فرماندار گیلان‌غرب گفت: وجود و فعالیت ۲۴ معدن قیر طبیعی در این شهرستان، ۶۸ درصد ذخائر قیر طبیعی کشور را تامین می‌کند.
کد خبر: ۸۱۲۹۹۵
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰ 11 January 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از فارس،کورش محمودیان اظهار داشت: گیلان‌غرب با 2 هزار و 578 کیلومترمربع دومین شهرستان وسیع استان کرمانشاه محسوب می‌شود، به همین میزان از پتانسیل‌های قابل توجهی برخوردار است.

فرماندار گیلان‌غرب ادامه داد: 500 هزار راس دام سبک و سنگین در گیلان‌غرب داریم که نصفی از آن مربوط به عشایر خود شهرستان است و مابقی مربوط به سایر استان‌ها است که 6 ماه از سال را پذیرای آن‌ها هستیم.

وی، 68 درصد از قیر طبیعی کشور را از ذخائر معادن(قیر طبیعی) گیلان‌غرب دانست و گفت: نزدیک به 24 معدن در شهرستان در این خصوص فعال داریم که مشغول به‌کار هستند.

*لزوم توسعه صنایع تبدیلی گیلان‌غرب متناسب با ظرفیت‌ها

محمودیان با تاکید بر لزوم ایجاد صنایع تبدیلی در شهرستان آن را منشا تحول عنوان کرد و افزود: قالب محصولات این معادن به اقصی نقاط کشور و خارج از ایران، صادر می‌شود که ایجاد صنایع تبدیلی در این حوزه می‌تواند قطعا در کاهش آمار بیکاری موثر باشد.

وی ضمن دعوت از سرمایه‌گذران برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف(معادن، کشاورزی و سایر امورات)، تصریح کرد: حمایت‌های تسهیلاتی را در حوزه معادن و صنایع تبدیلی داریم، بروکراسی اداری را تا حدممکن تسهیل کرده‌ایم.

این فرماندار، گیلان‌غرب را با دارا بودن 41 هزار هکتار اراضی زراعی به برکت چهار سد آبی، قطب کشاورزی معرفی کرد و گفت: 8 هزار هکتار از این اراضی از این صدها مشروب می‌شود.

وی در ادامه به قابلیت بازارچه مرزی سومار اشاره‌ای داشت و گفت: سال گذشته 48 درصد صادرات استان کرمانشاه از طریق این مرز صورت گرفته که نزدیک به یک‌میلیارد و 240 میلیون دلار مبادلات مرزی داشته که تاثیر بسزایی در اقتصاد و وضعیت اشتغالزایی شهرستان داشته است.

محمودیان خاطرنشان کرد: مردادماه امسال مرز سومار به صورت یک‌طرفه به بهانه‌های مختلفی از سمت عراق بسته شد که با رای‌زنی‌ها و پیگیری‌ها بسیار مجدد (دی ماه) بازگشایی شد که امیدواریم با تمدید مجوز فعالیت طرف عراقی شاهد فعالیت قابل توجه این بازارچه باشیم.

*بازسازی در گیلان‌غرب به پایان رسیده است

وی در خصوص وضعیت بازسازی‌ها بعد از گذشت دو سال از زلزله 7.3 ریشتری استان کرمانشاه، گفت: نزدیک به 4 هزار واحد در جریان زلزله 7.3 ریشتری و 6.4 ریشتری تخریب شدند که بیش از 11 هزار واحد تعمیری نیز داشتیم که می‌توان گفت، بازسازی در شهرستان گیلان‌غرب به پایان رسیده است.

فرماندار گیلان‌غرب با بیان اینکه بیش از 4 هزار واحد دامی تخریبی در شهرستان داشتیم، افزود: همه این واحدها‌ تسهیلات داده‌ایم و همه‌ آن‌ها بازسازی شده است.

وی با بیان اینکه 11 مسجد در این شهرستان در جریان زلزله آسیب وارد شد، افزود: 2 میلیارد و 200 میلیون تومان از طرف استانداری برای بازسازی مساجد اختصاص یافت که بازسازی و تعمیرات آن‌ها انجام شد.

محمودیان با اشاره به 2 هزار و 500 ورزشکار سازمان یافته در این شهرستان، ادامه داد: 23 هیأت ورزشی فعال و 6 خانه ورزشی روستایی فعال داریم که 10 سالن ورزشی نیز در دست اقدام و جانمایی داریم که امیدواریم در دستور کار تجهیز و راه‌اندازی قرار گیرد.

*خروج گیلان‌غرب از بن‌بست با ایجاده جاده زله‌زرد

وی یکی از مشکلات گیلان‌غرب را بن‌بست بودن آن دانست و افزود: در سند چشم‌انداز توسعه برای این مشکل پیش‌بینی‌صورت گرفته که نزدیک به 167 میلیارد تومان اعتباری برای آن گذاشته‌اند تا با ایجاد جاده زله‌زرد (جاده‌ای بین بازارچه سومار و شهر گیلان‌غرب) عملا بخش عمده‌ای از تجارت و تردد کامیون‌ها در این مسیر صورت گیرد که علاوه بر تاثیر بسزا بر اقتصاد شهرستان، آن را نیز از بن‌بست خارج می‌کند.

فرماندار گیلان‌غرب، وضعیت راه‌های مواصلاتی به این شهرستان را مطلوب ندانست و گفت: وضعیت راه‌ها خوب نیست یکی از مطالبات درازمدت مردم است، اگر راه‌های مواصلاتی گیلان‌غرب به سمت اسلام‌آباد غرب و کرمانشاه اصلاح نشود، قطعا مشکل‌ساز خواهد شد که نیازمند اعتبار ملی است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار