول سعودی در گفتگو با فرانس پرس تاکید کرد که هیچگونه مشورتی در این باره با سعودیها نشده است و ظاهرا مشاوره در مورد این عملیات، منحصر به نخست وزیر اسرائیل شده و سعودیها تنها تلاش می کنند تنش ایجاد شده را کاهش دهند.

برخورد موشک و راکت با هواپیمای اوکراینی منتفی است
رئیس کمیسیون بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری گفت: از آنجایی که خلبان پرواز هواپیمای اوکراینی در تلاش برای بازگشت به فرودگاه بوده طرح موضوع حمله راکتی، موشکی و یا پدافند کشور به این هواپیمای منتفی است. «حسن رضاییفر» عصر پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، افزود: موضوع سقوط هواپیمای اوکراینی به دلیل اصابت موشک یا عملکرد پدافند، در جلسه خاصی بررسی و در همان جلسه منتفی اعلام شد. رئیس کمیسیون بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری گفت: طرح‌های پدافند کشور با شبکه پروازی هماهنگ عمل می‌کند و هیچ‌گونه ناهماهنگی وجود نداشته است. وی بیان داشت: طرح موضوع برخورد موشک یا راکت به هواپیما نیز منتفی است، زیرا در این صورت هواپیما در همان لحظه منفجر می شد و قابلیت بازگشت نداشت؛ این درحالی است که خلبان پرواز با هدف کنترل و جلوگیری از سقوط درحال بازگشت به فرودگاه بوده است. رضایی‌فر تاکید کرد که علت سقوط بیشتر یک موضوع فنی و تکنیکال است تا اینکه با طرح موضوعات تروریستی و امنیتی بخواهیم به سانحه سقوط دامن بزنیم. رئیس کمیسیون بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری درباره انتشار عکسی از یک کلاهک موشک منتسب به محلی در اطراف سایت سانحه بوئینگ ۷۳۷ اظهار داشت: «این عکس را رد می‌کنیم، زیرا نخستین بار در یکی از سایت‌های خارجی و یک توئیتر منتشر شد».

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار