معاون هنری و سینمایی فرهنگ و ارشاد فارس ابراز داشت: رونق تولید و گردشگری، دستکم در زمان برگزاری هر جشنواره باید مد نظر قرار گیرد و همچنین نباید از یاد برد که این موضوع نیازمند نگاه کلان است و تنها با تکیه بر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نمی‌توان آن‌ها را برگزار کرد.
کد خبر: ۸۱۳۰۸۷
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۸ 11 January 2020

تابناک فارس به ایرنا:شصت و سومین جشنواره منطقه‌ای فیلم کوتاه (سروناز) که پس از کش و قوس‌های فراوان و فراز و فرودهای بسیار، سرانجام در همین تاریخ های یادشده برگزار می‌شود، جشنواره سینما و ادبیات و نیز جشنواره سینما و معماری که دومین سال برگزاری آن به‌صورت غیررقابتی و به میزبانی شیراز در راه است نیز در جنین تاریخ هایی برپا خواهند شد.

برگزاری جشنواره‌های معتبر ملی و فراتر از آن، جشنواره‌های ملی همواره به‌مثابه یکی از خواسته‌های فرهنگی مردم شیراز مطرح شده است.

بهره‌برداری از دو پردیس سینمایی، برخورداری از بیشترین ضریب اشغال سینماهای کشور در سینما گلستان و استقبال گسترده و همه‌ساله مردم از جشنواره فیلم فجر در کنار پرورش و استقبال از چهره‌های شاخص حوزه فیلمسازی و بازیگری در شیراز از نشانه‌های علاقه‌مندی به سینما در این شهر است.

معاون هنری و سینمایی اداره کل ارشاد فارس درباره این همزمانی گفت: فارس و شیراز با تکیه بر توان فرهنگی و علاقه‌مندی مخاطبانش، همواره در پی میزبانی و برگزاری رویدادهای مختلف هنری و سینمایی بوده است.

بهروز مرامی با بیان اینکه تاکنون جشنواره‌ ملی و بین‌المللی ویژه‌ای درخور این شهر برگزار نشده است، ابراز داشت: گرچه برگزاری جشنواره فیلم فجر جای خوشحالی دارد و استقبال از آن همسنگ نمایشگاه کتاب است، اما تاکنون جشنواره‌ای بومی و اختصاصی فارس ترتیب داده نشده است.

وی با اشاره به اینکه این مهم بیش از دو دهه است که در حال پیگیری است، گفت: تاکنون انواع جشنواره‌ها از سوی بخش خصوصی و نیز گاه از مرکز پیشنهاد شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به عناوینی همچون سینمای خانواده، سینما و ادبیات، سینمای اقتباسی وسینمای شاعرانه اشاره کرد؛ اما این گونه جشنواره‌ها نمی‌تواند به صورت پربار طی چند سال برگزار شود.

معاون هنری و سینمایی فرهنگ و ارشاد فارس افزود: از آنجا که به‌صورت سالانه فیلم‌های محدودی در موضوعات یادشده برگزار می‌شود، محدودیت موضوعی دایره انتخاب‌ها در طول زمان تنگ‌تر می‌کند.

وی با بیان اینکه موضوع برگزاری بخش بین‌الملل جشنواره فجر از سال‌ها پیش در شیراز مطرح بوده است، اظهار کرد: در گذشته به دلیل نبود زیرساخت‌های مجهز و آبرومند، این موضوع میسر نشد و در سال‌های گذشته نیز با وجود تلاش‌ها به بار ننشست.

مرامی با یادآوری اینکه جشنواره‌ها باید با پیوست فرهنگی مختص شهر شیراز برگزار شود، بر ضرورت تامین اقتصادی آن‌ها نیز تاکید کرد.

برگزاری جشنواره ملی و جهانی با نام شیراز نیازمند نگاه کلان

او ابراز داشت: رونق تولید و گردشگری، دستکم در زمان برگزاری هر جشنواره باید مد نظر قرار گیرد و همچنین نباید از یاد برد که این موضوع نیازمند نگاه کلان است و تنها با تکیه بر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نمی‌توان آن‌ها را برگزار کرد.

مرامی در ادامه با اشاره به برگزاری جشنواره منطقه‌ای فیلم کوتاه (سروناز) گفت: این جشنواره با توجه به تفاهم‌نامه‌ای که در سال ۹۷ مابین مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن سینمای جوانان ایران منعقد شد به میزبانی شیراز اجرا می‌شود.

وی علت عقب افتادن این جشنواره را در شهریورماه و آبان ماه کمبود منابع مالی عنوان کرد و گفت: از یک سو به دلیل انعقاد تفاهم‌نامه تمایل داشتیم این جشنواره همچنان در فارس بماند و از دیگر سو تامین منابع مالی دشوار بود؛ اما در نهایت میسر شد.

مرامی بیان کرد: در این جشنواره که در مجموعه فرهنگی هنرشهر آفتاب شیراز برگزار می‌شود، ۱۵۰ فیلمساز و سینماگر حضور دارند؛ همچنین کارگاه‌های آموزشی در حوزه فیلمنامه‌نویسی و تدوین و دوره دانش‌افزایی برای ارتقای سطح کیفی فیلمسازان برگزار می‌شود.

معاون هنری و سینمایی ارشاد فارس با اشاره به اینکه فارس در این جشنواره میزبان استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمان، هرمزگان، اصفهان، قم، مرکزی و البرز است، بیان کرد: دو نفر از سینماگران شیرازی نیز در میان پذیرفته‌شدگان بخش مستند و داستانی هستند.

رییس انجمن سینمای جوانان استان فارس  گفت: جشنواره سینما و ادبیات در دو بخش فیلم و فیلمنامه به صورت همزمان با جشنواره منطقه‌ای سروناز در سه بخش مسابقه فیلم کوتاه، فیلمنامه و عکس، برگزار می‌شود که اتفاقی شایان توجه است.

علیرضا توکل با اشاره به اینکه این دو جشنواره با حمایت بخش خصوصی و همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و اهتمام ویژه ستاد مرکزی در انجمن سینمای جوانان ایران صورت گرفته است، افزود: ۴۵ فیلم کوتاه داستانی، ۲۰ فیلم مستند، ۸ اثر پویانمایی، ۹ فیلم تجربی، ۳۴ عکس و چهار مجموعه عکس به جشنواره رسیده است.

وی ادامه داد: ۱۳ فیلم نیز به بخش رقابتی سینما و ادبیات راه یافته ‌است.

دبیر جشنواره سینما و معماری عنوان کرد: معماری و سینما در سال‌های اخیر در گستره جهانی به هم پیوسته‌اند و جشنواره‌های فیلم معماری یا جشنواره‌های فیلم شهر و معماری را رقم زده‌اند.

پیوند سینما و معماری برای مخاطب جذاب است

محسن کمالی سروستانی با اشاره به اینکه نخستین دوره جشنواره فیلم معماری اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ با عنوان "جشنواره فیلم شهر و معماری شیراز" برگزار شد، ابراز داشت: این جشنواره هنوز به انتشار فراخوان و تولید نرسیده است؛ اما از همان دور اول مورد استقبال بسیاری از معماران و سینماگران قرار گرفت و کارگاه‌هایی نیز با حضور هنرمندان بین‌المللی شیراز در عرصه مستندسازی برگزار شد.

وی عنوان کرد: این جشنواره میزبان هنرمندان و معمارانی همچون مهرداد ایروانیان، رخشان بنی‌اعتماد، سیف‌الله صمدیان، مهوش شیخ‌الاسلام، آرش بصیرت، هومن بهمنش، ایرج رامین‌فر، هایده صافی‌یاری، حسن حسن‌دوست، محمود کلاری، محسن شاه‌ابراهیمی و بسیاری دیگر از هنرپروران و فرهنگ‌دوستان است.

کمالی سروستانی با اشاره به اینکه این جشنواره توسط مدرسه معماری آنیما و با هدف امکان ایجاد تبادل نظر در عرصه فیلم معماری و نیز دانش‌افزایی در خلال کارگاه‌های پیش‌بینی‌شده صورت می‌گیرد، گفت: امکانات و ظرفیت‌های شهری و سینمایی شیراز برای برگزاری جشنواره‌های ملی و بین‌المللی مطلوب است و امیدواریم بتوانیم با ایجاد شبکه بین‌المللی برای گسترش این جشنواره در سال‌های آتی گام‌های مثبتی برداریم.

دبیر جشنواره فیلم معماری شیراز عنوان کرد: تاکنون شهرهایی همچون روتردام، بوداپست، سانتیاگو، نیویورک و میلان جشنواره‌های فیلم معماری را برگزار کرده‌اند؛ اما در این میان نشانی از شهری در خاورمیانه وجود ندارد و شیراز با خاستگاه فرهنگی و هنری‌اش می‌تواند طلایه‌دار این رویداد و نیز پرچمدار جشنواره معماری در سطح ملی جهانی باشد.

کمالی سروستانی با اشاره به اینکه تصاویر و فیلم در معماری و شهرسازی گویای بسیاری از مسائلی است که متخصصان و فعالان حوزه شهری با آن‌ها سروکار دارند، از ایجاد امکان گفتمان بین جامعه متخصص و مسئولان شهری سخن گفت.

وی افزود: فیلم‌های به ‌نمایش درآمده در این جشنواره در ژانر مستند است و معماران برجسته جهان در این فیلم‌ها مباحث شهری و اتفاقاتی را به چالش می‌کشند که در معماری و شهرسازی امروز دغدغه بسیاری از متخصصان است.

پخش فیلم مستند، برگزاری کارگاه در حوزه سینما و معماری، برگزاری ایونت‌های شهری و ایراد سخنرانی‌های اختصاصی از برنامه‌های پیش‌بینی شده برای این رویداد هنری است.

تراکم جشنواره‌ها طی چند روز و در روزهای آغازین بهمن‌ ۹۸ نویدبخش روزهای پررونق سینمایی است؛ اما با آنکه می‌تواند سلیقه مخاطبان سینما را در حوزه‌های مختلف تامین کند، ممکن است انتخاب را دشوار سازد و باعث به حاشیه‌راندن هریک از این جشنواره‌ها در فضای رسانه‌ای شود.

دوری برگزارکنندگان جشنواره های مختلف از موازی کاری و تقویت روحیه همکاری می تواند در اثر بخشی به رویدادهای هنری تاثیرگذار باشد. در صورتی که تاریخ این جشنواره ها در ماه های مختلف و فصول سال تقسیم می شد، فارس سالی پر از رونق سینمایی می داشت و تداوم جشنواره ها امکان حضور مخاطبان را در شاخه های مختلف فراهم میکرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار